Kako se u BiH uvozi sve više lož-ulja svjedoči i službena statistika prema kojoj smo u lipnju uvezli ovog energenta u vrijednosti od 3,4 milijuna KM, što je u odnosu na svibanj više za 700.000 KM. Zanimljivo je što je u 2014. godini u BiH ušlo 26.500 tona lož-ulja, a u samo šest mjeseci ove godine čak 28.500 tona.
Država na gubitku
Loša ekonomska situacija prisiljava građane da, umjesto predviđenog dizelskog goriva, koriste lož-ulje za pogon svojih vozila. A kada se spoji navika na automobil i prazan džep - dobije se izigrana država jer je lož-ulje trošarinski proizvod. Da je riječ o zlouporabi potvrđuje i podatak kako je ovaj energent građanima odavno postao preskup za grijanje, a i porast uvoza u lipnju ne navodi na pomisao da je uvoz porastao zbog sezone grijanja. Službenih podataka nema, ali se procjenjuje kako je, zbog zloupotreba lož -ulja, proračun BiH oštećen za nekoliko desetaka milijuna KM. U cijenu lož-ulja, čije je točenje u vozila zakonom zabranjeno, nije uračunata trošarina za autoceste i ceste. Zakonom o trošarinama u BiH, na lož-ulje plaća se trošarina od 30 feninga po litri, ali se na njega ne plaća cestarina za ceste od 0,15 KM, kao ni za izgradnju autocesta od 0,10 KM po litri. Država na razlici u trošarinama između dizela i lož-ulja trpi ogromne gubitke, što potvrđuje i podatak kako je, zbog nelegalnog prometa ovog goriva, u razdoblju od 2009. do 2012. godine Tužiteljstvu BiH podneseno devet izvješća, sa štetom procijenjenom na 2,4 milijuna maraka, doznaje Blic.
Kontrole i zloupotreba
“Nemamo nadležnost zaustavljati automobile i provjeravati koje se pogonsko gorivo nalazi u njihovim spremnicima. Ovdje svakako treba uključiti nadležne entitetske inspektorate koji imaju nadležnost za kontrolu potrošnje lož-ulja na benzinskim crpkama”, kazali su za Blic iz UNO-a BiH.
U Republici Srpskoj je u svibnju stupio na snagu pravilnik o uvjetima za obavljanje trgovine lož-uljem i njime je izričito zabranjeno točenje ovog derivata s pištolja na benzinskim crpkama, već iz posebno odvojenih prostorija na crpkama i dostavom cisternom na kućnu adresu kupca. Time je strože zakonski, ali i fizički, onemogućeno točenje lož-ulja u automobile i radne strojeve na crpkama. Da pravilnik nije zaustavio prodaju lož-ulja za pogon automobila govori i podatak do kojeg je došao Blic, a to je da je su inspektori u RS-u zbog nezakonite prodaje lož-ulja za samo mjesec i pol dana nekoliko crpki u RS-u kaznili s 44.000 konvertibilnih maraka.
Unatoč zabrani prodaje na benzinskim crpkama te zabrani korištenja ovog goriva za pogon automobila, prodaja i dalje “cvijeta”. Kako bi uštedjeli, u svoje automobile, umjesto dizela čija je cijena oko 1,80 maraka, i dalje toče lož-ulje po cijeni od 1,37 maraka.
U nastojanju da uštede nešto novca, vozači se ne opterećuju puno kaznama koje se, u slučaju korištenja ovog goriva za pogon motornih vozila, za fizičke osobe kreću od 1000 do 3000 konvertibilnih maraka.•