Kamioni bez goriva, rezervnih dijelova! Rovokopači, bageri i ostala prateća mehanizacija s minimalnim brojem radnih sati. Radnici bez redovitih plaća i osiguranja...
Radnici bez osiguranja
Ovako izgleda situacija na gradilištu prvih kilometara autoceste kroz Hercegovinu na dionici Kravice - Bijača. koju su nedavno obišli državni i federalni ministri prometa i veza Damir Hadžić i Enver Bijedić. Ono što službena vlast prešućuje ili pokušava obojiti optimističnim bojama kako je sve u redu, demantiraju sami djelatnici koji su bili ili su još angažirani na izgradnji spomenute dionice. “Ovdje”, ističu kratko i jasno, “ništa ne funkcionira”. Nestalo je novca za financiranje, nestalo je goriva za kamione i bagere, a kao ilustraciju za svoje tvrdnje spominju podatak da od deset kamiona, samo dva rade, jer ostatak nema dovoljno goriva. U takvom pravom recesijskom okruženju radnici su primorani na improvizacije. Tako su prije nekoliko dana, doznajemo, zbog nedostatka goriva, morali prazniti rezervoar jednog bagera, kako bi kamioni mogli odvesti nagomilanu materijal. U nestašici novca izvođači i podizvođači radova angažiraju djelatnike na određeno vrijeme bez plaćenog osiguranja. Prije nekoliko dana, ističu naši izvori, koji zbog gubitka posla ne žele sa svojim imenima izlaziti u javnost, jedan djelatnik je doživio ozljedu na radu.
Rok izgradnje 20 mjeseci
Troškove liječenja morao je platiti sam, jer tvrtka koja ga je angažirala nije platila osiguranje. Dok dužnosnici zbog protokolarnih detalja javnost dezinformiraju kako je na dionici sve uredu, naši sugovornici tvrde da su brojni problemi nastali oko angažiranja inozemnih tvrtki koje su obavljale nadzor. Smijenilo se posljednjih mjeseci njih nekoliko, upravo zbog nedostatka novca koji je pohranjen u entitetskim i državnim blagajnama. Za vrijeme nedavnog posjeta Ljubuškom državni ministar prometa i veza Damir Hadžić kazao je kako “bez gradnje ove ceste mi imamo punu izolaciju BiH nakon ulaska Hrvatske u EU, što se ne može dopustiti i dat ćemo sve od sebe da u utvrđenim rokovima završimo ovaj posao”. Spomenimo da je Javno poduzeće Autoceste FBiH ugovor o izgradnji autoceste na koridoru Vc na poddionici Zvirovići - Kravice 10. svibnja ove godine potpisalo s konzorcijem koji čine češka tvrtka OHL ŽS a.s. i Niskogradnja d.o.o. Laktaši iz BiH. Ugovoreni rok za završetak radova je 20 mjeseci. Hoće li rok za izgradnju biti poštovan, teško je u sadašnjoj situaciji, koja je alarmantna, procijeniti. Valja podsjetiti da su i prošle godine iz vrha vlasti BiH upućene zamjerke na sporost u izgradnji graničnog prijelaza prema Bijači, koji će biti od ključne važnosti kad RH uđe u EU.