Nakon najave da bi BiH mogla biti izbačena iz članstva Energetske zajednice, osim “izbacivanja” iz članstva najgora bi ipak mogla biti zabrana izvoza električne energije iz BiH u zemlje EU. Razlozi za njezino izbacivanje sadržani su u jednom dokumentu Europske komisije, iz kojeg su vidljivi i uzroci mogućeg izbacivanja BiH. Prema tom dokumentu, navodi se kako bi energetski sektor mogao generirati više prihoda za zemlju, privući ulaganja, jačati industrijski razvoj i služiti kao model unosnog posla za kompanije u cijelom gospodarstvu, stajalište je Izaslanstva Europske unije u BiH. Samo u hidroenergetskom sektoru svaki entitet ima potencijal za proizvodnju dva i pol bilijuna vati sati električne energije. No, kako u BiH nema strategije ni oko jedne bitne stvari, tako je nema ni u energetskom sektoru, zbog čega je ovaj potencijal neiskorišten.
Građani plaćaju ceh
U Europskoj uniji smatraju da je osim političkih neslaganja ključni problemi neučinkovito i funkcionalno upravljanje Elektroprijenosom. Međutim, ne upravlja se nefunkcionalno samo električnom energijom, regulacija plinskog sektora je još uvijek neusklađena, zbog čega najviše ispaštaju potrošači. Dakako, uz ovaj problem navodi se i nepostojanje energetske strategije, nepostojanje zakona o plinu, te opći neuspjeh u smislu napretka na planu reformi u reguliranju i isporuci energije koji su već ranije dogovoreni. Naime, BiH je jedina zemlja u regiji koja nema zakon o plinu. Zbog toga je regulacija plinskog sektora neusklađena, jer samo postoje takozvani regulatori – Ministarstvo energetike u oba entiteta, a detalji uvoznih ugovora nisu javni i malo komu su dostupni. Pretpostavlja se kako je u pitanju niz sumnjivih ugovora vezanih uz kupnju plina, a po svemu sudeći građani kroz račune plaćaju danak brojnim krađama. Ono što je prioritet Europske unije u BiH, kada je u pitanju energetski sektor, jeste poštovanje ugovora o energetskoj zajednici, koji je stupio na snagu 2007. godine, a koji je BiH potpisala dvije godine ranije. Taj ugovor predviđa potpunu liberalizaciju energetskog tržišta u BiH, što znači eliminiranje monopola i zlorabe dominantnog položaja na tržištu, ili subvencija do siječnja 2015. godine, za korisnike u kućanstvima, a do siječnja 2008. isti je važio za ostale korisnike.
Žurno uskladiti zakone
Stoga će Europska unija prvenstveno podupirati što žurnije usklađivanje zakonodavstva o električnoj energiji s europskim standardima. No, kako trenutno stvari stoje, čini se da će i dalje u BiH električnom energijom gospodariti tri elektroprivredne kompanije koje drže monopol. U postocima i dalje će Elektroprivredi BiH pripadati 48 posto korisnika i proizvodnje, Elektroprivredi RS-a 39 posto te Elektroprivredi HZ HB 13 posto. Drugim riječima, ove tri kompanije će i dalje uživati monopol u područjima na kojima djeluju, što znači da uopće neće biti konkurencije među njima, a kupci i dalje neće moći birati svog dobavljača na osnovi učinkovitosti i posebice cijena. U Europskoj uniji smatraju da su trenutačne cijene daleko ispod tržišne vrijednosti, a to znači da su korisnici zaštićeni od rasta cijena, ali samo u kratkoročnom periodu. Zbog svega navedenog, kratkoročni energetski prioriteti Europskog partnerstva bit će poštovanje ugovora o energetskoj zajednici (EnCT) te razvoj i donošenje državne energetske strategije.