Međunarodni sajam gospodarstva u Mostaru jedna je od najznačajnijih i najposjećenijih gospodarskih manifestacija u regiji i otvara svoja vrata po 22. put. Zemlja partner je Narodna Republika Kina kojoj će ovo biti drugo partnerstvo na mostarskoj gospodarskoj izložbi. Mostarski sajam iz godine u godinu postaje jedan mali balkanski summit gdje se, osim poslovnih ljudi, okupljaju i politički lideri regije. Svečano otvorenje ne može proći bez političara koji upravo s govornice Sajma znaju uputiti poruke javnosti.
Danas se otvara dvadeset i drugo izdanje Sajma gospodarstva, koji se održava do 13. travnja 2019., a zemlja partner je NR Kina. Direktorice, je li sve spremno?
- Svečanost otvaranja sajma je veliki događaj za sve nas. Danas će Mostar ponovno biti u središtu ovog dijela Europe jer nam dolaze broja politička i gospodarska izaslanstva iz zemlje i svijeta. Očekujemo dolazak visokih uzvanika iz političkog i gospodarskog života Europe, regionalne lidere iz susjednih zemalja, Bosne i Hercegovine, i, naravno, NR Kine koja je zemlja partner. Drago nam je i dobro je što su i oni prepoznali Međunarodni sajam gospodarstva kao mjesto s kojeg se mogu poslati poruke ohrabrenja i partnerstva među narodima ove regije. U organizaciju ovogodišnjeg Sajma ušli smo ambiciozno, a velike zasluge za to upravo ima zemlja partner NR Kina koja će se predstaviti sa svojim najvećim multinacionalnim kompanijama. Kina je najmnogoljudnija zemlja na svijetu i drugo po veličini gospodarstvo te ne treba posebno isticati što to znači za ovu regiju i cijelu BiH. Tu su, naravno, i pripadnici sedme sile koji će poslati jednu lijepu, pozitivnu sliku iz našega grada u svijet.
Kakvi su Kinezi partneri?
- Oni se ponašaju jako profesionalno. Ozbiljno su shvatili ovaj nastup u Mostaru i ne sumnjam da će se predstaviti kvalitetno. Od konca prošle godine radimo s njima, vode računa o svakome detalju i ništa ne prepuštaju slučaju. Uzeli su veliki broj jumbo-plakata, reklamiraju se na Sajmu jer ne žele proći nezapaženo. U Mostar dolazi oko stotinu tvrtki, najvećim dijelom je to IT sektor, nove tehnologije, ono što je njima interes plasirati preko BiH u Europu. Neki od njih bili su na Sajmu - giganti poput Greeja, Huaweija, ZTE-a, BGI-ja, Iflyteca, China Railwysa, Hummera..., koji zapošljavaju milijune ljudi. Štand NR Kine zauzima jednu trećinu velike dvorane, približno 2000 m2. Kao zemlja partner učinili su jako puno, imat će i svoju pozornicu na kojoj će predstaviti svoju bogatu kulturu. Bit će zanimljivo upoznati se s Kinom i njezinom tradicijom ovdje u Mostaru. Svaki dan nešto će organizirati, nemaju praznog hoda i svaki trenutak boravka ovdje oni će iskoristiti. Sajam je mjesto za održavanje bilateralnih političkih razgovora, gospodarskih konferencija, skupova, prezentacija i gastronomskih natjecanja.
Konferencijski dio nešto je što daje dodatnu vrijednost vašem sajmu. Hoće li tako biti i ove godine?
- Najavila bih veliku konferenciju koju smo organizirali sa Sveučilištem u Mostaru i Gospodarskom komorom FBiH. Znači, drugi dan Sajma održat će se konferencija o četirima temama: prva je digitalizacija, zatim turizam i gradovi (kulturno nasljeđe gradova Jadranko-jonske makroregije, dobri primjeri u praksi), budući da se Mostar kandidira za europsku kulturnu prijestolnicu 2024. godine. Treći panel je energetika i energetski sektor i posljednji arbitražno rješavanje trgovinskih sporova. Tu su i forumi u organizaciji naših partnera iz Kine, zatim FIPA-e i niz “be to be” razgovora. Na panelima koje će organizirati naši partneri Kinezi bit će prisutni predstavnici oko 100 kineskih tvrtki. Oni će tražiti svoje poslovne partnere među našim poduzetnicima pa bih iskoristila i ovu prigodu i pozvala domaće gospodarstvenike da se odazovu u što većem broju.
Kažete da su jako zahtjevni. Kako odgovarate njihovim zahtjevima?
- Činimo sve kako bismo ispoštovali sve što traže. Kinesko partnerstvo na Sajmu jača njegovu ulogu i poziciju i potvrda je da znamo odgovoriti najvećim izazovima kad su u pitanju organizacije manifestacija na visokoj razini. Od njih treba učiti kako se radi i kako se poslu pristupa na pravi način. Kinezi su zadovoljni našim sajmom, no njima je u interesu ići dalje, prema EU, a najbrži put do tamo im je preko Mostara i Sajma gospodarstva u Mostaru. Oni tu ne traže samo partnere iz BiH nego i iz susjednih zemalja. Zainteresirani su i za TE Tuzla, ali i za Pelješki most. Žele obići Hrvatsku, posjetiti tamo svoje radnike, nema mirovanja. Maksimalno kvalitetno koriste svoje vrijeme. Došli su se predstaviti, ali i vidjeti i obići Hercegovinu, Počitelj, Hutovo blato... te ostvariti poslovni rezultat. Olakotna okolnost je što su ukinute vize za Kinu i što će doći u velikom broju. E, sad, pretpostavite koliki je to dobitak za naše gospodarstvo.
Osim NR Kine, koje se od zemalja još predstavljaju na Sajmu?
- To su tradicionalno zemlje okruženja. Evo, upravo smo imali posjet iz Indije i oni žele doći ovdje i vidjeti kako izgleda Sajam. Tu su izlagači iz Mađarske, Italije, Njemačke, Švedske... Najviše izlagača ipak je iz BiH, oko 50 posto. Imali smo i slatke brige jer smo se ove godine uistinu morali nekim izlagačima zahvaliti na zanimanju jer stvarno više nemamo mjesta, Sajam je odavno popunjen, kapaciteti su prebukirani. Na početku naših pregovora Kinezi su htjeli zakupiti cijelu dvoranu, ali to nismo mogli dopustiti jer bi zauzeli pola Sajma. A mi imamo izlagače koji nas prate dvadeset godina i ne bi bilo u redu da im nakon toliko godina vjernosti okrenemo leđa.
Koliki je značaj Sajma za Grad Mostar, regiju, ali i cijelu Bosnu i Hercegovinu?
- Mostar za vrijeme Sajma posjeti oko 50.000 posjetitelja. Statistika svih sajmova pokazuje da od 10 KM potrošenih na Sajmu devet ide Gradu, a jedna mostarskom Sajmu. Znači, svi naši dragi gosti, posjetitelji i izlagači, za tih pet dana moraju negdje odsjesti, pojesti nešto i popiti, pa će se voziti gradskim prijevozom i taksijem, kupovat će u našim dućanima i vratiti se kući i s pokojim suvenirom. Znate, Mostar je jako lijep grad, posebno na proljeće, a još je ljepši kad se održavaju manifestacije poput Sajma gospodarstva. Osim gospodarske dimenzije, Sajam u Mostaru ima i važnu društvenu ulogu jer spaja ljude iz svih dijelova grada, BiH i cijele regije, koji tu dolaze, izlažu i razgledaju ili pak uživaju u kulturno-zabavnom programu.
Vidljivo je kako se u infrastrukturu Sajma stalno ulaže. Prostorije su obnovljene, okoliš je čist, zasađene su biljke, paviljoni su poprimili ljepši izgled. Izdvajate značajna sredstava za održavanje?
- Da, jako puno. Dvorane su ogromne i u njih se mora ulagati ako želimo ostati na ovoj razini ili raditi iskorak. Sajam je veliki projekt. Raspolažemo s 30.000 m2 izložbenog prostora (vanjskog i unutarnjeg), s pet suvremeno opremljenih konferencijskih dvorana, velikim parkirališnim prostorom. Uz to, posjedujemo skladišni prostor za čuvanje vrijednih eksponata. Time se ne može pohvaliti ni jedan sajam u zemlji. Također, dosta sredstava izdvajamo za marketing. Mi smo, praktički, od prosinca stalno prisutni u eteru jer ako vas nema, nitko i neće čuti za vas. Bez obzira na to što je Sajam pun, morali smo zakupiti i jumbo-plakate jer se sajamsko ozračje mora stvarati, građani moraju doživjeti sajamske dane u punini. Ne treba smetnuti s uma da, uz gospodarski značaj, Sajam daje nemjerljiv društveni doprinos. On je svijetli primjer suživota jer se na njemu susreću poslovni ljudi iz svih dijelova Mostara i cijele BiH.
Vi ste šesnaest godina na čelu Sajma. Od male lokalne izložbe uspjeli ste napraviti najbolji sajam u BiH, ali i šire. Gdje i kako vidite Sajam u budućnosti?
- Ja se nadam da će se Sajam proširiti. Ne zato što je naš, ali on je najbolji u BiH, ali i ovoj regiji. Bila bi velika šteta da Sajam ne proširi svoje kapacitete jer za to ima prostora, tako da se nadam kako za njega dolaze još bolji dani. Mostarski sajam jako je bitan za cijelu BiH.
Od samih početaka vaša misija je poduprijeti domaće gospodarstvenike, poglavito vinare. Koliko su oni svjesni vaše podrške?
- Naša trajna zadaća je svijetu predstaviti domaću i regionalnu vinarsku proizvodnju, autohtona hercegovačka vina i tradicijsku gastronomiju, kao i naše prirodne ljepote te druge resurse. Smatram kako smo puno toga učinili glede toga. Meni je jako žao što, primjerice, na naše ocjenjivanje vina pristigne više uzoraka iz inozemstva nego domaćih. Smatram kako bi svaki vinar iz Hercegovine trebao biti prisutan na Sajmu, ako ne sa svojim štandom, barem sa svojim vinima na ocjeni uzoraka, koje ocjenjuju vrhunski enolozi. Smatram kako je to u njihovu interesu, u korist poboljšanja kvalitete njihovih proizvoda. To ne predstavlja velik trošak, a puno dobivaju. Drago mi je da se oformila nova udruga vinara BLAŽ (skraćenica od blatina i žilavka, op. a), koja je tek u začetku, i da će neki mlađi ljudi prepoznati što znači marketing i vrhunsko ocjenjivanje vina.
Osim poslovnog dijela, na Sajmu će biti organizirani i brojni kulturni i zabavni događaji. Spomenimo samo prezentaciju kineske kulture koja je sama po sebi dovoljan razlog za posjetiti Mostar i Sajam gospodarstva?
- Mi smo na Sajmu otvoreni za suradnju sa svakim tko ima što ponuditi i tko pošteno pristupa svome poslu, od državnih i kulturnih institucija do privatnih inicijativa. Mostarski sajam mjesto je dobre prezentacije. Sve je tu na jednom mjestu i samo oni koji to ne prepoznaju i ne znaju raditi neće “ubrati” beneficije od Sajma. •