Za projekte rekonstrukcije magistralnih cesta u Gradu Mostaru Federalno ministarstvo prometa i veza u ovoj je godini osiguralo 13 milijuna maraka, a koje će biti iskorištene za dovršetak radova dionica koje su u realizaciji, odnosno za realizaciju onih na kojima se tek treba početi raditi. U idućoj se godini očekuje intenziviranje radova na započetim projektima, kao i pokretanje onih koji su trenutačno u fazi izrade dokumentacije, piše Večernji list BiH.
Iz Federalnog ministarstva prometa i veza navode kako su uspjeli sačuvati ova cjelokupna sredstva i unatoč krizi prouzročenoj pandemijom.
Kako je za Večernji list potvrdio Denis Lasić, ministar prometa i veza, Federalno ministarstvo prometa i veza, u suradnji s Gradom Mostarom i JP Ceste Federacije BiH, napravilo je analizu trenutačnog stanja magistralnih cesta u Mostaru i na temelju toga definirane su prioritetne dionice. Jedan od projekata odnosi se na sanaciju dionice M–17, od Španjolskog trga do Doma zdravlja (implementator JP Ceste FBiH), a tu je i projekt sanacije dijela prometnice M6.1 od raskrižja kod Doma zdravlja do ulaza na parkiralište Doma zdravlja (implementator Grad Mostar).
Prioritetni su i izgradnja dionice Španjolski trg – hotel Ero (nova 4 traka); projekt rekonstrukcije Ulice kralja Tomislava (Avenija) – novi kolnik, projekt vodovodne i fekalne kanalizacije i izgradnja rotora na križanju ulica Kralja Tomislava i Rudarske (implementator Grad Mostar).
Projektna dokumentacija
Također, kao prioritetni definirani su sljedeći projekti: rješavanje sjevernog ulaza u Mostar, spoj magistralnih cesta M6.1 i M-17 (JP Ceste FBiH), rješavanje oborinskih voda s M–17 u naselju Mazoljice (JP Ceste FBiH), projektiranje i izgradnja raskrižja na Španjolskom trgu (JP Ceste FBiH), projektiranje i izgradnja raskrižja kod hotela Ero (JP Ceste FBiH) te izrada projektne dokumentacije za raskrižje kod zgrade Mostarka (JP Ceste FBiH).
Prioritetni su i projekti izrade projektne dokumentacije za uključivanje naselja Zalik na M-17 (JP Ceste FBiH), izrade i revizije projektne dokumentacije za dionicu spoj M17 - M6.1 do ulaza u naselje Zalik (JP Ceste FBiH), izrade projektne dokumentacije za raskrižje Ilićka ulica - naselje Balinovac (Grad Mostar), kao i sanacije i rekonstrukcije kružnog toka na M-17 na južnom ulazu u Mostar (Grad Mostar).
Od navedenih dionica na prvim dvjema već su izvedeni završni radovi, i to: sanacija dionice M-17, od Španjolskog trga do Doma zdravlja, i sanacija dijela prometnice M6.1 od raskrižja kod Doma zdravlja do ulaza na parkiralište Doma zdravlja, odnosno na ovim saniranim dionicama već je dopušten promet vozila i ostalih sudionika u prometu.
Također, na pojedinim dionicama završena je planirana izrada projektne dokumentacije, tako da su ti projekti u ovoj fazi završeni, i to: izrada projektne dokumentacije za raskrižje kod zgrade Mostarka (završena izrada i revizija projektne dokumentacije), izrada projektne dokumentacije za uključivanje naselja Zalik na M-17 (završena izrada i revizija projektne dokumentacije) te izrada i revizija projektne dokumentacije za dionicu spoj M17 - M6.1 do ulaza u naselje Zalik (završena izrada i revizija projektne dokumentacije).
Projekt sanacije
Na pitanje kakvo je stanje implementacije na ostalim planiranim dionicama, Lasić je naglasio kako Federalno ministarstvo prometa i veza kontinuirano vrši kontrolu realizacije projekata i u fazi realizacije je nekoliko dionica: izgradnja dionice Španjolski trg – hotel Ero (nova 4 traka); rekonstrukcija Ulice kralja Tomislava (Avenija) – novi kolnik; vodovodna i fekalna kanalizacija i izgradnja rotora na križanju ulica Kralja Tomislava i Rudarske.
- Već je u tijeku izvođenje radova na dionici od hotela Ero do Španjolskog trga na izgradnji nova četiri cestovna traka, a radovi na ostalim dionicama ovog projekta počet će nakon ugradnje sustava kolektora otpadnih voda, koji upravo planira Grad Mostar - objasnio je Lasić. Dodao je kako je u kontekstu rješavanja sjevernog ulaza u Mostar (spoj magistralnih cesta M6.1 i M-17) izrađena projektna dokumentacija i službe Grada Mostara trenutačno rješavaju imovinsko-pravne odnose nakon čega slijedi izvlaštenje nekretnina i provođenje natječaja za izbor izvođača radova.
Kada je riječ o rješavanju oborinskih voda s M–17 u naselju Mazoljice - u tijeku je natječaj za izradu i reviziju projektne dokumentacije, nakon čega će se raspisati natječaj za izbor izvođača radova.
U pogledu projektiranja i izgradnje raskrižja na Španjolskom trgu upravo se završava izrada i revizija projektne dokumentacije, nakon čega će se pribaviti potrebne dozvole i raspisati natječaj za izbor izvođača radova.
Kada je riječ o projektiranju i izgradnji raskrižja kod hotela Ero, upravo se završava izrada i revizija projektne dokumentacije, nakon čega će se pribaviti potrebne dozvole i raspisati natječaj za izbor izvođača radova. U kontekstu izrade projektne dokumentacije za raskrižje Ilićka ulica - naselje Balinovac u tijeku je priprema projektnog zadatka, a nakon toga i natječajne dokumentacije, dok je za projekt sanacije i rekonstrukcije kružnog toka na M-17 na južnom ulazu u Mostar u tijeku priprema projektnog zadatka, a nakon toga i natječaja.
Analiza
Kada je riječ o glavnim zaprekama za bržu realizaciju projekata, Lasić navodi kako su glavni uzroci sporije implementacije pojedinih dionica neriješeni imovinsko-pravni poslovi i nepostojanje glavne projektne dokumentacije. Napomenuo je kako Federalno ministarstvo kontinuirano urgira prema nadležnim gradskim tijelima Mostara i JP Cesta FBiH (koji provode natječaje za radove i usluge) za ubrzavanje poslova u njihovoj nadležnosti.
Navodeći važnost transparentnosti, objasnio je kako je Ministarstvo osiguralo striktno namjenski utrošak odobrenih sredstava, a za sve su dobili potvrdu nakon provedene neovisne revizije provedbe projekata u ovoj godini.
Govoreći o planovima za iduću godinu, Lasić je napomenuo kako je Ministarstvo već poduzelo aktivnosti za osiguravanje dovoljnih sredstava za nastavak provedbe navedenih projekata u idućoj, 2021. godini. U tom smislu već su napravili analizu potrebnih sredstava za financiranje projekata u Gradu Mostaru i planirali sredstva u proračunu za 2021. godinu.
Također, izrazio je i posebno zadovoljstvo da sve radove i usluge na navedenim projektima, koje financiraju iz proračuna Ministarstva, izvode isključivo domaća građevinska i prateća poduzeća s područja Hercegovine, a zahvaljujući tome zaposlen je značajan broj domaćih radnika. Najavio je kako u idućoj godini očekuju intenziviranje radova na već započetim projektima, ali i početak radova na projektima kod kojih je u tijeku postupak izrade projektne dokumentacije ili provođenja izvlaštenja nekretnina.
“Na ovaj način Federalno ministarstvo prometa i veza i u ovim teškim kriznim vremenima izravno pomaže domaćem gospodarstvu i razvoju Grada Mostara”, zaključio je ministar Lasić. •