INTERVJU: AMINA MAHMUTOVIĆ

Što prije pokrenuti infrastrukturne projekte kako 
bismo uposlili bh. tvrtke i ostvarili višestruki učinak

18.06.2020.
u 13:00
Rad u izvanrednim okolnostima tijekom pandemije koronavirusa, moratorij za odgodu plaćanja kredita, poslovanje, suradnja s gospodarstvenicima, projekti i dugogodišnja podrška Večernjakovu pečatu... neke su od tema o kojima smo razgovarali s predsjednicom Uprave UniCredit banke u BiH Aminom Mahmutović.
Pogledaj originalni članak

Već godinama UniCredit banka generalni je pokrovitelj Večernjakova pečata. Kako vi gledate na značaj ove manifestacije?

Izuzetno nam je drago da se Večernjakov pečat dogodio i ove godine, bez obzira na pandemiju. Važno je kontinuirano promovirati pozitivne priče, istaknuti ljude koji se izdvajaju svojom dobrotom, humanošću i predanim radom. To su temelji istinskog napretka i vjerujem da su nam danas, više nego ikada, potrebni svijetli primjeri.

Ove godine Pečat je održan u izmijenjenim okolnostima i formatu. Koliko ste zadovoljni viđenim, ali i izborom laureata?

Čestitam vam na posebnom izdanju Večernjakova pečata. Za svaku pohvalu je trud koji je uložila cijela ekipa kako biste realizirali ovako značajan i zahtjevan TV format.

Glavni dobitnici Pečata još su jednom pokazali da ova zemlja ima izuzetne ljude te da su znanje i obrazovanje najbolji put k boljitku svih nas.

Pandemija koronavirusa obilježila je sve ovog proljeća, pa i Večernjakov pečat. Kakve su posljedice na bankarski sektor u BiH? Koliko banke mogu pomoći da se ponovno pokrenu gospodarske aktivnosti?

Važno je na početku istaknuti da je bankarski sektor u Bosni i Hercegovini godinama jedan od najuređenijih i najstabilnijih sektora. Banke imaju višak likvidnih sredstava, koja sigurno mogu usmjeriti na kvalitetne projekte. Uz nedavno odobrene dodatne olakšice od našeg regulatora, taj višak dodatno se povećao, tako da banke imaju još više raspoloživih sredstava za podršku gospodarstvu. Problem je u ovom trenutku na strani potražnje jer rezultati analize financijskog tržišta ukazuju na nedostatak investicijskih aktivnosti, što je, naravno, i za očekivati s obzirom na utjecaj pandemije prouzročene virusom COVID-19. No, moram dodati da su banke i prije pandemije bile suočene s istim problemom. Otvoreno je pitanje kako motivirati na pokretanje gospodarskih aktivnosti. To je veliki izazov i sigurno se može pronaći rješenje, ali mislim da nije jednostavno. Ishod krize neizvjestan je u globalnim razmjerima, a razvoj gospodarske situacije u našoj zemlji, osim što je određen lokalnim specifičnostima, određen je i kretanjima globalne ekonomije. Oporavak će uvelike ovisiti o oporavku ekonomije u zemljama - glavnim izvoznim tržištima za naše gospodarstvenike, a već vidimo da su pomaci dosta usporeni.

Ono što bi zaista pomoglo bržem oporavku bh. gospodarstva jest pokretanje infrastrukturnih projekata, što bi omogućilo rast investicijske potrošnje. Otvaranje velikih projekata uvijek za posljedicu ima veću mobilizaciju gospodarstva, multiplikativni učinak na ostatak ekonomije.

No, ono što je možda najvažnije, veliki projekti daju ljudima nadu i vjeru u bolje sutra. A vjera je važna da se ne izgubi povjerenje koje je bitno za suzbijanje straha i kod građana i kod kompanija, kako bi se ponovno pokrenulo poslovanje i nastavila ulaganja. Dostupne studije, koje se bave problematikom ponovnog pokretanja potrošnje, imaju zajednički nazivnik, a to je suzbijanje straha. Strah je najveći neprijatelj za bilo koji korak naprijed. Nažalost, kod nas je strah prisutan već dulje vrijeme.

Ono što sa sigurnošću mogu reći je da će UniCredit banka, kao i uvijek do sada, biti spremna podržati svaki kvalitetan projekt. Nadamo se da će odgovorni za kreiranje boljeg okruženja uložiti dodatne napore kako bi banke bile u prilici financirati što veći broj investicijskih projekata.

Agencija za bankarstvo FBiH produljila je moratorij za odgodu plaćanja kredita. Kako to komentirate?

Odluka Agencije je očekivana jer posljedice pandemije još uvijek utječu na život i rad naših klijenata. Trenutačno smo u procesu kontaktiranja klijenata, kojima smo već odobrili moratorij, kako bismo dogovorili buduće modalitete poslovanja, a od kojih, svakako, jedan može biti i produljenje razdoblja moratorija. Želim naglasiti da ćemo nastaviti djelovati na najbolji mogući način u interesu svih uključenih strana te nastaviti podupirati naše klijente tijekom ovog neizvjesnog i nestabilnog razdoblja.

Koliko je zahtjeva za moratorij odobreno u UniCredit banci?

Odobrili smo moratorij za više od 3000 klijenata, fizičkih osoba, te za 283 klijenta, pravne osobe, u iznosu većem od 500 milijuna KM. Sve klijente, koji nisu ispunjavali uvjete za moratorij, individualno smo pozivali kroz matične poslovnice kako bismo pronašli najbolje moguće rješenje za njihovu situaciju. Ovdje prvenstveno mislim na fizičke osobe.

Što se tiče pravnih osoba, pristupamo zahtjevima individualno, a mjere olakšica odobravamo klijentima koji udovoljavaju uvjetima za moratorij: ugrožena im je kreditna sposobnost, izvor otplate kredita i onemogućeno redovito ispunjavanje obveza iz poslovanja uslijed negativnog utjecaja pandemije virusnog oboljenja COVID-19. Pravne osobe u svakodnevnom su kontaktu s bankarima - voditeljima poslovnih odnosa.

Što govore vaši podaci kad je u pitanju ponašanje klijenata, u smislu štednje građana, doznaka iz inozemstva, novog kreditnog zaduživanja?

U razdoblju od početka krize do danas štednja građana je stabilna, uz blagi rast. Doznake iz inozemstva bilježe također blagi rast, koji je uobičajen u ovom razdoblju, tako da nema značajnih promjena zbog novonastale situacije, dok je u dijelu kreditnog zaduživanja primjetno usporavanje.

Upravo ste promovirali novu aplikaciju mobilnog bankarstva. Okreću li se klijenti ubrzano elektroničkim kanalima?

Pandemija nam je ukazala na važnost digitalizacije i razvoja digitalnih kanala za poslovanje. Građani i poduzeća traže ih i koriste u velikoj mjeri jer su učinkovitiji, jeftiniji, praktičniji i sigurniji.

Zadovoljstvo nam je da smo ponudili tržištu jedinstvenu aplikaciju mobilnog bankarstva, koja je zasnovana na suvremenoj platformi, jedinstvenoj za UniCredit u svim europskim zemljama. Novu aplikaciju pokrenuli smo s nekoliko vrlo korisnih noviteta za naše klijente te omogućili plaćanje unutar aplikacije bez naknada do 15. srpnja 2020. za naše korisnike. Sada pažljivo slušamo povratne informacije, analiziramo ih i aktivno radimo kako bismo ispoštovali sve sugestije u što kraćem roku te kako bi naši klijenti mogli dobiti pravi alat, koji im olakšava svakodnevicu te štedi i novac i vrijeme, omogućujući im da uživaju u stvarima koje su im zaista važne. Pred nama je još puno posla, ali radit ćemo predano i intenzivno na razvijanju novih pogodnosti. Nastavit ćemo činiti pravu stvar za naše klijente.

Za kraj, što je vaša preporuka vlastima, ali i gospodarstvenicima, pa i građanima?

Trebamo svi raditi više i bolje kako bismo kreirali bolje sutra za nas i našu djecu. Moramo čim prije pokrenuti infrastrukturne projekte kako bismo uposlili naše kompanije i ostvarili multiplikativni učinak. Trebamo svi raditi na unaprjeđenju okruženja za razvoj biznisa, ubrzati procedure za osnivanje poslovnih subjekata. Naravno, uz sve to, treba kreirati okruženje za razvoj onih sektora za koje Bosna i Hercegovina ima komparativne prednosti u odnosu na zemlje okruženja. I zajedno moramo uhvatiti snažan iskorak na putu digitalizacije čim prije kako bismo bili spremni za pristup globalnim tržištima te olakšali investitorima pokretanje projekata u našoj zemlji. Trebamo raditi neumorno za dobrobit svih nas.

Mi, u UniCreditu, sretni smo da smo dio jedne velike i snažne bankarske grupacije, koja nam prenosi najbolje bankarske prakse i našim klijetima daje prozor u svijet. Želimo biti kreatori boljeg okruženja, uvjeta za poslovanje, a sve u cilju što učinkovitijeg obavljanja bankarske uloge u našoj zemlji. Tako ćemo i nastaviti.•

Pogledajte na vecernji.hr

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.