Za predstojeća dva dana zakazane su sjednice Privremenog zajedničkog povjerenstva oba doma državnog Parlamenta za provođenje presude Europskog suda za ljudska prava u Strasbourgu u predmetu “Sejdić i Finci protiv Bosne i Hercegovine” tijekom kojega će se dobiti naznake mogućih rekonstrukcija u zakonima i ustavima županija, entiteta i države. Kako se doznaje sve tri strane imaju od ranije poznata stajališta, no vodeće hrvatske stranke okupljene oko Hrvatskog narodnog sabora (HNS) razradile su cijeli niz rješenja o načinima zaštite prava triju naroda. Teško je vjerovati da će povjerenstvo koje čine sve stranke članice u Parlamentarnoj skupštini BiH postići suglasnost jer ranija iskustva opominju da i manji tronarodni ‘klub’ teško postiže dogovor.
Prava (manjih) naroda
U osnovi presuda Sejdić-Finci tiče se izbacivanja diskriminatorskih odredbi prema kojima se pripadnici manjinskih naroda ne mogu kandidirati niti biti birani u Predsjedništvo BiH, jednako kao i u Dom naroda BiH. No, hrvatske stranke imaju razrađen cijeli sustav koji se nije samo osvrnuo na tek kozmetičke izmjene načina biranja tročlanog ili pak Predsjedništva BiH s više članova, nego i cjelokupni sustav neizravnog biranja te zaštita i konstitutivnih naroda u cijelome procesu biranja i odlučivanja. U osnovi, ‘nametnuta’ tema razgovora obuhvaća u značajnoj mjeri rasprave i rješenja koja su se predlagala i kroz prvu fazu travanjskog paketa ustavnih promjena. Tako hrvatske stranke predlažu da se članovi BiH Predsjedništva biraju posredno kroz Parlament, a ne izravno putem izbora jer su nedorečenosti oko načina biranja hrvatskog kandidata u dva posljednja navrata u tu fotelju doveli kandidata za kojega je glasovao zanemariv broj Hrvata.
Neizravan izbor
To podrazumijeva kandidaturu kroz Zastupnički dom, a konačnu potvrdu u Domu naroda. Istodobno, ovakav način biranja postavlja i drugo pitanje, ovlasti Predsjedništva, budući tako izabrani članovi državnoga vrha imaju umanjeni legitimitet. Zbog toga se predlaže prijenos značajnoga dijela ovlasti na Vijeća ministara BiH. U okviru ovih izmjena hrvatske stranke inzistiraju i na uvođenju mehanizama zaštite prigodom odlučivanja unutar izvršne i zakonodavne vlasti na razini entiteta i državi. Kada je u pitanju izbor i popunjavanje, napose gornjeg, nacionalno koncipiranog doma, inzistira se na poštivanju autentične političke volje triju naroda. Predlažu se takva rješenja kakva su praktično vrijedila na izvjestan način prije katastrofalnih Petritschevih ustavnih promjena. Na taj bi se način onemogućio inženjering kakav su SDP, odnosno Boljitak proveli na štetu Hrvata.