Počela izrada studije za novu prugu Vareš - Banovići

Foto: Ivica Galovic/PIXSELL
Počela izrada studije za novu prugu Vareš - Banovići
16.06.2024.
u 17:44
Pogledaj originalni članak

Željeznička mreža pruga u BiH i FBiH nedovoljno je rasprostranjena i zaostaje za gustoćom mreže željeznica u Europi i okružju. Bolja povezanost željezničke mreže smanjila bi utrošak vremena, a time i prijevozne troškove, zatim bi donijela veće uštede u ekologiji, energiji i sigurnosti prometa. U cilju poboljšanja prometne povezanosti željezničkim prometom Javno poduzeće Željeznice Federacije BiH je 11. ožujka 2024. zaključilo ugovor sa skupinom ponuđača. Predmet ugovora je izrada studije izvedivosti s idejnim rješenjem za novu prugu Vareš - Banovići s usklađivanjem na postojeće pruge: Podlugovi - Vareš i Banovići - Živinice.

Transportna strategija FBiH
Osnovna ideja ovog zadatka je ispitivanje najmanje dvaju varijantnih rješenja trase nove pruge koja bi povezivala postojeće pružne pravce 12.3 Podlugovi - Vareš i 14 Brčko Bosanska Poljana - Banovići. Inače, kao jedno od strateških opredjeljenja za željeznički sustav u FBiH i BiH u okviru transportne strategije FBiH za razdoblje od 2016. do 2030. i okvirne strategije prometa BiH od 2016. do 2030. navedena je izrada studije izvedivosti i idejnih projekata za novu prugu Vareš - Banovići. Zanimljivo je spomenuti kako je ideja za projekt pruge Vareš - Banovići stara više od 70 godina.

Prema nedavno utvrđenoj transportnoj strategiji FBiH za razdoblje do 2030. godine, potrebno je u kratkoročnom razdoblju izraditi odgovarajuću studijsku dokumentaciju koja bi valorizirala ovu ideju na konkretan način. U skladu s tim Vlada FBiH je na sjednici održanoj još u lipnju 2019. godine donijela odluku o izdvajanju sredstava u iznosu od 600.000 KM za izradu studije izvedivosti s geološkim istraživanjima i idejnim projektnim rješenjem za novu prugu Vareš - Banovići.

Podsjetimo, potreba za razvijanjem željezničke mreže javlja se i zbog realizacije novih gospodarskih projekata u srcu FBiH.

Naime, zahvaljujući stranim investitorima, u srcu BiH ponovno je pokrenuta rudarska djelatnost otvaranjem rudnika cinka, barita i olova u Varešu, čime je tema obnove postojećih i izgradnje novih željezničkih pravaca ponovno aktualizirana.

Značajno kraći put
Ove godine s radom je počeo rudnik Rupice kompanije Adriatic Metals. Riječ je o najvećoj poslijeratnoj investiciji u Bosni i Hercegovini, koja je osobito značajna za stanovnike Vareša. U rudniku je trenutačno zaposleno više od 270 osoba, a ukupno 600 radnika povezano je s radom. Već početkom istraživanja ovog rudnika, prije nekoliko godina, upućeno je na činjenicu da će, ako dođe do njegova otvaranja, biti potrebno ovaj dio BiH s ostatkom povezati i prugom. Riječ je o samo jednom od primjera koji upućuju na potrebu ponovnog oživljavanja željezničkog prometa kroz BiH. Inače, gradnjom pruge Vareš - Banovići izravno bi se povezale oblasti u središnjem dijelu BiH s dokazanim i značajnim rudnim bogatstvima u koridoru grube dužine 50 km između triju najjačih županija - Sarajevske, Zeničko-dobojske i Tuzlanske županije. Osim toga, realizacija ove investicije predstavljala bi značajno skraćenje prijevoznog puta željeznicom između pruge na koridoru Vc i pruge Brčko - Banovići s vezom na prugu Doboj - Tuzla - Zvornik - Srbija, a koje se već nalaze u regionalnoj SEETO/TEN-T mreži pruga.

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.