Ivan Barbarić, direktor Mostar parkinga

Naplata parkiranja u Mostaru uvest će red, što je cilj cijele nove Gradske uprave

27.10.2021.
u 12:49
Pogledaj originalni članak

Ivan Barbarić najmlađi je među direktorima imenovanim na čelo javnih poduzeća u Mostaru. Ovaj magistar računarstva proveo je desetak godina u HT-u Eronet u Sektoru prodaje, a zatim i Sektoru marketinga kao voditelj razvoja ICT rješenja za poslovne korisnike, tržišno orijentiranim dijelovima kompanije. Dolazi na najvruću fotelju, na čelo poduzeća Mostar parking, kada bi građani trebali početi plaćati uslugu parkiranja, piše Večernji list BiH.

Večernji list: Koji će biti vaši prvi potezi s obzirom na to da ljudi očekuju više reda u gradskoj administraciji?

- Rekao bih da je to naglasak na cijeloj Gradskoj upravi na čelu s gradonačelnikom dr. Kordićem. Prvi potezi u Mostar parkingu bit će vezani uz konsolidiranje poduzeća. Javnosti je poznato da je poduzeće poslovalo, ali s problemima jer nisu bili uređeni uvjeti. Nakupila su se dugovanja prema zaposlenicima, dobavljačima... Tek nakon toga možemo krenuti naprijed. Ne osvrćem se previše na prošlost, nego stvari uvijek promatram u kontekstu budućnosti. Zbog toga želimo i jasno, transparentno komunicirati s građanima o svemu što ćemo raditi. Uredit ćemo parkirna mjesta, omogućiti građanima lakše kretanje, ali i općenito mijenjati paradigmu ljudi i naše cjelokupne prometne kulture, što uključuje i parkiranje.

Večernji list: Ljudi općenito ne vole nove namete. Što će se u njihovim životima promijeniti i zašto se prije deset godina nije moglo naplaćivati parkiranje?

- Poduzeće Mostar parking postojalo je sve vrijeme, ali nepostojanje odluke Gradskog vijeća, kao i nemogućnost naplate kazni za sve nasavjesne vozače, onemogućavalo je normalno funkcioniranje ovoga sustava. Sada smo ušli u registar evidencija kazni i prometnih prekršaja te, uz odluke Gradskog vijeća, imamo zakonske preduvjete krenuti u naplatu parkiranja.

Večernji list: Što donosi pokretanje rada Mostar parkinga?

- Sustav je organiziran u nekoliko cjelina. No, najvažniji ljudi u cijelome sustavu su kontrolori, ljudi koje ćemo sretati na ulicama i koji će kontrolirati parkiranje i plaćanje. To će, vjerujem, donijeti promjene u našim svakodnevnim navikama prometovanja, odlasku na posao i drugim obvezama. Mislim da će se ljudi brzo naviknuti na uniformirane kolege koji će nastojati što jednostavnije i neprimjetnije pomoći ljudima, a istodobno kontrolirati da cijeli sustav funkcionira.

Večernji list: Kada se očekuje početak naplate parkiranja? Spominjalo se da ćemo najprije imati probno razdoblje?!

- Proteklih dana imali smo određene objave kako je već trebalo početi s naplatom parkiranja, no bez ispunjavanja svih preduvjeta to ne može biti slučaj. Za nas je najvažnije građanima pružiti informacije kako će se sve odvijati. Uz javne nastupe, građani će na automobilima zateći određene materijale kako bi se upoznali s početkom naplate parkiranja. Datum naplate odredit ćemo tek nakon probnog razdoblja, kada građani neće morati plaćati parkiranje kako bi se upoznali s time kako sustav funkcionira te kako bi mogli kupiti mjesečne, godišnje karte. Na taj način mislimo da će tranzicija biti jednostavnija za sve građane.

Večernji list: Građani komentiraju da je sustav kompliciran s tri zone parkiranja pa se ne zna tko mora plaćati posebne tarife. Mislite li vi da je možda sve moglo biti jednostavnije uređeno?

- Mostar je četvrti grad po veličini u BiH i koristili smo iskustva drugih sredina. Zbog toga smatramo da je potrebno izdvojiti određenu cjelinu središnje gradske zone u odnosu na ostali dio grada. Naslijedili smo trenutačnu definiciju gradskih zona prilikom donošenja odluke GV-a o organizaciji naplate parkiranja u Mostaru. Pri tome smo se oslonili na elaborat koji je ranije bio izrađen s predloženim zoniranjem u trima gradskim područjima. Možda sve djeluje malo komplicirano, ali vjerujem da će se građani brzo naviknuti. Mi smo tu da ponudimo pomoć i odgovore na sve nedoumice. U dogledno vrijeme, ako se ukaže potreba za izmjenama, dakako da ćemo reagirati.

Večernji list: Bojite li se da će u prvoj fazi vozači, bježeći od plaćanja parkiranja, pohrliti u naselja te tamo stvoriti kaos?

- Najprije će početi naplata parkiranja na uličnim parkiralištima. Nakon toga će vjerojatno jedan dio vozača parkirati vozila u naseljima, a što se i sada uvelike događa. Da sada obiđemo ta područja, vidjeli bismo vozila na zelenim površinama, nogostupima, na ulazima u zgrade... To, naravno, nisu parkirne površine. Mi ćemo u tome slučaju reagirati, a nadamo se da će građani početi mijenjati svoje navike i da će nam pomoći. Vozilo “pauk”, koje smo pripremili za uporabu, posve će sigurno biti od pomoći.

Večernji list: “Pauk” već sada zvuči zastrašujuće?!

- Vjerujem da je tako, ali je nužan u uvođenju reda. Morat ćemo najneodgovornije odvoženjem vozila motivirati da poštuju uspostavljeni red. Nažalost, kod nas, dok ne osjetimo na džepu, stvari ne dođu na svoje. Ali gdje god odemo, u inozemstvo ili u BiH, jednostavno se naviknemo platiti parkiranje. Ne bih htio strašiti građane i nama nije cilj njihovo sankcioniranje, ali jest uvođenje reda.

Večernji list: Početak rada Mostar parkinga utjecat će i na običaje ljudi. Vjerojatno neće zbog odlaska u trgovinu, školu, na neki događaj... putovati svojim vozilom. Hoće li to pomoći radu Mostar busa?

- To će biti povezane stvari. Uvjeren sam da će početak rada Mostar parkinga donijeti koristi gradskome prijevozu. Već se razgovaralo o novoj raspodjeli gradskih linija. Vjerujem da će građani mijenjati svoje ponašanje te će razmisliti hoće li koristiti vozila za određene aktivnosti koje su im prije bile svakodnevica. U Mostaru je rijetkost vidjeti pune gradske autobuse, bilo je i malo linija, ali mislim da će se to mijenjati. Promjene će biti od koristi građanima, a u užoj gradskoj zoni nadamo se rasterećenju prometa, pa bi se onda mogla koristiti druga prijevozna sredstva poput bicikala, romobila. Građanima će biti ponuđene alternative i u tome smislu.

Večernji list: Jesu li cijene usklađene s mogućnostima građana, posebice za one koji stanuju upravo u zonama gdje će se plaćati parkiranje?

- Odlukom Gradskog vijeća definirane su cijene sata parkiranja u trima zonama od 0,50 do 1,50 KM. Uz to, definirane su i cijene za one koji imaju prebivalište u Mostaru, odnosno kako se mogu kupiti povlaštene mjesečne karte. Za prvu zonu cijena mjesečne karte je 25 maraka i vrijedi za sve tri zone. Za drugu zonu je 15, a treću, povlaštenu zonu je 10 KM. Kada to podijelite sa satima godišnje, ispada da se plaća pet feninga po satu. Mislili smo i na ugrožene kategorije društva. Za njih je mjesečna karta pet maraka, a postoje i godišnje karte, koje su još povoljnije. Mislim da su ovo realne cijene s obzirom na veličinu grada i druge sredine.

Večernji list: Gdje sada kupiti mjesečne karte?

- Za početak građani će ih moći kupiti u prostorijama Mostar parkinga, koji se nalazi preko puta Doma zdravlja. Imat ćemo i online prodaju tih karata. No, u početku ćemo morati dobiti potvrde CIPS-a i o registraciji vozila na licu mjesta. Nastojat ćemo pojednostaviti proceduru kako bi ljudi preuzeli svoje naljepnice koje će postaviti u vozilo.

Večernji list: Kako će se plaćati parkiranje na licu mjesta?

- Plaćat će se kovanicama na automatima. Uz to, imat ćemo SMS plaćanje, ali i mobilnu aplikaciju koja je u razvoju. To je posebno važno za turiste i one koji će na taj način moći izmiriti obvezu.

Večernji list: Kakva su očekivanja? Hoće li ovo poduzeće pozitivno poslovati te hoće li se nastaviti s izgradnjom novih parkirnih mjesta?

- Očekujemo da će biti u plusu. Glavni cilj Mostar parkinga je uređenje postojećih te izgradnja novih parkirnih mjesta, bilo da su ulična ili garažna. Ne znam ni jedan grad koji ima dovoljno tih mjesta. To je i naša boljka, ali već pripremamo planove nakon konsolidacije poduzeća o tome gdje i kako praviti nova parkirna mjesta. Veliki sam optimist, a nakon toga vjerujem da će građani uvidjeti zašto je potreban Mostar parking.•

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.