Alternativna medicina, ukidanje mreža primarne zdravstvene zaštite, visoke kazne za zdravstvene prekršaje... neke su od novina koje donosi Nacrt zakona o zdravstvenoj zaštiti FBiH čije se usvajanje očekuje u rujnu. Naime, dosad je, kada je riječ o alternativnoj medicini, važećim zdravstvenim propisima regulirana samo akupunktura, dok će sad pacijentima biti na raspolaganju sve alternativne metode i postupci koji ne štete zdravlju, u skladu su sa standardima i ako pacijenta ne odvraćaju od uporabe za njega korisnih zdravstvenih usluga, navodi se u Nacrtu zakona u čijem je posjedu Večernji list. Alternativnu medicinu komplementarno obavljaju zdravstveni djelatnici, na način i pod uvjetima utvrđenim novim zakonom. Ako privatni zdravstveni radnik, primjerice, odbije pružiti hitnu medicinsku pomoć, ne poštuje dostojanstvo pacijenta ili tajnost njegovih podataka kaznit će se s 300 do 1500 KM. Za povredu pravila čuvanja profesionalne tajne i čuvanje medicinske dokumentacije zdravstveni radnik kaznit će se od 250 do 1000 KM... Jedan od razloga donošenja ovog zakona leži u činjenici da je posljednji put ova oblast zakonski regulirana prije skoro 13 godina. U međuvremenu je usvojen niz strategija i politika iz oblasti zdravstva koje se odnose na okoliš, promociju i prevenciju u oblasti zdravstva, poboljšanje stanja javnog zdravstva i njegova razvoja uopće.
Društvena briga
Te obveze su proistekle i iz strategijskog plana razvoja zdravstva u FBiH za razdoblje od 2008. do 2018., a donošenje zakona o zdravstvenoj zaštiti, uz zakon o zdravstvenom osiguranju, predstavlja ne samo ispunjenje zadataka iz ovog dokumenta nego je i jedan od uvjeta iz procesa priključenja europskim integracijama. Iz federalnog proračuna se, između ostalog, osiguravaju sredstva za epidemiološko praćenje, sprječavanje i suzbijanje zaraznih bolesti, imunizaciju djece, prevenciju malignih oboljenja i AIDS-a, liječenje tuberkuloze za osobe koje nisu osigurane po drugoj osnovi, sprječavanje i otklanjanje zdravstvenih posljedica prouzročenih prirodnim nepogodama i drugim nesrećama koje obuhvaćaju cijelu FBiH.
Tako se u članku X. navodi da FBiH ostvaruje društvenu brigu za zdravlje svojih stanovnika i provođenjem mjera na području zaštite zdravlja od štetnih faktora okoliša mjerama koje stanovništvu osiguravaju zdravstveno ispravne namirnice i vodu za piće, vodu za rekreiranje, zaštitu od buke, kvalitetu zraka, kao i mjerama za neškodljivo zbrinjavanje otpadnih tvari. U poglavlju “Načela zdravstvene zaštite” utvrđena su načela na kojima se zasniva sustav zdravstva u FBiH, a to su pristupačnost zdravstvenoj zaštiti, pravičnost, solidarnost te stalno unaprjeđenje kvalitete zdravstvene zaštite, kao i njezine učinkovitosti. Kada je u pitanju poglavlje “Zdravstvena djelatnost”, došlo je do novina. Naime, u odnosu na odredbe važećeg zakona, u novom nije predviđena mreža primarne zdravstvene zaštite, a niti mreža bolničke zdravstvene zaštite, uz obrazloženje da ni dosad ista nije bila precizno definirana zakonskim rješenjima.
Ugovaranje kupnje
Kao razlog ukidanja mreža primarne zdravstvene zaštite i mreže bolničke zdravstvene zaštite navodi se što bi njihovo postojanje obvezivalo zavode zdravstvenog osiguranja da praktično financiraju zdravstvene ustanove u mreži umjesto da procesom ugovaranja kupuju zdravstvene usluge. Kada su u pitanju zdravstvene ustanove sekundarne i tercijarne zdravstvene zaštite, uvedena je djelatnost poliklinike, centra za dijalizu, bolnice kao opće, specijalne i županijske, lječilišta i zavoda te ustanove tercijarne zaštite. No, u suštini ne postoje ustanove tercijarne zdravstvene zaštite. U praksi postoje samo ustanove koje, osim drugih razina, obavljaju tercijarnu djelatnost.