Online trgovina sve je prisutnija na tržištu BiH. Nova pravila uvedena tijekom pandemije koronavirusa dovela su do promjene navika velikog broja stanovnika. U tom razdoblju došlo je do ekspanzije online kanala prodaje te je zabilježen porast vrijednosti prometa od 312 posto. Za kupnju odjeće, obuće i drugih proizvoda široke potrošnje sve se manje odlazi fizički u trgovine.
Prvo istraživanje
Prema podacima eCommerc asocijacija u BiH, rast prometa online prodaje u BiH za 2022. godinu iznosi 57 posto u odnosu na 2021. godinu, a broj transakcija za isto razdoblje porastao je za 62 posto. Na online kupnju češće se odlučuju osobe između 26 i 45 godina, a zavidnu razinu znanja o sigurnoj upotrebi interneta pokazuje i populacija između 21 i 25 godina. Također, istraživanja pokazuju da 78 posto ispitanika koristi mobilne telefone za online kupnju, a većina njih preferira domaće web-trgovine (64 posto). Rezultati prvog sveobuhvatnog istraživanja tržišta elektroničke trgovine u BiH, koje je provela eCommerce asocijacija u BiH, a u kojem je sudjelovalo 1317 ispitanika, pokazali su da online kupnja u ukupnim mjesečnim kupnjama tri četvrtine sudionika čini oko 10 posto. Također, oko tri četvrtine ispitanika navelo je kako je obavilo do pet kupnji online u posljednja tri mjeseca. Prema izjavama bh. građana zadržali su navike iz pandemije pa se online kupuje skoro sve, čak i namirnice, hranu, potrepštine.... Jednostavnije je kako tvrde da im se dostave na vrata, a oni izbjegavaju gužve, čekanja, obilaske trgovina. Profesor na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Sarajevu Almir Peštek i član Savjetodavnog odbora asocijacije kazao je da otprilike 83 posto ispitanika robe kupuje putem web-shopova, a 17 posto kroz social commerce platforme. Spomenuto istraživanje pokazalo je da su online trgovci suočeni s određenim izazovima, ali i da postoji značajan potencijal za daljnji razvoj ovog sektora u zemlji. Prilikom predstavljanja rezultata spomenutog istraživanja rečeno je i da se u BiH putem online platforme najviše prodaju odjeća, elektroničke naprave, obuća i drugi proizvodi široke potrošnje. - U BiH je vrlo mali postotak prodaje softvera online, što bi se unaprjeđenjem legislative trebalo povećati - naveo je predsjednik eCommerce asocijacije u BiH Orhan Gazibegović.
Uskoro novi zakon
Navedeno istraživanje pokazalo je i da je tek 17 posto prodavača zadovoljno postojećom zakonskom regulativom. Ova situacija trebala bi biti promijenjena jer je u tijeku donošenje nove zakonske regulative koja bi trebala pomnije urediti ovaj segment. Kako je navela izvršna direktorica Asocijacije eCommerca u BiH Belma Agić, nacrt zakona o unutarnjoj trgovini, koji je Vlada Federacije BiH, na prijedlog Federalnog ministarstva trgovine, utvrdila i u parlamentarnu proceduru uputila, napredak je za eCommerce sektor u Bosni i Hercegovini s obzirom na to da se njime detaljno uređuje i internetska prodaja. Njime su, kako kaže, propisani adekvatni mehanizmi za prevenciju i regulaciju određenih devijacija koje su se pojavile uslijed pravno nesređenog stanja u oblasti elektroničkog poslovanja. Istaknula je da bi novo zakonsko rješenje trebalo doprinijeti smanjenju "sive ekonomije" i registraciji novih gospodarskih subjekata u trgovačkoj djelatnosti, a trgovcima bi pružilo jasne smjernice za poslovanje na internetu. Među ostalim, novim zakonom propisano je da trgovac koji obavlja prodaju na daljinu mora pružiti taksativno navedene informacije o trgovcu, i to u obliku i na način koji je neposredno i stalno dostupan potrošačima i nadležnim inspekcijskim tijelima. Njegovim stupanjem na snagu osigurala bi se veća sigurnost i povjerenje potrošača u online kupnju. Inače, u Federaciji BiH je stotinjak kompanija kojima je to pretežna djelatnost, a od 2011. može se registrirati s pretežnom djelatnošću da prodaju samo putem interneta i te kompanije imaju godišnje oko 50 milijuna KM prometa u Federaciji BiH.