IPSOS TVRDI

Raste broj korisnika HT Eroneta, rezultati RAK-a su netočni

Raste broj korisnika HT Eroneta, rezultati RAK-a su netočni
27.08.2015.
u 06:30
Eronet je zadržao postojeće tržište i napredovao na tržištu koje nije infrastrukturno primarno u Sarajevu i Zenici
Pogledaj originalni članak

 

Nedavno su se u medijima pojavile informacije o istraživanjima tržišta mobilne i fiksne telefonije u BiH. Regulatorna agencija za komunikacije BiH je objavila podatke o broju korisnika mobilne telefonije, udjelu pojedinih operatera u ukupnom tržištu i njihovim rezultatima. Prema rezultatima spomenutih istraživanja prvi put je mobilna telefonija doživjela pad iako je proteklih godina bilježen stalni rast.

Na ovu temu smo razgovarali sa Julijanom Komšićem, direktorom Agencije za istraživanje tržišta Ipsos Sarajevo.

Možete li nam predstaviti vašu agenciju i djelatnost kojom se bavite?

Ipsos je 2. po veličini globalna istraživačka kompanija, osnovana 1975. godine u Parizu, s uredima u više od 70 zemalja i od 2009. godine s uredom u BiH. Bavimo se istraživanjima tržišta, javnog mnijenja i medija i na taj način pružamo klijentima informacije koje im pomažu da razumiju kako izgraditi učinkovite programe strategije komunikacije i marketing inicijative. Do rezultata se dolazi najčešće anketiranjem stanovništva odnosno korisnika i konzumenata roba i usluga.

Vaša agencija IPSOS je također vršila istraživanje telekomunikacijskog tržišta u Bosni i Hercegovini i možete li nam reći kakvi

su vaši podaci?

Ipsos BH je tijekom svibnja 2015. u okviru svog omnibus istraživanja na nacionalno reprezentativnom uzorku građana starijih od 15 godina proveo istraživanje s ciljem utvrđivanja udjela u korištenju pojedinih telekomunikacijskih usluga te pružatelja tih usluga. Postoji dosta agencija koje se bave istraživanjem tržišta i prikupljanjem podataka. Podaci su tu radi statistike, ali veoma je bitno znati na koji način se zapravo koriste da bi se zaista došlo do najtočnijih podataka.

Hoćete da kažete da su moguće razlike u podacima?

Ne. Podaci iz nekoliko agencija koje se bave istraživanjima tržišta su uglavnom slični. Hoću da kažem da treba znati tumačiti te podatke. Najlakše je uzeti statistički podatak zadnjeg kvartala prošle godine i usporediti sa statističkim podatkom prvog kvartala ove godine. Ako samo tako uradite kao što je urađeno u slučaju ukupnog broja korisnika mobilne telefonije koje je objavio RAK, doći ćete do rezultata da je u prvom kvartalu zabilježen pad korisnika mobilne telefonije. A zapravo, istina je sasvim drugačija. Zadnji kvartal u godini uključuje i mnoge blagdane, dolazak ljudi iz inozemstva i povećan broj korisnika i zadnji kvartal se može nazvati i sezonski kvartal. Takvih blagdana i povećanog broja gostiju u prvom kvartalu nema. Zato je velika pogreška uspoređivati broj iz zadnjeg kvartala prošle godine s prvim kvartalom ove. Potrebno je usporediti na primjer, prvi kvartal ove godine s istim kvartalom prošle godine. Tada su rezultati sasvim drugačiji i umjesto pada, doći ćete do podatka da je zapravo zabilježen rast broja korisnika. Bitno je na pravi način koristiti podatke i uspoređivati kvartal iz ove godine s istim kvartalom iz prošle godine. Jer i tržište telekomunikacija ima svoje sezone.

Može li se na isti način tumačiti i udio operatera u ukupnom tržištu u BiH?

Može. I u tom segmentu samo jednostavno čitanje podataka može izazvati zabunu. I tu postoji niz čimbenika koji mogu dati sasvim drugačije rezultate, a to su različito razdoblje gašenja nekorištenih kartica pojedinih kompanija, broj kartica koje se zapravo koriste za fiskalne blagajne, bankomate i sl. To se može pokazati na primjeru Eroneta koji, prema nekim podacima, bilježi blagi pad korisnika telekomunikacijskih usluga, a zapravo je zadržao postojeće tržište i dobrim dijelom napredovao na tržištu koje nije infrastrukturno primarno tako da ima znatno uvećanje broja korisnika u Sarajevu i Zenici. Liberalizacijom telekomunikacijskog tržišta BiH kreirani su uvjeti za nove igrače na tržištu BiH osim za tri glavna operatera. To je omogućilo ulazak novih tzv. virtuelnih mobilnih operatera (VMO). To su servis-provajderi koji nisu vlasnici mreže, ne posjeduju vlastitu opremu, nego je iznajmljuju od mrežnih operatera, a oni kreiraju vlastite usluge i na taj način sudjeluju u tržišnoj utakmici .

Udio korisnika usluga mobilne telefonije je ostao nepromijenjen u odnosu na podatke iz studenoga 2014., dok na razini tržišta, nakon pada u prethodnom valu, sada zapažamo porast broja korisnika ove usluge na domaćem tržištu, te među starijim korisnicima.

Šta je moglo utjecati na eventualni pad prometa pojedinih operatera?

Teško da bi se moglo govoriti o padu. Imate situaciju da je dolaskom masovnog korištenja Wi-Fi tehnologije i Vibera na primjer, možda jednim dijelom i smanjen broj međunarodnih telefonskih razgovora ili SMS poruka, i to se mora odraziti na sve kompanije, ali neke kompanije su brzo reagirale i u standardne, ali i posebne pakete, ukalkulirale i veći promet mobilnog interneta i tako svoju uslugu približili većem broju korisnika.

Prema vašim istraživanjima, koliko korisnika mobilne telefonije koristi prepaid uslugu?

Sva tri operatera su uspjela svojim korisnicima ponuditi i nove, bolje tarifne opcije. I dalje su najpopularnije tarife Ultra, Frend i Hej. Nešto više od osmine korisnika usluga mobilne telefonije koristi se pretplatom, gdje Eronet i dalje prednjači kada je u pitanju udio korisnika pretplate.

Kada je u pitanju postpaid usluga, kakvi su vaši rezultati istraživanja?

U 2014. godini svi operateri su uveli i nove tarifne modele i tarifne opcije koje uključuju veći broj besplatnih minuta i SMS-ova, te značajnu količinu protoka informacija, što je povećalo ukupni odlazni promet, prije svega unutar vlastite mreže. Praksa dokupljivanja dodatnih tarifnih modela je nešto veća. U skladu s nalazima iz prethodnog vala, korisnici Eroneta su skloniji dokupljivanju dodatnih tarifnih opcija od korisnika konkurencije jer su vjerojatno najbrže reagirali i prilagodili svoju ponudu potrebama kupaca.

Kakav zaključak možemo proizvesti na kraju?

Zaključak je vrlo jednostavan. Statistički podaci do kojih se dolazi u raznim istraživanjima tržišta su uglavnom točni. Međutim, potrebno je znati na pravi način tumačiti, koristiti i uspoređivati podatke da bi se na kraju došlo i do stvarnih rezultata. Kada se koriste na pravi način, dođete do podatka da prema istraživanjima agencije nije zabilježen pad nego zapravo porast korisnika mobilne telefonije, i to kod sva tri operatera. BH Telecom ima stalni rastući trend broja korisnika kao i m:tel, dok HT Eronet ima bolji rezultat za čak 5 postotnih poena nego što to prikazuje RAK.

KOMŠIĆ

Manipulira se stvarnim brojem korisnika

Ključne riječi
Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.