Kolumna

Imoćani napravili spomenik Mercedesima, a Mercedes treba napraviti spomenik - Hercegovcima!

Imoćani napravili spomenik Mercedesima, a Mercedes treba napraviti spomenik - Hercegovcima!
21.06.2024.
u 12:11
Pogledaj originalni članak

Imoćani su u znak zahvalnosti podigli spomenik Mercedesu. Na Trgu imotskih iseljenika u kamenu su isklesali popularnu "Miniku" (Mercedesov model 115), automobil koji "nikad nije izdao i nikada neće", kako reče idejni tvorac ovog zanimljivog projekta Ivan Topić Nota. Mercedes 115, popularna "Minika", simbol je imotskih gastarbajtera. No, Mercedes, najpopularniji automobilski brend, također je jedan od zaštitnih znakova Hercegovine. Imoćani su napravili spomenik Mercedesima, a Mercedes bi trebao napraviti spomenik – Hercegovcima! Kad su jednog Hercegovca pitali zašto Hercegovci toliko preferiraju baš Mercedese, Ero s ovoga svijeta objasnio im je:

- Pa pokazali su se najboljima!

Godine 1890. Gottlieb Daimler, jedan od pionira autoindustrije, ujedinio se s tvrtkom Benz & Cie, koju je 1879. utemeljio Carl Benz, konstruktor prvog dvotaktnog motora (1879.) i prvog automobila (1886). Tako je nastala kompanija Daimler-Benz AG, današnji Mercedes-Benz Group AG, a marka automobila postala je Mercedes-Benz. Naziv "Mercedes" nastao je na prijedlog Emila Jellineka, austrougarskog konzula, koji je bio uspješan prodavač i vozač automobila. Rođen je 6. travnja 1853. u Leipzigu kao sin češko-mađarskog Židova rabina dr. Adolfa Jellineka. Emil je na utrci u Nici 1899. doživio nesreću koja ga je navela na razmišljanje o kvalitetnijem automobilu za upravljanje i najsnažnijem trkaćem automobilu u to doba. Jellinek je u travnju 1899. godine telefonom nazvao Wilhelma Maybacha, glavnog konstruktora tvrtke Daimler-Motors-Gesellschaft, i predstavio mu svoje ideje. Ponovno ga je nazvao i predložio mu da taj automobil dobije ime po njegovoj kćeri Adrienni Manueli Ramoni Jellinek koja je imala nadimak Mercedes jer je vjerovao da to ime donosi sreću. To ime davao je raznim predmetima, a znao je na utrkama nastupati pod pseudonimom Mercedes. Na temelju Jellinekovih ideja Maybach je 22. studenoga 1900. godine izradio prvi automobil marke Mercedes, model 35 HP, koji je bio predstavljen na utrci u Nici.

Poslije je Jellinek naručio 36 takvih automobila, što je bilo gotovo trećina godišnje proizvodnje, uz uvjet da se ta vozila i službeno nazovu po njegovoj kćeri Mercedes. Postignut je brz uspjeh na tržištu pa su u tvrtki odlučili svoje automobile zvati po Jellinekovoj kćeri Mercedes, a idejni tvorac izabran je u Upravni odbor kompanije. Tako su iz Jellinekova vjerovanja da nadimak njegove kćeri donosi sreću najpoznatija automobilska marka i jedan od najprepoznatijih globalnih industrijskih brendova dobili ime. Drugi dio imena (Mercedes-Benz) nastao je 1926. godine. Prolazila su desetljeća, ali Mercedes-Benz i dalje je najslavniji automobilski brend na svijetu. Često se i danas može čuti to da su svi ostali automobili samo automobili, dok je Mercedes - Mercedes! Na taj se način još početkom 20. stoljeća reklamirao Mercedes u Americi. Posebno zdušno su to prihvatili Imoćani i Hercegovci 70 godina potom, osobito kad se na tržištu pojavila famozna "Minika". "Krsni kum" najprestižnijeg automobilskog brenda Emil Jellinek umro je 21. siječnja 1918. godine. Čitav život vjerovao je u moć imena Mercedes.

Sve to povijest je popularnog automobilskog i brenda uopće. No, Mercedes ima i svoje hercegovačke priče. Neke su, naravno, i duhovite. Tako je Mate iz Njemačke u Hercegovinu stigao u rabljenom Mercedesu, a susjedi su se odmah sjatili oko njega i "mečke". Pogledavali sa svih strana i automobil i njegova vlasnika. Matina kuma upita Matu:

- Što kaže moj Iko, su čim' će on kući iz Njemačke?

- Kum Iko mi reče da će on kući vlakom - odgovori Mate.

- O, jadna ti sam, di će ga parkirat'? - zabrinuto se upita Ikina supruga, Matina kuma.

Jedan je Hercegovac kupio rabljenog "fiću" i krenuo iz Mostara u smjeru Širokog Brijega i dalje do Gruda. Stao je kod jedne gostionice te počastio sve goste. Kad su ga pitali kako ide njegov tek nabavljeni "fićo", odgovorio je:

- To je ljuto k'o ćuko (pas)! Uz Žovnicu sam preteka' tri "mrcinjedesa" (Mercedesa)!

Tako se našalio na račun nekoliko vlasnika Mercedesa. Kad se oprostio od gostiju, pokušao je ponovno upaliti "fiću", ali bez uspjeha. Ponovno se vratio u gostionicu i obrati se gostima:

- Malo sam ga "prisauga" pa neće da upali, tribali bi me malo pogurat' pa da opet upali!

- Tko smi (smije) u ćuku dirnit' - viknu jedan od ponosnih vlasnika Mercedesa.

Jedna od priča o Hercegovcima i Mercedesima govori o galantnosti Hercegovaca. Dva hercegovačka tajkuna dođu u prodajni salon Mercedesa kako bi kupili po jedan najnoviji model. Jedan tajkun reče šefu salona:

- Obje "mečke" stavite na moj račun!

- Ma, daj, ti nisi normalan, po kojoj logici ti plaćaš moj Mercedes - usprotivi se drugi tajkun.

- Pa jesi li ti malo prije platio kave - objasni mu.

Mercedes spada među najskuplje automobile, naravno. U jednom razgovoru ugodnom između Nijemca, Francuza i Hercegovca Nijemac reče:

- Ja moram raditi četiri godine da bih kupio jednog Mercedesa.

- Ja moram raditi pet godina da bih kupio Mercedesa - reče Francuz.

Hercegovac mobitelom nazove suprugu i upita je:

- Koliko vremena treba Hercegovcu da bi kupio Mercedes?

- Treba najmanje pola godine - odgovori Hercegovka.

- Daj, molim te, jesi li ti normalna. Pola godina za kupnju Mercedesa?

- Mužu moj, triba možda i više od pola godine. Papiri, ugovori, šta ti ga ja znam, velika je firma Mercedes - objasni mu supruga.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.