Na svjetskim su tržištima cijene nafte prošloga tjedna iz dana u dan znatno oscilirale zbog nesigurnosti trgovaca u vezi potražnje, no na tjednoj su razini cijene ostale gotovo nepromijenjene, nakon dva tjedna pada.
Cijena barela na londonskom tržištu prošloga je tjedna porasla 0,1 posto, na 64,57 dolara, dok je na američkom tržištu barel pojeftinio 0,7 posto, na 60,97 dolara.
Cijene su prošloga tjedna znatno oscilirale dok su trgovci 'vagali' kako će na tržište utjecati zatvaranje Sueskog kanala, a kako novi val 'zatvaranja' u Europi.
Kada bi na tržištu prevladale bojazni od slabosti potražnje zbog trećeg vala širenja koronavirusa u Europi, cijene bi pale, a kada bi prevladale bojazni od narušavanja isporuka zbog blokade Sueskog kanala, cijene bi porasle.
Nestabilno trgovanje traje od utorka, kada je nasukan brod u Sueskom kanalu, najvažnijem prometnom pravcu za transport nafte u svijetu.
Nekoliko dana kašnjenja isporuka nafte i proizvoda u Europu i SAD ne bi trebalo dugoročno utjecati na cijene na tim tržištima, kažu analitičari, no kratkoročno je utjecalo.
Od ukupno 39,2 milijuna barela nafte dnevno u 2020. godini koja se prevozila morem, kroz Sueski kanal dnevno je prošlo 1,74 milijuna barela dnevno. Kroz kanal je prošlo i 1,54 milijuna barela dnevno naftnih derivata, što odgovara oko devet posto svjetske trgovine derivatima koji se prevoze morem, pokazuju podaci kompanije za praćenje prijevoza nafte Kpler.
Zbog blokade u Sueskom kanalu, vozarine u tankerskom prijevozu prošloga su tjedna gotovo udvostručene, a nekoliko je brodova preusmjereno na dulje pomorske puteve.
Rast cijena podupiru i očekivanja da će Organizacija zemalja-izvoznica nafte (OPEC) i njezini saveznici na sastanku idućega tjedna vjerojatno zadržati ograničenja proizvodnje.
Ta skupina već dulje vrijeme koordinirano smanjuje proizvodnju za 7,2 milijuna barela dnevno kako bi je uskladila sa smanjenom potražnjom u vrijeme pandemije koronavirusa.
S druge strane, pritisak na cijene posljedica je strahovanja trgovaca da se potražnja za naftom neće oporaviti tako brzo kao što su se nadali zbog problema sa zauzdavanjem koronavirusa u Europi.
Mnoge su se zemlje, uključujući Njemačku i Francusku, ponovno 'zatvorile' zbog trećeg vala širenja virusa, što predstavlja novi udarac na potrošnju goriva.
Uz to, u mnogim je europskim zemljama usporen proces cijepljenja, što znači da bi oporavak gospodarstava, a time i potražnje za naftom mogao uslijediti kasnije nego što se očekivalo.