Studija izvodivosti za koridor Vc koja će biti predstavljena ovih dana u Sarajevu, a koju je objavio Večernji list, predstavlja i sažetak svih prethodnih ugovorenih predmeta isporuke, kao i plan nabave izvodljivih i financijski dostupnih JPP opcija vezanih uz izgradnju koridora Vc i korištenje i održavanje cjelokupnog koridora u FBiH. Analizom je i konstatirano da su referentne vrijednosti troškova u Bosni i Hercegovini značajno niže od referentnih vrijednosti troškova u Poljskoj, Češkoj i Austriji.
Pretpostavljeni troškovi
Može se vidjeti da se troškovima i pretpostavkama naznačenim u izvješću o opcijama modela JPP (Javno privatno partnerstvo) i aneksu ovog dokumenta, za svaku razmatranu opciju očekuje da će nabava prema JPP-u dati veću “vrijednost za novac” u odnosu na tradicionalnu nabavu.
Nakon izrade izvješća o opcijama JPP-a, primijećeno je da dionica Karuše - Donja Gračanica ima visoko prognozirane prihode od cestarina u usporedbi s drugim dionicama, što pokazuje da bi ova dionica imala značajan ekonomski i društveni utjecaj budući da postoji velika potražnja među korisnicima koji su voljni financirati dionicu autoceste. Stoga je istraživana još jedna opcija JPP-a koja uključuje dionicu Karuše - Ozimica. Ova dionica, iako čini više od 40 posto ukupne dionice Karuše - Donja Gračanica po dužini, ima manje troškove od ranije spomenute opcije.
Kada je u pitanju dionica autoceste Mostar Jug - Počitelj, studija izvodivosti je predstavila dvije opcije. Tako jedna opcija podrazumijeva da partner iz privatnog sektora izgradi dionicu od Mostara Juga do Počitelja i koristi samo ovu dionicu u razdoblju koncesije. Jedan od potencijalnih izvora prihoda, prema ovoj opciji, bio bi višak prihoda od cestarina s drugih dionica autoceste na koridoru Vc koji je već izgrađen u Federaciji. Prema drugoj opciji, partner iz privatnog sektora gradio bi dionicu od Mostara Juga do Počitelja i osim ove dionice koristio bi i dionicu od Počitelja do Bijače u razdoblju koncesije.
Izvori prihoda
Potencijalni izvor drugog prihoda za smanjenje raskoraka u dostupnosti financija u drugim razdobljima bio bi višak prihoda od cestarina od drugih dionica autoceste na koridoru Vc koje su već izgrađene u Federaciji BiH. Kada su u pitanju ključne financijske i ekonomske pretpostavke koje su korištene pri modeliranju studije, razmatrano je nekoliko parametara.
Kada su u pitanju proračunska sredstva, u studiji se navodi kako je predviđeno da izravno sudjeluju samo sredstva vezana uz porez na gorivo. Riječ je o porezu na naftu i naftne prerađevine koji je uveden prošle godine, a dio prihoda prikupljenih od tih sredstava bio bi dostupan za izgradnju i održavanje autoceste na koridoru Vc.
Vrijednosti za koje je u studiji pretpostavljeno da su prihod prema financijskom planu za autocestu na koridoru Vc uzete su iz dokumenta pod nazivom “Plan prihoda i troškova sa gotovinskim tokovima” koji je osigurala Direkcija za izgradnju, upravljanje i održavanje autocesta Federacije BiH. Što se tiče prihoda od cestarina s financiranih dionica, prihod na dionicama na autocesti koridora Vc, za koji su već osigurane financije, procijenjen je za razdoblje od 2010. do 2014. godine, a riječ je dijelu autoceste Zenica - Sarajevo - Mostar.