Šopingholičari i ljubitelji dobrih ponuda s nestrpljenjem očekuju najveći šoping-događaj u godini - Black Friday ili crni petak. Ideja koja se iz SAD-a proširila po cijelom svijetu podrazumijeva velika sniženja i posebne ponude, a ujedno je i uvod u šoping-groznicu poznatu i kao predblagdansku kupovinu u prosincu.
Iako je pandemija povećala popularnost kupovine iz naslonjača, odnosno preko interneta, mnogi su još uvijek skeptični prema takvu načinu kupovine. I to s razlogom.
Naime, iako se na internetu mogu pronaći zaista izvrsne prilike i veliki popusti, isto se tako mogu pronaći i brojne lažne trgovine kojima je jedina želja u što kraćem vremenu prevariti što više kupaca i uzeti im novac, piše Zimo.
Iako se crni petak službeno održava sljedeći petak, odnosno 25. studenoga, prema anketi koju je provela udruga eCommerce Hrvatska, mnogi su trgovci već počeli s popustima za crni petak i oni će se nastaviti barem do kraja studenoga.
Kako prepoznati je li webshop siguran ako nema recenzije
Iako većina dobronamjernih webshopova posjeduje nekakav oblik društvenog dokaza, odnosno dokaza da je riječ o stvarnoj tvrtki, moguće je da ćete u vrijeme ludnice crnog petka naletjeti na neki webshop čiju povijest ne možete provjeriti na internetu jer se radi o novom trgovcu ili pak lažnom webshopu - koji je otvoren s jedinom namjernom da prevari kupce koji se polakome za nevjerojatno niskim cijenama.
Jedna od prevarenih žrtava je i Irena S., koja je u vrijeme akcija za crni petak kupila svoje omiljene čizme na 70 posto popusta, na trgovini pod domenom timberlakeshoes.com, čiji joj je naziv domene izazvao osjećaj vjerodostojnosti jer u sebi sadrži ime brenda koji je kupovala. Ipak, naziv domene nije dovoljan znak da je webshop siguran, upozorava predsjednik udruge eCommerce Hrvatska Marcel Majsan.
- Ako se domena i ime tvrtke ne spominju nigdje na internetu niti webshop posjeduje neki društveni dokaz poput fanova na društvenim profilima ili pouzdanih recenzija, nemojte im ostavljati podatke svoje kartice. Ako već morate kupiti na sumnjivom webshopu, pogledajte nudi li on barem jedan siguran način plaćanja. Iako je plaćanje prilikom preuzimanja sigurno, ono ne jamči da vam trgovac neće poslati lažnu robu. Stoga je najsigurniji način plaćanja putem Paypala, koji kupcima vraća novac u slučaju bilo kakve prevare, ističe Majsan..
Kupci bi trebali kupovati u online trgovinama iz Hrvatske ili drugih država članica Europske unije kada je to moguće jer je veća vjerojatnost da će lakše riješiti eventualne probleme. Osim toga, prošle je godine na snagu stupio zakon na razini cijele Europske unije prema kojem se naplaćuje carina na svu robu izvan EU-a, tako da je u većini slučajeva postalo neisplativo naručivati robu iz uvoza.
Oznaka Trusted Shop - najlakši način da provjerite je li webshop siguran
Udruga eCommerce Hrvatska okuplja više od 500 webshopova koji dostavljaju robu hrvatskim kupcima, a svim punopravnim članovima omogućuju i besplatnu certifikaciju Trusted Shop kojom trgovci pokazuju kupcima da su trgovina od povjerenja.
Listu svih dosad provjerenih web trgovina možete pronaći ovdje.
- Jasno je da ne može svaki kupac provjeriti starost domene kako bi saznao ima li neki webshop tradiciju poslovanja niti je svaki novi webshop koji nastane u ovo vrijeme automatski lažan. Zato smo mi u udruzi uspostavili oznaku povjerenja koju dodjeljujemo svim online trgovcima koji zadovolje 11 kriterija našeg eCommerce Kodeksa. Kada vidite oznaku povjerenja Trusted Shop na nekom webshopu, možete biti sigurni da je riječ o dobronamjernom web-trgovcu, poručuje Majsan.
No što ako ne poznajemo webshop, a on nema oznaku povjerenja?
Udruga eCommerce Hrvatska ima rješenje i za to, a riječ je o servisu check.ecommerce.hr, koji vam omogućuje da provjerite sigurnost bilo koje stranice na internetu.
- Primijetili smo da u vrijeme akcija za crni petak niče jako puno lažnih webshopova pa smo odlučili pokrenuti servis koji omogućuje kupcima da u nekoliko sekundi provjere koja je vjerojatnost da je neka web-stranica napravljena s ciljem krađe podataka. Servis je besplatan pa predlažemo svima da ga koriste prije korištenja kartice na bilo kojoj web-stranici, zaključuje Majsan.