Na ovogodišnjoj MoStart konferenciji, u okviru Obrazovnog dana, Kristina Kristek iz Naklade Alfa održala je predavanje na temu "Korištenje umjetne inteligencije u svakodnevnoj nastavi". Tom prilikom istaknula je da umjetna inteligencija već igra značajnu ulogu u našim svakodnevnim životima jer se prilagođava našim potrebama i daje nam vremena za druge aktivnosti.
Umjetna inteligencija, prema njezinim riječima, sada može značajno unaprijediti i način na koji učimo i poučavamo.
- Kao nastavnici, često imamo osjećaj da ne uspijevamo dotaknuti svakog učenika tijekom nastavnog sata. Umjetna inteligencija nam pomaže pružiti personalizirani pristup učenju, omogućujući učenicima da rade vlastitim tempom i nadopune ono što nisu uspjeli usvojiti tijekom nastave - rekla je Kristek.
Umjetna inteligencija kao asistent u nastavi
Dodala je kako umjetna inteligencija može biti ključna u smanjenju administrativnog opterećenja nastavnika, omogućujući mu da se više fokusira na samu nastavu. Kao nastavnica kemije, Kristek je posebno naglasila da tehnologija može unaprijediti nastavu koja često zahtijeva vizualizaciju složenih koncepata.
- Na primjer, 3D modeli molekula i općenito virtualna i proširena stvarnost svakako je u mom predmetu od izuzetne koristi. Teško je nastavniku kemije prenijeti učeniku da ono što je vidio u nekom eksperimentu, mjehuriće, promjenu boje ili talog, on može prebaciti u neke simbole kao što su slova i brojevi u kemijskim jednadžbama. Tu nam virtualna i proširena stvarnost puno pomaže kako bi učenik mogao zamisliti taj mikrosvijet – dodala je ona.
Govoreći o suradničkom učenju, Kristek je istaknula da umjetna inteligencija omogućava nastavak grupnog rada i nakon završetka školskog sata.
- Iako volimo poticati suradničko učenje u učionicama, kada krenemo u svijet rada, odnosno svojih poslova, imamo vrlo malo vremena za suradnju s kolegama. Uglavnom dogovorimo sastanke na kojima podijelimo uloge, definiramo rokove, a nakon toga se svaki pojedinac odvaja i nastavlja raditi na nekom zadatku, ali uz konstantu suradnju. Upravo to nam omogućava umjetna inteligencija jer možemo nastaviti neki oblik grupnoga rada, ali i suradničkoga učenja među učenicima i onda kada je sat odzvonio – pojasnila je Kristek.
Također je dodala da prilagođavanje nastave različitim potrebama i stilovima učenja od profesora, odnosno nastavnika iziskuje strahovito puno vremena. Stoga, ističe Kristek, umjetna inteligencija može poslužiti kao asistent u nastavi.
Kristina Kristek istraživala je dostupne aplikacije umjetne inteligencije kako bi razumjela koliko su njezini učenici upoznati s tim alatima. Zadala im je zadatak da koriste neki AI alat za obradu teme iz kemije i daju svoj osvrt.
Tada je uočila da su se učenici najčešće koristili chatbotovima i aplikacijama za izradu prezentacija, ali da uglavnom nisu uložili dodatni trud na uređivanje, iako im je aplikacija to omogućila. To je, kako kaže Kristek, potvrdilo njezin dojam da mladi preferiraju instant rješenja i da ne ulažu puno vremena u istraživanje.
Platforma korisna za nastavnike i učenike
Međutim, prilikom istraživanja alata, posebno ju je zainteresirala Nature School platforma koja je, po njenom mišljenju, odličan asistent za učenike i nastavnike.
- Ta platforma će vam jako koristiti bez obzira koji predmet predajete, a učenicima i studentima može biti od velike koristi. Platformu čini zanimljivom to što ima 40 različitih alata koji su raspoređeni u kategorije, a ugrađen je i chatbot Raina koji vam može dati sve što želite, a što je dostupno u ovih 40 alata. Mene je iznenadilo to što vrlo brzo mogu kreirati veliki broj nastavnih materijala i time si jako skratiti vrijeme. S druge strane, materijali mogu biti različitih razina jer uvijek u razredu imate učenike kojima, koliko god da se zadržite u objašnjavanju, pažnja nije usmjerena ili nemaju dovoljno predznanja da bi mogli pratiti. Isto tako, uvijek ima učenika kojima treba puno više od onoga što sam ja isplanirala – istaknula je Kristek.
Osim toga, platforma može napraviti kratke testove, što olakšava uvid u to koliko su znanja učenici usvojili na satu. Ovaj alat također prevodi i pojednostavi tekstove, daje ideje i širinu, generira grupni rad i dodijeli uloge i zadatke za članove grupe. Dalje je pojasnila da u alatu Magic School učitelji mogu postavljati različite zadatke poput testova, kvizova i projekata.
- Nakon završetka zadataka, učitelji mogu pregledati rezultate i pratiti napredak učenika. Analizom rezultata, učitelji identificiraju područja gdje učenici trebaju dodatnu podršku. Povratne informacije i ocjene pomažu prilagoditi daljnju nastavu prema individualnim potrebama učenika – dodala je ona.
Kristek je na kraju pokazala i alat pod nazivom Synthesia u koji možemo unijeti tekst, a potom će nam alat dati mogućnost odabira avatara koji će izgovarati sročene rečenice u tekstu.
- Ovo je zgodan način za prenijeti učenicima zadatak ili snimiti im dodatni sadržaj jer oni možda radije pogledaju takav sadržaj nego što pročitaju ulomak teksta koji ste im poslali kao zadatak – zaključila je Kristina Kristek.
Inače, drugo izdanje MoStart konferencije održano je od 24. do 26. travnja 2024. na Sveučilištu u Mostaru. Konferenciju su organizirali Sveučilište u Mostaru i Centar za informacijske tehnologije Sveučilišta u Mostaru - SUMIT, u suradnji s Hrvatskom akademskom i istraživačkom mrežom CARNET, Agencijom za komercijalnu djelatnost – AKD, Ministarstvom znanosti, prosvjete, kulture i športa HBŽ, Ministarstvom obrazovanja, znanosti, mladih, kulture i športa SBŽ, Ministarstvom obrazovanja, znanosti, kulture i športa ŽZH, Ministarstvom prosvjete, znanosti, kulture i sporta Županije Posavske, Zavodom za odgoj i obrazovanje ŽZH i HBŽ te Zavodom za školstvo Mostar.