Prosinačka potrošnja iznosila je 13,8 milijardi kuna, čak je 2 milijarde manja nego godinu prije, čime smo se, prema podacima Porezne uprave, vratili na stanje iz 2017. S pandemijom koronavirusa, velikim brojem gospodarstvenika s lokotom na vratima i još većim u teškoćama, te potresima koji su bili zadnji čavao u godinu na izmaku, očekivano je izostao i potrošački optimizam koji nas je prijašnjih godina “grijao” za božićnih i novogodišnjih blagdana tako da je pad od 15-ak posto u skladu s optimističnijim očekivanjima. Gledamo li samo trgovinu na malo, osim trgovine motornim vozilima i motociklima, potrošeno je oko 8,8 milijardi kuna, što je za oko 200 milijuna kuna manje nego na izmaku 2019., te za oko 1,1 milijardu više nego mjesec prije.
Manje trgovine uspješnije
Predsjednik NTL-a i čelnik Udruge trgovina HUP-a Martin Evačić kaže kako su u trgovini na malo hranom i higijenskim potrepštinama manji formati trgovina, pa tako i NTL, lani čak bilježili rast u odnosu na prethodnu godinu. Veći formati trgovina koji su se sredinom godine žalili na pad prodaje, nadoknadili su to u drugom dijelu godine, smatra Evačić. No teško da se takvo što može reći za prodavače tekstila, igračaka...
– S obzirom na to da su restorani i kafići zatvoreni, nama je dvoznamenkasto rasla prodaja pića i napitaka, alkoholnih i bezalkoholnih pića te kave i čajeva. I potrošnja brašna, soli, šećera i drugih osnovnih artikala rasla nam je iznadprosječno, za više od 10%, a kako su ljudi vjerojatno zazirali od velikih trgovačkih centara zbog pandemije, prelio nam se i dio kupaca iz specijaliziranih trgovina dječjom i zdravom hranom. Čak nam je rasla i prodaja igračaka, za koje su, pogotovo u prosincu, glavna destinacija šoping-centri – kaže Evačić, koji za 2021. nije baš optimističan.
Na nečemu se mora osjetiti sva ova nesreća koja nas je zadesila, korona i potres, pa će se, drži, dio potrošnje sliti u građevinarstvo, sanacije od potresa u središnjoj Hrvatskoj, a mjeseci straha od korone i lockdowna, koji su početkom godine pumpali promet u trgovinama živežnim namirnicama i za 30%, sigurno se neće ponoviti. I Loniji je rastao promet, kaže glavni izvršni direktor tog lanca Dragan Munjiza, a i u Pevexu, koji u prosincu bilježi 9-postotni rast.
Kupovali rjeđe, a više
– Najviše su se, uz božićni asortiman i ukrase, prodavali kućanski uređaji. Televizori, sušilice rublja, grijalice, peleti za ogrjev te artikli pića iz naše superponude (pivo, cola) bili su najpoželjniji kod naših kupaca u prosincu – kažu u Pevexu. U Konzumu ističu da su u prosincu zabilježili manju frekvenciju kupaca u odnosu na isto razdoblje lani, ali je prosječna košarica porasla.
– Možemo pretpostaviti da su epidemiološke mjere potaknule ljude da dolaze rjeđe, no da kupuju više artikala, a u našoj online prodavaonici tijekom ove godine susreli smo se i sa do 10 puta većom potražnjom od uobičajene – kažu u Konzumu.
Da su građani kupovali rjeđe, a trošili više po košarici, potvrđuju i podaci Porezne uprave o 52 milijuna fiskaliziranih računa manje (130,1 mil.) u prosincu ove godine u usporedbi s prosincem 2019. u svim djelatnostima, a u trgovini na malo za oko 12 milijuna (83,6 milijuna računa). Najviše je trgovano 23. prosinca – za 453 mil. kuna, a na isti dan 2019. za 536 mil. kuna.