Kad se čuje za astronomske cijene prvog ili izvansezonskog voća i povrća u krizom društvu logičnim se postavlja pitanje – tko kupuje tu robu? Tko je kupovao prve jagode čija je cijena od 12 KM bila ravna teletini ili janjetini? Odgovore smo potražili na čapljinskoj Veletržnici u Tasovčićima.
Kratko razdoblje
Grga Matić iz Višića kaže: „Prva roba svake godine ima dobru cijenu. Međutim, to razdoblje kratko traje. Rani proizvođači na toj ekstra cijeni imaju i zaradu, kad većina stigne cijena se prepolovi. Ove sezone najskuplje su bile prve jagode od 8 KM. Po toj cijeni su ih preuzimali prvi piljari vozili prema Mostaru gdje ih preuzimaju drugi, tako da su se one na tržnicama Mostara, Širokog Brijega i Gruda na malo, cijenile 10 do 12 KM“. Kaže kako se uvijek znalo tko kupuje prvu robu. - To su ljudi koji žele i hoće da se pokažu. Ja se sjećam, radio sam još kao dijete na metkovskoj tržnici gdje je moja obitelj imala stol 25 godina, znalo se koja gospođa kupuje prvu jagodu, papriku, paradajz.
Uvijek bilo kupaca
Iza jagoda po cijeni su bile mahune s cijenom od 6 KM na veliko, a na tržnicama na malo bile su 8 do 10. Iste cijene imao je i prvi bijeli luk. Prva paprika, čapljinka, bila je 4 KM, a na malo prodavala se za 6 – 7 KM. Krastavac prvi se cijenio 3, a u maloprodaji 5 – 6 KM. Još mu je cijena dobra 1,8 KM. Prve trešnje bile su 6 KM, a u maloprodaji 10 KM. - Uvijek je za tu robu bilo kupaca, kao i za skupu odjeću. Međutim, varka je ako se misli da proizvođači puno zarade. Veliki su troškovi za proizvodnju prve robe, skupo je grijanje, a kod nas nekad treba grijati 10, 15, pa i mjesec dana. Velik ulog pojede zaradu koju nosi ekstra cijena“, tvrdi Matić, dok Neđo Krndelj iz Čeljeva ističe: „Skupa uvozna roba prodaje se u malim količinama. Ide prema Međugorju, Grudama, Širokom, Posušju, nešto prema Mostaru. Trenutno je najskuplje grožđe iz Čilea ili Južne Afrike, cijeni se 7 KM, nektarine su 7,20 KM na veliko, e sad na malo treba dodati maržu 30 – 40 posto. Na malo ta roba je najmanje 10 KM“, kaže Krndelj.
sezona na tržnici
Prva roba je poput mode: prvi je uvijek in, dok su ostali tek drugi
Za prvo voće i povrće proizvođači ipak trebaju uložiti nešto više