Bosna i Hercegovina nalazi se na još jednoj važnoj prekretnici dok se očekuje da njezini politički lideri postignu dogovor o reformi izbornog zakonodavstva koja će osigurati legitimno nacionalno predstavljanje što će pridonijeti relaksiranju unutarnjih odnosa. Za to su najviše zainteresirani Hrvati, kako bi se izbjeglo da im i u budućnosti, zbog njihove malobrojnosti, drugi biraju predstavnike u vlasti. Posrednički su se u pregovore uključili SAD i EU, a na potrebu poštovanja prava Hrvata kao konstitutivnog naroda u BiH ukazuje i Hrvatska.
Ni nedavni posjet američkog i europskog izaslanika nije rezultirao dogovorom o izmjenama izbornog zakona u BiH. U kojoj su fazi pregovori i ima li šanse za dogovor?
Uvjeren sam da će različiti razgovori koje vodimo posljednjih mjeseci, koristeći se pritom različitim pregovaračkim tehnikama, u konačnici dovesti do rješenja i da ćemo vrlo brzo na određenoj razini imati usuglašene ključne elemente legitimnog predstavljanja, a pritom mislim na Predsjedništvo i Dom naroda. Zatim to, s drugim izmjenama izbornog zakona koje su tehničke prirode, treba potvrditi u parlamentarnoj proceduri. U svakom slučaju, to mora biti završeno u ovoj neizbornoj godini.
Na čemu temeljite optimizam, jer reakcije iz drugih stranaka, poglavito iz Sarajeva, ne idu tomu u prilog?
Drugi imaju pravo na određeni komfor nerada, alibi vođenja političkog procesa, jer im većinski status u Federaciji daje taj luksuz. Hrvatski predstavnici to nemaju. S obzirom na naša iskustva iz prethodnih izbora, jasno je da se izborni zakon mora promijeniti kako bi se uopće išlo na iduće izbore, jer nitko više ne želi ulaziti u bilo kakve izborne avanture s nejasnim rješenjima. Moj optimizam proizlazi iz razgovora s desecima međunarodnih institucija, ali i razgovora s političkim akterima unutar same BiH.
Hrvatski predstavnici izradili su i konkretan prijedlog izborne reforme i dostavili ga partnerima u BiH i međunarodnim dužnosnicima. Što je bit tog prijedloga?
Osnovni elementi zasnivaju se na tome da zadržimo sadašnji Daytonski ustavni okvir, a da s druge strane provedemo sve presude Europskog suda za ljudska prava i Ustavnog suda BiH, odnosno da otklonimo svaki oblik diskriminacije u izbornom procesu. To smo ugradili u naše prijedloge i kada je riječ o izravnom ili neizravnom izboru članova Predsjedništva, a i oko izbora predstavnika Hrvata i svih drugih nacionalnih klubova u federalnom Domu naroda. Precizno je i jednostavno definirano da uz minimalne intervencije Ustava BiH prilagodimo izborni zakon tako da sva tri konstitutivna naroda biraju svog člana Predsjedništva BiH i svoj klub u Domu naroda u FBiH, bez bilo kakvih novih diskriminacija. Uvjeren sam da se unutar tih prijedloga nalaze i rješenja za konačni dogovor o izbornoj reformi.
S nekim od međunarodnih dužnosnika razgovarali ste i na nedavnom forumu u Dubrovniku. Jesu li hrvatski stavovi o legitimnom nacionalnom predstavljanju naišli na razumijevanje?
I više od toga, po mom mišljenju. Svi predstavnici međunarodne zajednice s kojima razgovaram u potpunosti razumiju da BiH počiva na tri konstitutivna naroda, a naravno i svima ostalima koji se tako ne izjašnjavaju, ali njih je prema zadnjem popisu tek oko 3%. Svi razumiju da konstitutivne narode moramo očuvati kao natkrovljujuće ustavne kategorije, što potvrđuje i odluka Ustavnog suda BiH. Sada je samo pitanje kako to provesti. Mi smo ponudili da izbor članova Predsjedništva BiH iz Federacije provodimo kroz dvije izborne jedinice, odnosno ako radimo neizravno da to bude kroz klubove Bošnjaka i Hrvata, jer su u pitanju bošnjački i hrvatski članovi Predsjedništva BiH. Trebalo je puno vremena da se to razumije, ali nitko od međunarodnih dužnosnika ne dovodi u pitanje potrebu da konstitutivni narodi budu primjereno zastupljeni u vlasti.
Ima li promjena u američkoj politici prema BiH nakon izbora novog predsjednika? Očekivalo se da će Biden kao dobar poznavatelj ovdašnjih prilika posvetiti više pozornosti cijeloj regiji, a posebno BiH?
Malo je vremena prošlo da bismo takvo što uočavali. SAD predvodi iznimno važne procese u svijetu, a ima mnogo izraženijih i važnijih žarišta nego što je BiH. Uvjeren sam da sve što danas SAD radi, radi na konstruktivan način zajedno sa svima nama. U kojoj mjeri će dalje dinamizirati taj proces u samoj BiH vjerojatno najviše ovisi o nama samima. Novi predsjednik i državni tajnik su nam, kroz svoju administraciju, vrlo praktično i jasno kazali da mi u BiH trebamo donositi svoja rješenja, da se moramo dogovarati i tražiti kompromis, a da su oni partneri koji će nam pomoći. Svesrdno podržavam takav pristup. Već sam spominjao „alibi politike“, to su oni političari koji pozivaju međunarodnu zajednicu da umjesto nas donosi neka rješenja. Ne, mi to moramo učiniti sami, a raduje me što i europska i američka diplomacija u zadnje vrijeme pokazuju sve veće zanimanje za cijeli zapadni Balkan, za njegovu stabilnost i integriranje u EU.
Usprkos protivljenju Rusije Christian Schmidt imenovan je novim visokim predstavnikom. Imali ste prigodu razgovarati s njim, što očekujete od njega, poglavito ako se zna da uživa veliku potporu kancelarke Merkel?
Ključno je upravo ovo zadnje što ste kazali, potpora administracije države iz koje dolazi. Kancelarka Angela Merkel i vlada koja ga je predložila sigurno imaju dobre razloge zbog kojih su to učinili. Sa Schmidtom sam u Dubrovniku razgovarao jako dugo, puno toga ga je zanimalo. Kazali smo da želimo biti partneri i tražiti rješenja za budućnost BiH. Meni je osobno jasno da ćemo na svom europskom putu morati prijeći iz pozicije koju danas imamo s Vijećem za provedbu mira i OHR-om u potpuno novu fazu. Mislim da će uloga OHR-a ići u pravcu transformiranja njegove pozicije kada dobijemo status kandidata za EU.
Čini se da u Hrvatskoj oko malo kojeg pitanja postoji konsenzus kao što je to oko položaja Hrvata u BiH. Koliko znači ova potpora i u kojoj mjeri Hrvatska može pomoći da se bh. Hrvati izbore za svoja prava?
Može pomoći jako mnogo. Vidite sad ulogu predsjednika RH i predsjednika Vlade, kao i svih dužnosnika vlasti. Hrvatska je danas članica NATO-a i EU, a prošle godine je i predsjedala EU. Dakle, ima i legitimitet, a i višestruki interes da pokaže proaktivan pristup prema BiH. Vrlo sam zadovoljan dinamikom kojom se to radi. Danas je svima jasno da nema stabilnosti BiH bez ravnopravnosti triju naroda, a ključ je legitimno predstavljanje. Danas možete i od predsjednika RH i od predsjednika Vlade čuti da neće šutjeti dok se ne ostvare prava Hrvata u BiH i potpuna ravnopravnost s drugim dvama narodima. To šalje jasnu poruku i svima onima koji su opet mislili igrati na neku prevaru i zadržavanje statusa quo. Ako sljedeće godine želimo organizirati izbore u BiH i stvoriti iskorak u demokraciji, moramo žurno promijeniti izborni zakon. To se danas čuje javno i od utjecajnih bošnjačkih političara, poput Elmedina Konakovića ili Fahrudina Radončića, da nije fer Hrvatima birati predstavnike, pa i od Bakira Izetbegovića kada pregovaramo u jednom zatvorenom krugu. To treba staviti na papir, u naše zakonodavstvo.
Predsjednik Zoran Milanović boravio je u BiH i poslao jasne poruke da Hrvatska neće popuštati oko statusa Hrvata u BiH. U Sarajevu je to neke iznenadilo jer BiH nikada nije, kako kažu, bio njegova izborna baza?
Što se tiče predsjednika RH, on jasno izražava svoje stajalište prema ljudima za koje kaže da nisu predstavnici hrvatskoga naroda. Dobro je da to kaže transparentno, učtivim jezikom i da se to jasno čuje u Sarajevu. Bez obzira na to bira li netko ili glasa za Zorana Milanovića u BiH. Ni predsjednik Milanović ni premijer Andrej Plenković ne bave se unutarnjim, lokalnim odnosima u BiH. Oni su europski lideri i političari koji žele da BiH funkcionira. Njima je jasno da BiH, njihov prvi susjed, neće stabilno funkcionirati bez potpune jednakopravnosti triju konstitutivnih naroda, koje će predstavljati njihovi legitimni predstavnici, a ne kao sada kada su dva člana Predsjedništva iz redova Bošnjaka. Ni predsjednik Milanović ni premijer Plenković s nama ne razgovaraju kao s predstavnicima HDZ-a ili SDP-a, već kao s legitimnim predstavnicima Hrvata u BiH.
Iz Sarajeva su oštro reagirali na Milanovićev posjet i izjave koje je davao, između ostalih i član Predsjedništva BiH Šefik Džaferović i predsjednik SDA Bakir Izetbegović?
Čude me te izjave. Kolega Izetbegović mora razumjeti da BiH kao država i bošnjački narod nemaju većeg prijatelja od Hrvatske. Stoga trebamo biti pažljivi i kada čujemo neku riječ koja nam ne odgovara jer moramo znati da nam to govore prijatelji. Trebamo biti svjesni da svoje unutarnje stvari moramo sami riješiti kako nam ih ne bi morali rješavati drugi.
Kakva je suradnja između Hrvatske i BiH na državnoj razini, ali i kad je riječ o pomoći hrvatskom narodu? Jasno je da je sada teško uspostaviti i neku osnovnu komunikaciju s pojedinim institucijama upravo stoga što u njima neka legitimnih hrvatskih predstavnika?
Predsjednik RH, predsjednik Vlade i članovi Sabora nisu bili u prigodi sastati se s onima koji ne predstavljaju konstitutivne narode, a uzurpirali su pozicije, kao što je slučaj u Predsjedništvu BiH. Odnosi RH i BiH time nisu narušeni, ali se trebaju osnažiti legitimnim nacionalnim predstavljanjem. Druga je tema to što se do sada poimalo BiH kroz poimanje bošnjačke politike iz Sarajeva. Kada netko kaže da ne treba graditi Pelješki most i da je to stav BiH, riječ je zapravo o stavu samo jedne političke opcije ili jednoga naroda. Stavovi BiH mogu se izraziti samo kroz institucije BiH. U tome ne vidim problem, ali ćemo sigurno napraviti veliki iskorak u dinamici suradnje između RH i BiH čim riješimo pitanje legitimnog nacionalnog predstavljanja.
Koliko za bh. Hrvate znači diplomatski angažman i lobiranje dužnosnika RH na međunarodnim forumima i institucijama, poput EU i NATO-a?
To znači puno i za Hrvate i za BiH, jer svi, od premijera i predsjednika, preko ministra vanjskih poslova i zastupnika, jasno ukazuju na potrebu europskog i euroatlantskog puta BiH, a uz to se uvijek vrlo jasno naglašava potreba jednakosti i jednakopravnosti hrvatskoga naroda s drugim dvama narodima i njihovog legitimnog predstavljanja. Vidjeli ste nedavno kako se i u dokumentu NATO-a s hrvatske strane inzistiralo da se uz Daytonski sporazum definira i pozicija konstitutivnih naroda i dano je do znanja da bez toga dokumenti neće moći biti usvojeni. Slično vrijedi i za djelovanje u EU. Imali smo i diplomatski forum u Dubrovniku, kao i otvaranje Dubrovačkih ljetnih igara. Netko će, naravno, reći kako to nema veze s ovim političkim raspravama, ali tamo je bilo 10-ak važnih američkih i europskih dužnosnika, koji u bilateralnim kontaktima dobivaju novu spoznaju i o poziciji triju naroda u BiH koja se više ne može ignorirati. Naš europski put i integracije uvjetovane su dogovorima unutar BiH i rješavanjem ključnih pitanja za funkcioniranje države. Zato me i čude istupi pojedinih bošnjačkih dužnosnika i njihove reakcije na dobronamjerno djelovanje iz Hrvatske.
Što će se dogoditi ako do kraja godine ne bude izmjena izbornog zakona? Iduće godine su opći izbori u BiH?
Izbori su planirani za iduću godinu ako se usvoji izborni zakon. Bez toga se izbori ne mogu organizirati i provesti, kao što se izbori u Mostaru nisu mogli organizirati dok se nismo dogovorili o izbornim pravilima u Mostaru. Odlukama Ustavnog suda BiH pojedine odredbe izbornog zakona stavljene su izvan snage. Da bi se iduće godine održali izbori, u ovoj neizbornoj godini u Parlamentu se moraju usvojiti izmjene izbornog zakona.
U javnom prostoru nametnula se rasprava o ukidanju principa konstitutivnosti naroda u BiH nakon zadnje rezolucije EU parlamenta. Koliko je to realna tema, imajući u vidu da je to jedna od temeljnih odredbi Daytona?
To je osnova Daytonskog sporazuma. Siguran sam da to jednako razumiju i predstavnici Hrvata i Bošnjaka i Srba, samo je pitanje kako netko s time želi kalkulirati. Ljudi koji žele promijeniti te odnose moraju stvoriti ambijent za to. U nekim uvjetima i Hrvati bi to prihvatili, ali o tome treba raspravljati. To bi značilo potpuno novi Ustav BiH, uređenje, razine vlasti. Više ste puta čuli predstavnike američke administracije kako govore o mogućnosti ograničenih promjena Ustava, isključivo u funkciji donošenja novog izbornog zakona. Za sve ozbiljnije ustavne zahvate potreban je drukčiji ambijent. Siguran sam da Daytona 2 neće biti, da nitko neće praviti nove konferencije. Tri naroda mogu se dogovarati o novom Ustavu, ali za to danas nema uvjeta.
Zašto se onda otvara ta tema ako svi znaju da nije realno tako mijenjati Ustav BiH?
Postoje ljudi koji vjeruju da su dosegnuli razinu na kojoj Federaciju mogu pretvoriti u bošnjački entitet. To se može vidjeti i u objavama na portalima, istupima nekih stranačkih dužnosnika, ali i zaključcima sa stranačkih kongresa u kojima se poziva na građansku državu. Pa danas se u BiH 97% izbora obavlja prema građanskom konceptu, bilo da je riječ o općinskim i gradskim vijećima, županijskim skupštinama, entitetskim i državnom zastupničkom domu. Samo se 3% institucija, a to su članovi domova naroda i Predsjedništva BiH, biraju po kolektivnom modalitetu. Oni koji se trude Federaciju pretvoriti u bošnjački entitet, kao što je Republika Srpska dominantno srpski entitet, trebaju znati da je BiH po Daytonskom sporazumu definirana kao država triju konstitutivnih naroda. I kad odluče razgovarati o drukčijem modelu, moraju uvažavati interese triju konstitutivnih naroda i brojka tri tada bi bila vitalna za te srednje razine vlasti, a ne dva kao što je to sada.
Iako konstantno zagovarate euroatlantski put BiH, politički protivnici često vas pokušavaju diskreditirati prikazujući vas kao „ruskog igrača“na Balkanu. Kakav je vaš stav prema utjecaju Rusije u BiH i regiji?
Kao jedini put BiH dugoročno vidim euroatlantski put i tu nema druge perspektive. Bez obzira na spinove o kojima govorite, što se tiče HDZ-a i HNS-a kao spektra različitih stranaka u BiH, za nas postoji samo europska budućnost i tomu moramo stremiti. Taj put nema alternative. Mi želimo imati prijatelje i u Rusiji i u Kini i u Turskoj, ali naš put je europski put i to je imperativ od kojeg se neće odustati.
Iz Sarajeva vam zamjeraju suradnju s Miloradom Dodikom, koji zbog svoje retorike nije omiljen ni na Zapadu. Zašto politički predstavnici Hrvata u BiH danas lakše surađuju s Dodikom nego s bošnjačkim političarima?
S Dodikom dugi niz godina imam odličnu suradnju. O mnogim pitanjima se razumijemo, ali o mnogima nemamo isti stav. To nam ne smeta da surađujemo, jer svi smo mi u BiH osuđeni na suradnju. Takvu suradnju želim imati s bošnjačkim kolegama i s time nemam nikakvih problema. Zamjerke na suradnju s Dodikom su uglavnom spinovi kojima se pokušava urušiti politika koju zagovaramo u ime hrvatskoga naroda i otvoriti prostor za neke druge politike. No uzaludni su ti pokušaji i na domaćoj sceni i u svijetu, gdje je sve više onih koji shvaćaju da se iza priče o građanskom ustroju BiH krije želja za stvaranjem unitarne države, što ne može proći. Bit BiH je dogovor predstavnika triju naroda i ja ću to nastaviti provoditi, bez obzira na zlonamjerne pokušaje da se takva nastojanja opstruiraju.
Odnosi Hrvata i Bošnjaka danas su vjerojatno na najnižoj razini još od rata. Kako ponovno uspostaviti povjerenje i savezništvo između dvaju naroda koji dijele zajednički prostor, ali i povijesne i mnoge druge veze?
To je prije svega vještina ljudi koji predvode te narode kroz različite političke opcije. Bošnjački i hrvatski narod su bratski narodi koji moraju sjesti i dogovarati se oko svakog važnog pitanja, jer dijele isti prostor, običaje, navike i povijest, bez obzira na to koliko smo u toj povijesti nekad bili suprotstavljeni. Kad povijest ostavimo iza sebe, kada prihvatimo da su zločini zločini bez obzira na to nad kime su počinjeni, da su te zločine činili pojedinci iz naših naroda, a ne cijeli narodi, kada se okrenemo budućnosti, mislim da će biti lakše sagledavati potrebu da živimo u prijateljstvu. Ja ću dati maksimalan doprinos da naša suradnja s Bošnjacima bude na iskrenoj bratskoj razini i to će biti jedan od mojih prioriteta sve dok sam u politici.
Koliko je izgledna europska budućnost BiH zna li se da zemlja zbog izostanka unutarnjeg konsenzusa teško provodi reforme, a skepticizam oko proširenja EU raste, posebno među „starim“članicama?
Izgledna je koliko je izgledna i za sve druge zemlje ove regije koje pretendiraju na članstvo u EU. Ne može se dogoditi da Albanija, Crna Gora i Srbija uđu u EU, a da u Uniju ne uđe i BiH. Nije taj problem zastoja na europskom putu specifičan samo za BiH. Čuli ste ovih dana inicijativu iz Višegradske skupine da u EU u paketu treba primiti sve zemlje zapadnog Balkana, kao što su svojedobno neke druge zemlje primane u EU u paketu, uz svu njihovu nespremnost, jer je to interes EU. Mi jesmo dio europskog prostora, a kada ćemo se integrirati u EU, umnogome ovisi i o nama. S druge strane, postoji više zemalja članica EU koje ne žele proširenje. Međutim, cilj EU jest da ovaj prostor veže za sebe, jer bi on EU učinio bogatijom u svakom smislu. Čvrsto vjerujem u europsku budućnost, s time da je puno toga i na nama jer smo u proteklih 15-ak godina pet, šest puta sami sebi zatvarali vrata EU.
Koliko ovi politički problemi i nefunkcionalnost BiH i njezinih institucija utječe na borbu protiv pandemije koronavirusa? Bilo je mnogo zamjerki u javnosti oko nesnalaženja u nabavi cjepiva, ali i drugih problema?
Bilo je puno kritika zbog toga što nije nabavljeno cjepivo, ali mnogi su podcijenili trajanje pandemije. Duboko smo u drugoj godini pandemije i već postoje najave novog vala. Sustav se postupno uhodava. Na početku je cijeli svijet pohrlio koristiti razne povlastice pri nabavi cjepiva, a danas ga ima i viška. Mislim da trenutačno u BiH imamo otprilike milijun doza na raspolaganju. Naš zdravstveni sustav krajnje je korektno odgovorio na izazov i trebamo biti zahvalni. Zamislimo da bh. zdravstveni djelatnici nisu tako djelovali, kakvu bismo situaciju imali. Nadam se da više nećemo imati problem s nabavom potrebnih količina cjepiva. Sada će biti veći problem kako uspješno motivirati naše ljude da se cijepe kako bismo zaštitili one najugroženije u našem društvu.