Veljaču smo počeli sa zabranom uvoza rafiniranih naftnih proizvoda iz Rusije. Dizel i benzin koji su desetljećima u Europu stizali iz te zemlje sada su završena priča, a o ratu u Ukrajini ovisi u kojem će se smjeru situacija kretati, piše Večernji list BiH.
BiH prati globalno stanje. Nekad se maštalo o nafti i velikim nalazištima, ulasku velikih igrača u priču, ali izgleda kako to više nije realno. Ono što znamo je da smo ovisni o svemu, a o energentima izvana pogotovo. Energetski stručnjak Igor Dekanić ne smatra da će se, unatoč ovoj zabrani, dogoditi neke drastične promjene, odnosno rast cijena.
- Mogući su određeni poremećaji cijena, ali ako situacija ostane ovakva kakva jest, ne očekujem veći poremećaj. U posljednjim tjednima vidljivo je smirivanje cijena nafte, plina i prerađevina. Razlog tome je blaga zima u Europi - istaknuo je. Također, Rusija zasad uspješno izbjegava sankcije, a poznat je i razlog tome.
- Veliki dio nafte Rusija je usmjerila prema Kini, Indiji, Pakistanu. Azijske zemlje ne prate i ne gledaju na te sankcije kao EU i SAD - riječi su energetskog stručnjaka. Podaci Eurostata za listopad prošle godine govore da je Rusija izvezla u EU dizela i benzina u vrijednosti većoj od 2,3 milijarde eura. Samo je Njemačka kupila više od četvrtine ukupne količine uvezenih ruskih naftnih prerađevina, prenosi The Brussels Times.
Ovaj embargo dogovoren je još u lipnju u sklopu šestog paketa sankcija Rusiji, a dogovor predviđa neke iznimke za države članice koje jako ovise o ruskom uvozu. Embargo se nadovezuje na zabranu uvoza ruske sirove nafte morskim putem. Nedavno je za Večernji list Tin Bašić kazao kako tržište nafte jako često reagira na podražaje.
- Ako negdje dođe do nestašice, odrazit će se na cijeni, dođe li do geopolitičkog događaja, pogotovo u zemljama OPEC-a, doći će do reakcije. Ako dođe do političke odluke da se nekome nešto zabranjuje ili da se nekoga sankcionira, također će doći do reakcije. Cijena nafte je podložna promjenama, a to ne mora biti posljedica velikih, kolosalnih stvari, nego reakcija na nešto - kazao je. Istaknuo je i da su se investitori već naviknuli na svjetske turbulencije, pa je i to jedan od razloga što se gospodarstvo uspješno bori, unatoč tome što su cijene nepredvidive. U idućem razdoblju nas, prema svemu sudeći, očekuje neizvjesnost. Što se BiH tiče, ono što se zasad zna jest da ukidanje trošarina nije prioritet, što znači da cijene koje se sada kreću do 2,60 do 3 marke ostaju na snazi. A otkad je u Hrvatskoj uveden euro, BiH je ponovno popularna za točenje goriva. Iako je BiH neobična, ima dijelova zemlje gdje je gorivo cjenovno na razini najrazvijenijih europskih zemalja, ali i onih u kojima su one primjerenije, pa se iz susjedstva isplati doći i natočiti, a usput pronaći još namirnica po nižim cijenama.