Predstavnici hrvatskih stranaka u srijedu su nadglasani na zasjedanju Ustavnopravnog povjerenstva Zastupničkog doma Parlamenta BiH kada se glasovalo oko toga hoće li u sklopu izmjena Izbornoga zakona doći do promjena i propisa koji se tiču grada Mostara, a ne samo izmjena naziva općina u Republici Srpskoj. Kroničari tih stalnih nadglasavanja i jednog potpunog izostanka zajedničke vizije o bilo kojoj zajedničkoj temi u zemlji zabilježili su kako se radi o 500. nadglasavanju hrvatskih dužnosnika.
Posljedice nadglasavanja
Teško je pobrojati sve odluke, i ova je brojka podložna preispitivanju, ponajprije kada je u pitanju razina vlasti Federacije BiH gdje su Hrvati u posljednjih deset godina dovedeni do pozicije nacionalne i političke manjine. To je posebno vidljivo po stalnoj tendenciji donošenja zakona i propisa kojima se otimaju nadležanosti županija čak i u oblastima u kojima su za to imali isključive ovlasti dodijeljene Ustavom, a podijeljene nadležnosti su odavno gotovo u cijelosti poklopila Federacija BiH. Po riječima glavnog tajnika HDZ-a 1990. Josipa Merdže, takav odnos se mora promijeniti na svim razinama navodeći primjer načina funkcioniranja vlasti u Federaciji BiH.
“Brojne su izravne posljedice nadglasavanja, a posebno se osjete u životu pri prijenosu nadležnosti, odnosno usvajanja zakonskih i podzakonskih rješenja koji su protivni interesima Hrvata, a na kraju krajeva su i neustavna. Bilo da se radi o prostornom planiranju, pitanja inspekcija…, širok je broj poslova što su po ustavnoj nadležnosti u isključivoj ili podijeljenoj nadležnosti županija. Svim novim rješenjima se županije dovode u nove probleme”, rekao je Merdžo za Večernjak.
Konsenzus
Objasnio je da je na sličan način, političkim i ustavnim nasiljem aktualna vlast postavljena uz protivljenje Hrvata. Po njegovim riječima, potrebno je, po uzoru na način donošenja odluka na državnoj razini uvesti mehanizme kako bi se u Federaciji BiH odluke donosile konsenzusom koji bi uključivao određeni broj predstavnika jednoga naroda u vladi. Kada je pak idealno rješenje u pitanju, onda bi povratak na rješenja prije promjena Ustava koje je nametnuo bivši Visoki predstavnik Wolfgang Petritsch, zaustavilo daljnju ustavnu eroziju koja traje godinama. Bez Hrvata se u Domu naroda nisu mogle donositi bilo kakve odluke. No, tada su se u Federaciji puno jednostavnije donosile krupne odluke, a sada zbog nepovjerenja na bilo koji zakon se čeka mjesecima, a katkada i godinama.