Zatvaranje kina zbog virusne pandemije pogodilo je široke slojeve jer kinokulturu konzumiraju i oni žestoki filmski znalci, ali i oni koji u kinu vide čistu zabavu i mjesto za izvođenje partnera. Ili za pražnjenje kutija s kokicama. Potraga za filmovima po streamovima stoga je posljednja dva mjeseca bila temeljitija nego ikada prije, pa je i rezultirala pronalaskom pravih filmskih bisera.
Izdvojili smo ovdje deset sjajnih novih filmova koji nisu bili u igri za Oscare i Zlatne globuse niti su igrali u našim kinima, pa nisu razvikani, ali to su filmovi koji sadrže visoki umjetnički, estetski i pripovjedački potencijal, a neki od njih su čista remek-djela. Sadržajno i žanrovski tu ima svega – od recimo portretiranja engleskog ribarskog sela čija je budućnost upitna do brazilskog sela koje je već izgubljeno u budućnosti. Tu je i zatvorska priča o tome kako se pod neobičnim okolnostima zbližavaju upraviteljica zatvora i osuđenik na smrt, a u drugoj zatvorskoj drami zbližavaju se zatvorenik i konj.
Vatromet filmskih dragulja
Filmovi su i vizualno različiti pa smo tako ovdje uvrstili crno-bijeli britanski “Bait” koji je snimljen Bolexovom filmskom kamerom na 16-milimetarskom filmu, razvijenim tako da stvara ogrebotine na otisku, ali tu je i “Waves” kojega krasi impresivan vizualni okvir, s glazbom koja je postala akter, a ne samo filmska kulisa. Pa recimo epska češka drama “The Painted Bird” je također crno-bijeli film koji pomalo “malickovski” ispituje zlo lijepim okom kamere, gdje su i najstrašniji zločini beskrajno umiveni, što daje zastrašujući kontrast između ljepote življenja i strahote ubijanja. Kina će se uskoro ponovno otvoriti, no pitanje je kad će novi filmovi, poput “Mjesta tišine 2” krenuti u distribuciju, dok brojni novi filmovi nisu niti dovršeni. Stoga je ovaj popis prilika da se ostane ukorak s kvalitetnom filmskom produkcijom dok se distribucija ne vrati u svoju kolotečinu. Ovih deset filmova rasadnik je različitih žanrova i tema, nije to nikakva koronakolekcija filmova, već vatromet filmskih dragulja za uživanje.
"BACURAU", Brazil, 2019., režija: Juliano Dornelles, Kleber Mendonça Filho; glavna uloga: Bárbara Colen
Nakon bakine smrti Teresa se vraća u svoje rodno mjesto. Bliska je budućnost, a Bacurau je selo koje se našlo usred bitke za vodu. Niz zlokobnih događaja koji slijede mobilizirat će sve stanovnike, pa tako i Teresu, da obrane mjesto od ubojica. Ovaj žanrovski neobičan ZF vestern s elementima trasha obiluje bizarnim i brutalnim scenama.
Tijekom 2. svjetskog rata mali Joska traži utočište. Gledatelji su u Veneciji bježali iz kinodvorane zbog mučnih prizora. Iako scene poput seksa lijepe seljanke s jarcem mogu djelovati kao jeftini pornografski trik, radi se o preciznom portretiranju karaktera u teškim vremenima, a film se može opisati kao trosatno putovanje paklom.
"WAVES", SAD, 2019., režija: Trey Edward Shults; glavna uloga: Kelvin Harrison Jr.
Nježna i na momente uznemirujuća tinejdžerska drama duboko zaranja u tkivo dobrostojeće crnačke obitelj koju vodi dobronamjerni, ali autoritativni otac. Sin Tyler perspektivni je hrvač, no odjednom se mora suočiti s dva teška životna problema. Njegova nezrelost i ishitrenost vode ga u ponor katastrofalnih odluka.
"THE MUSTANG" Francuska, 2019., režija: Laure de Clermont-Tonnerre; glavna uloga: Matthias Schoenaerts
Priča o zatvoreniku koji je dobio priliku sudjelovati u programu rehabilitacijske terapije koji uključuje trening divljih mustanga. Osuđenik i divlji pastuh pokušavaju ukrotiti jedan drugoga u ovoj uzburkanoj i poetičnoj zatvorskoj drami o čovjeku i konju koji traže dodirne točke kako bi jedan u drugome pronašli utočište.
"UNCUT GEMS" SAD, 2019., režija: Benny i Josh Safdie; glavna uloga: Adam Sandler
Kad vidite da je Adam Sandler u glavnoj ulozi, zaboravite sve što ste o njemu znali jer ovo nema veze ni s čim što je do sada radio. “Uncut Gems” je adrenalinski film, glazbenim rječnikom ovo je speed metal usred New Yorka, u kojemu je vokal, bubnjar i gitarist Sandler. On je draguljar i kladioničar koji se ne može se izvući iz pakla koji si sam stvara.
"THE PLATFORM" (EL HOYO) Španjolska, 2019., režija: Galder Gaztelu-Urrutia; glavna uloga: Ivan Massagué
Svojom jezivom vizijom dehumanizacije kapitalizma u bliskoj budućnosti, ispričanom kroz sudbinu ljudi zarobljenih u uskom betonskom neboderu, ovaj film u duhu ovogodišnjeg dobitnika Oscara “Parazita” nastavio je kritiku potrošačkog društva i klasnih procijepa.
"BAIT" Velika Britanija, 2019., režija: Mark Jenkin; glavna uloga: Edward Rowe
Martin je pomalo agresivan ribar u malom engleskom ribarskom mjestu koji zamjera došljacima jer su preuzeli njegovo selo. Nekada su ljudi ovdje živjeli od ribolova i koristili mamac za ulov, a sada se cijela zajednica i prekrasan krajolik koriste kao mamac za ulov turista. Primitivan, ali hipnotički privlačan film.
"INVISIBLE LIFE" (A VIDA INVISÍVEL) Brazil, 2019., režija: Karim Aïnouz; glavna uloga: Carol Duarte
Dvije nerazdvojne sestre u Rio de Janeiru 1950-ih prisiljene su živjeti odvojeno u ovoj senzualnoj melodrami. Raskošne teksture, koloritan i s bujnim zvukovima, “Invisible Life” govori o ženama čija neovisnost umova ostaje netaknuta čak i kada njihove snove uništava zastrašujuće patrijarhalno društvo. Zavodljivo, tužno, nježno i surovo.
"NEVER RARELY SOMETIMES ALWAYS" Velika Britanija, 2020., režija: Eliza Hittmann; glavna uloga: Sidney Flanigan
Tinejdžerica Autumn putuje u New York kako bi potražila pomoć nakon neželjene trudnoće. Kada dođe do bolnice koja će obaviti abortus, suočena je s upitnikom o svojim seksualnim navikama i partnerima, a na bolna pitanja mora odgovoriti s – nikad, rijetko, ponekad ili uvijek. Što su pitanja bolnija, to su odgovori „uvijek“ češći.
"CLEMENCY" SAD, 2019., režija: Chinonye Chukwu; glavna uloga: Alfre Woodard
Bernardine je upraviteljica zatvora u kojemu se izvršavaju smrtne kazne. Pogubljenja provodi hladno i profesionalno. No dok se priprema za pogubljenje Anthonyja, Bernadine se suočava s psihološkim i emocionalnim demonima koje njen posao stvara, a u konačnici će je i povezati s čovjekom kojega treba indirektno usmrtiti.