Izložba slika akademske slikarice Ivane Ćavar pod nazivom “Jedan sunčani dan”

Umjetnost je radost predanja u kojem i autorica ne bježi od slikarske atraktivnosti

Umjetnost je radost predanja u kojem i autorica ne bježi od slikarske atraktivnosti
28.09.2024.
u 17:28
Pogledaj originalni članak

Unutar programa manifestacije “Dani berbe grožđa - Brotnjo” u Međugorju u prostoru muzeja “Naša Majka” u večernjim satima 20. rujna otvorena je izložba slika akademske slikarice Ivane Ćavar. Ovaj ciklus pod nazivom “Jedan sunčani dan” nastao je poglavito u recentnom razdoblju, a uključuje također dio slika iz onog malo ranijeg. Sastoji se od četrdeset ulja naslikanih na medijapanu i platnu. Nazočnom mnoštvu pozdravnu riječ uputio je prof. Andrija Stojić, predsjednik Ogranka Matice hrvatske u Čitluku. Akademski kipar Ante Brkić tumačio je izloženi rad, dok je predsjednik Organizacijskog odbora gospodin Predrag Smoljan proglasio izložbu otvorenom. Autor predgovora u katalogu je likovni kritičar gospodin Stanko Špoljarić. Slijedi njegova pismena interpretacija o izloženim slikama: - Krajolik, urbane strukture s jedne strane, uz prikaze sakralnih tema s druge, motivski je okvir opusa Ivane Ćavar. Veže ih stilsko jedinstvo s određenim razlikama poradi manje ili veće utkanosti note figurativnog, vidljivije u scenama kršćanske ikonografije. U pejzažima Ivana slobodnije oblikovanim jedinkama sklada kompoziciju, dok svoje pretežno imaginarne gradove organizira arhitektonskim oblicima s mjerom provedene geometričnosti.

Osmišljeni krajolici

Pejzaž je motiv karakterističan za rane godine Ivanina stvaralačkog puta, slika naglašeno stilizirane realistične činjeničnosti, kasnije, asocijativnošću izgleda dovedenih na granicu predmetne opisnosti i apstrakcije. U posljednje vrijeme, kao dominnta izložbe, likovno osmišljeni krajolici i uzdignuti od tla spoj su maštovitosti i slikarske uzbudljivosti. U slikama jasne konstrukcije, s tvarnošću površina prožetih osjećajem vitaliteta, slično kao i kod oblika sugeriranih volumena. U umjetnosti uravnoteženih elemenata, sjajno ritmiziranih segmenata, odraza blage jeke mondrijanovske likovne “matematike”. Istina, Ivana svojim koordinatnim sustavom ne teži toliko egzaktnosti, s provedenom vidljivom pravolinijskom mrežom i fasetama čiste boje, no ona dojam približavanja idealnom, izvanjskom shvaćanju duhovnosti, oblikuje kretanjem između polova krajnosti, strogosti i nenametljive ekspresije, sintezom likovnog pulsiranja sadnica i slutnje energije jezgre. Ivana doživljajem opipljivog i misaonog okruženja, meditacijom i jasnoćom pogleda, otkriva i dimenziju njezine sakralnosti. Istina, nazivi slika preciziraju doba dana, godine, vremenskih prilika. Iako imenovanje poput “Jedan dan u kolovozu”, “Jedan dan u rujnu”, “Na početku dana”, “Osunčan dan”, “Kiša”... unosi motivsku odrednicu, ali mislim da Ivana interpretaciji prirode daje neupitnu svetost stvaranja. A susreti, boravci u raskoši krajolika, ostavili su kod nje duboki trag, postajući put k razumijevanju smisla, u približavanju nebeskog u hodu zemljom. Za Ivanu je umjetnost radost predanja, u kojem i ne bježi od slikarske atraktivnosti, no ipak prvotno propitkuje nadnaravnu vrijednosnost dara ljepote. Sa skrušenošću k “rozeti” edenskog. Poruke u slikama, u dijalogu s likovnim finesama. Oslobađa se Ivana igrom od zadatosti orkestracije oblika u varijantama zagrljaja i koridora, slikama uzburkanosti i odmjerenog disanja, lozinkama i epitetima krajolika. S impulsima svjetlosti i boje. Svjetlost integrira, a boja i čednosti i povišenog intenziteta nositelj je likovne melodije i ekspresionističkog naboja.

Autentičan opus

U pejzažima stvarnosti i metafore, posvojenog, nošenog u sebi ili preobraženog u kušnji slikarskog čina. Dotjeranosti, i lirske konotacije i tihih inačica drame, u partiturama osvojene stilistike. Ivana u svom slikarskom potpisu sretno spaja i tankoćutnost marnosti i dinamiku gestualnosti postižući i tako reflekse i reljefnost u zvučnosti palete. U vizurama izduženih proširenih formi čitkog obrisa, ali i ornamentalnim poljem zadebljanih linija, govorljivom simboličnom pejzažnom florealnošću. A kromatika slika, blistave odnjegovanosti, prati dah i stamenost sadržaja, sukladnog osluškivanju pojmovnosti ljepote. U urednom pljusku plodnosti, u podneblju gdje se intimno spaja s univerzalnim. U iskrenom, autentičnom Ivaninu opusu, potvrđenom i na ovoj izložbi. Ivana Ćavar osoba je življenja vjere i izgrađene umjetničke i ine kulture, slikarica koja osobnost obogaćenu talentom, često i bez ostatka, unosi u djelo - ističe. Izložba ostaje otvorena do 20. listopada.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.