Međunarodna krizna skupina (ICG) napravila je opsežnu analizu posljednje krize u Bosni i Hercegovine, s naglaskom da bi moguće rješenje moglo biti u redefiniranju odnosa unutar zemlje s temeljitijom reformom Ustava koja bi doveli do temeljnog popravljanja pozicije Hrvata, istodobnim zadržavanjem činjenice zvane Republike Srpske i očekivanjima Bošnjaka o snažnoj, funkcionalnoj državi, kao i ispunjavanje uvjeta da predstavnici manjina mogu birati predstavnike u vlast. Osigurati sklad između ovih premisa čini se pitanjem vrijednim milijun dolara, a u slučaju BiH i rješavanjem jednadžbe ravne za Nobela.
Federalna država
“Pitanja koja tjeraju na traganje za rješenjem slučaja Sejdić-Finci sva ukazuju na isti pravac: prema jačem teritorijalnom federalizmu bez eksplicitne etničke komponente, pristup koji je bio uspješan diljem Europe. Federalna država može ispuniti sve imperative navedene u ovom izvješću”, navodi ICG. Pri tome iz ove ugledne organizacije navode da se za otklanjanje nepovjerenja Hrvata mora uspostaviti jasan odnos ‘između predstavnika i onih koji ih biraju’, ali i ispunjavanjem očekivanja rastućeg broja građana koji se ne izjašnjavaju po etničkoj pripadnosti i manjinskih skupina i rješavanje tereta pristupanja Europske unije’. ICG dalje zaključuje da bi BiH u razradi rješavanja problema presude Sejdić-Finci i problema Hrvata može učiti iz primjera u regiji, ‘posebno pojačanim ovlastima na razini općina na Kosovu i učinkovitim mehanizmima zaštite vitalnih interesa u Makedoniji. “Ovakvi primjeri bi mogli postati dio paketa reformi kojim se rješavaju brige lokalnih manjina, posebno Hrvata. Lideri HDZ-a već dugo podržavaju ojačavanje općinske autonomije, a eksperti bliski SDP-u također cijene tu ideju”, navodi se u zaključcima ICG-a koji će izraditi i drugu analizu, što će biti objavljena početkom 2013. godine o detaljnijim modelima razrade prijedloga. Ova nevladina organizacija ističe da Bosna i Hercegovina polako dolazi ‘do granica daytonskog Ustava. “On postaje sve veća prepreka ulasku u Europsku uniju, ali i zdravim odnosima medu regijama i zajednicama ove države”, dalje se dodaje u analizi. U njoj se iznose zaključci s preporukama nakon razgovora s više međunarodnih i domaćih dužnosnika “U zemlji podijeljenoj između separatističkih Srba i patriotskih Bošnjaka, savezništvo Hrvata može odrediti hoće li BiH napredovati ili stagnirati.
Novi savez
”Ako se većina Srba i Hrvata osjećaju otuđenima i loše tretiranima od države, udružit će se protiv ostalih. Dva bloka su izjednačenih snaga i mogu paralizirati BiH, onemogućiti organiziranje vlasti ili, s druge strane, krenuti prema većoj decentralizaciji”. U razgovorima s ICG-om, hrvatski su predstavnici upozorili da bi izravnim izborom članova Predsjedništva iz Federacije bila izabrana dvojica Bošnjaka. Ukazali su i na to da je promjenama Washingtonskog i Daytonskog sporazuma došlo do osporavanja Hrvata kao jednog od tri konstitutivna naroda u BiH. Posebno su naglasili ustavne promjene 2002., ali i pitanje Mostara u kojem Hrvati ne mogu ostvariti većinsku poziciju.
Ne samo u BiH, nemaju ista prava ni u svojoj domovini, . ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha, ha,ha, ha, ha,