Na Festivalskom trgu parka Sajmište u Širokom Brijegu od 21. do 23. srpnja održat će se Street Food Fest 2023. Povod je to za razgovor s Mariom Mandićem, jednim od organizatora već tradicionalnog festivala gastronomskih delicija, glazbe i zabave. Mario Mandić bavi se digitalnim marketingom, vlasnik je marketinške agencije Amadis, jedne od najuspješnijih marketinških agencija, i to ne samo u Hercegovini. Gotovo deset godina radio je u odjelu prodaje tvrtke TEM Mandeks, u kojoj je naučio mnogo toga što mu je pomoglo u karijeri.
Tijekom proteklih šest godina s kolegom Ivanom Cigićem vodi agenciju Amadis koja ima širok spektar klijenata, uključujući utjecajne globalne brendove kao što su HiPP, Vitakraft, Cenntro e-vehicles, njemački proizvođač hrane za ljubimce Vitakraft te brendovi poput ITT Orchestra iz Zagreba, Autosalon Zoom, Supermarket Divna, Badel 1862…
Mandić ističe:
- Godine 2019. sam sa svojom ekipom, ponajprije Markom Ćavarom, ali i Domagojem, Tonijem, Andrejem, da ne bih koga zaboravio, pokrenuo uspješno trodnevno kulturno-gurmansko-glazbeno druženje Street Food Fest.
Primiče se Street Food Fest 2023. Što posjetitelji mogu očekivati od novog izdanja SFF-a?
- Street Food Fest će se, kao i dosadašnjih godina, održati u parku Sajmište u Širokom Brijegu od 21. do 23. srpnja te je, što je jako važno napomenuti, ulaz na festival besplatan sve tri večeri. Neformalno okruženje prekrasnog parka Sajmište u Širokom Brijegu i druženje pod otvorenim nebom uz hladnu rijeku Lišticu s primamljivim mirisima povećat će apetit prisutnima i pozvati ih da kušaju nešto novo. Na festivalu će biti prisutni kuhari iz BiH i Hrvatske, koji će predstaviti svoje street food specijalitete. Posjetitelji mogu očekivati brojne delicije koje će spravljati chefovi najboljih restorana iz regije, ali i street food majstori koji pripremaju hranu na minijaturnim štandovima za svoj gušt i gušt svojih ekipa na raznim eventima. Ali to je street food, riječ je o takvom konceptu koji se zasniva na ponudi što jednostavnijih, ali kvalitetnih jela koja se pripremaju brzo, no razlikuje se od klasičnog fast fooda. Taj tip jela pripremaju renomirani chefovi, ali i "obični" ljudi koji nisu profesionalni kuhari. No, to ne umanjuje vrijednost i umijeće, pa tako u svijetu postoji street food restoran Raan Jai Fai u Bangkoku koji je poznat po svojim dobro začinjenim "pijanim noodlesima" i ukusnom omletu s rakovicom, a nositelj je Michelinove zvjezdice. Vlasnica restorana Jay Fai ima 70 godina. Tako i mi ove godine imamo izlagače u rangu chefa Severina Terzića, nositelja Michelinove preporuke, chefa Božu Ćorića koji kuha rame uz rame s velikim imenima, kao što su David Skoko, Mateja Šuška - Profa23, koji je glavni chef dvaju dubrovačkih restorana, pa sve do vozača reli-utrka, gastro entuzijasta pod nazivom Gastro Garage.
Tko su izlagači, odakle sve dolaze? Možete li ih predstaviti? Što će ponuditi publici u Širokom Brijegu?
- Nastupit će Von Herzog iz Mostara, prošlogodišnji pobjednik našeg festivala. Po struci su programeri, ali gaje posebnu strast prema gastronomiji. Nakon vrlo uspješnih izdanja na našem festivalu, odlučili su se na otvorenje svog gastropuba u Mostaru, a to im zasad ide odlično. Jela koja nude u svom gastropubu su smash-burgeri na bazi junetine i piletine, u brioche pecivu, rađenom po vlastitoj recepturi, a na određene dane "dime" i "pulled pork" - trganu svinjetinu, janjetinu itd., što bi trebali predstaviti i publici u Širokom Brijegu, a očekujemo i jela kao što su yakitori i el carnitas.
Profa23 - Matej Šušak, poznato ime s našeg festivala, trenutačno glavni chef dvaju dubrovačkih restorana, koji je zanat pekao u restoranima u BiH, Hrvatskoj i Austriji, predstavit će se s korejskim sendvičem - bao buns s janjetinom te jelima iz woka - piletina i vegetarijanska opcija.
Svoje umijeće pokazat će Đurina Hiža - Rešetka international iz Varaždinskih Toplica, nositelj nagrada s brojnih street food festivala, pobjednik Street Food Festa u Širokom Brijegu 2021. godine. Chef Nikola Božić je mastermind koji stoji iza više uspješnih projekata, među ostalim, pokrenuo je i uzgoj goveda, križanaca wagyu i holstein, koja su svoj novi dom pronašla u PP Žumberak, a riječ je zasigurno o prvom wagyu govedu koje u Hrvatskoj slobodno pase na 20 hektara. U Širokom Brijegu predstavit će svoje nagrađivane gourmet-burgere, a za Street Food Fest Široki Brijeg 2023. posebno je osmislio burger pod nazivom Harambaša - sa sastojcima od janjećeg, ovčjeg i goveđeg mesa, livanjskog sira, uz namaz od hercegovačke lučenice i tajni rešetka sos - što je hommage Hercegovini, koju su Nikola i njegova ekipa zavoljeli nakon prvog dolaska na naš festival. Stiže i Dedin krompir iz Sarajeva, brend koji priprema jela s kuhanim krumpirom. Točnije, Dedin krompir je jelo od velikog komada krumpira, koje se nakon vađenja iz pećnice prereže po sredini, pažljivo kako se kora krumpira ne bi pokidala. Nakon toga se vilicom izmiksa unutrašnjost krumpira i dodaju maslac, sol i sir te se miješa dok ne postane kremast, a onda se dodaju i prilozi po želji. Uz Dedin krompir, u ponudi će imati i nuggetse te Dedine krokete.
Gastro Garage, ekipa sastavljena od gastronomskih entuzijasta iz Širokog Brijega, inače vozača automobilističkih utrka, koja je osvajač nagrada na brojnim događajima takvog karaktera, a koja je također iznimno poznata po svojim chicken wingsima, odnosno pilećim krilcima, te sendvičima od bifteka, što su jela iz ponude kojom će se predstaviti na Street Food Festu.
Chef's bites by Božo Ćorić ponudit će sendvič od sous vide janjećeg buta, ragu od pastrve, a posebno je važno istaknuti to da je Božo kuhar kojem se predviđa velika karijera jer se taj kuhar iz Širokog Brijega nedavno vratio iz Bejruta s prestižnog međunarodnog kulinarskog natjecanja sa zlatnom medaljom oko vrata. Pobijedio je u kategoriji ribljih jela te osvojio posebno priznanje za svoje mesno jelo. Božo će nam također pripremati i španjolsko nacionalno jelo paellu. Također, prvi put na nekom festivalu imat ćemo i uparivanje deserta pâte à choux i bounty s matcha latte čajem.
Kodiak iz Banje Luke imat će treće izdanje na našem festivalu. Jedan od rado viđenih gostiju kod naše publike predstavit će se s burgerima pod nazivom "Nabrijani" (burger s brie sirom), "Halapljivac" (burger sa sosom od jalapeno papričica) i "Klasik". Bitno je napomenuti da su sve tri opcije dostupne i u vegetarijanskom izdanju, što je na prethodnom izdanju Street Food Festa bilo pravi hit.
Junk by Chef Severin je kuhar podrijetlom iz Čitluka, s bogatim iskustvom rada u kuhinjama po Europi. Trenutačno je glavni chef mostarskog restorana Taboo, a na naš festival dolazi premijerno sa svojim brendom Junk by Chef Severin. U ponudi će imati razna jela - od hrskave piletine, teleće plećke, falafel od slanutka, špagete, pod zanimljivim nazivima kao što su "Kokošinjac", "Štala", "Bašta", "Eataly", "Majkino", a zanimljivost je u tome što će za najmlađe goste koji dođu s roditeljima na njegovu kućicu biti osiguran poklončić u obliku mini hotdoga.
Predstavit će se i Barba, mediteranski restoran iz Sarajeva. Prvi put s nama je renomirani restoran koji nudi mediteranske specijalitete, od morskih do mesnih delicija. Na našem festivalu predstavit će se s burgerima od tune, sendvičima od lososa i kozica, pohanim lignjama te tuna-ražnjićima. Iz Banje Luke stiže i bjorn pizza. Riječ je o banjolučkoj pizzeriji koja će se predstaviti s pizzama "Napoletana", što je prvo predstavljanje takve pizze na jednom street food festivalu u BiH. Bit će predstavljen i Tegla pancake factory - brend za proizvodnju gurmanskih maslaca od orašastih plodova. Kroz koncept "Tegla Pancake Factory" žele približiti svoje maslace korisnicima. Pripremat će američke palačinke s domaćim umacima i našim maslacima. U ponudi će imati Tegla's kiss američke palačinke s domaćim umakom od višnje, od vanilije i maslacem od badema, Coco jumbo američke palačinke s umakom od vanilije, maslacem od badema i kokosom, Cherry američke palačinke s umakom od višnje i maslacem od lješnjaka s kakaom itd. Isto tako, pripremit će i neke nove kombinacije s maslacima koje će se moći premijerno isprobati na Street Food Festu.
Na festival stiže i Yum Yum Corner by chef Karačić. Iza ovog brenda stoji Bože Karačić iz Širokog Brijega, kuhar koji je zanat pekao u brojnim restoranima, a sada ima i svoj objekt za brunch i lunch. Predstavit će se s pohanim sladoledom, libanonskim burgerima i crispy-piletinom.
A tko su glazbeni gosti?
- Prvu večer festivala iz Crne Gore na music stage by Jägermeister dolazi nam Who See. Za nastup crnogorskog dinamičnog hip-hop dua posjetitelje će zagrijati mostarski reper Tracki, a Darko Majersky Mayer držat će budnima i rasplesanima posjetitelje do kasno u noć. Drugu večer festivala na music stage by Diplomat Tech s nama će biti mladi punk-rock bend iz Širokog Brijega Rock trajanja, koji će nas sve zagrijati za nastup benda Opća opasnost, legendarnog rock benda koji će na našem festivalu proslaviti 30. obljetnicu glazbenog stvaralaštva. Iza nastupa headlinera na scenu će stupiti DJ Kiiwi.
Treće večeri festivala na Music stage by HT Eronet nastupit će The Splitters, perspektivni bend iz Splita, koji je na ovogodišnjoj Dori imao zapažen nastup s pjesmom "Lost and Found", koja je tjednima bila među najemitiranijim pjesmama u Hrvatskoj te dubrovačka pop-rock grupa Silente koja se pojavila na glazbenoj sceni 2013. godine te sa singlom "Terca na tišinu" poharala sve glazbene ljestvice.
Najavljujete i popratne programe. O čemu je riječ?
- U popratnom programu su, primjerice, Kids corner - kutak za djecu, u kojem ćemo u suradnji s našim sponzorima organizirati malonogometne turnire za najmlađe, animacije za djecu s profesionalcima koji će djeci oslikavati lice posebnim bojama koje nisu štetne za kožu. Prvi put imat ćemo i nastup uličnih performera: rigača vatre, zabavljača na štakama, žonglera… Riječ je o programu u kojem želimo ponuditi našoj publici nešto što nije imala priliku vidjeti, a nadamo se da ćemo u budućnosti naš koncept festivala proširiti na što više ovakvih sadržaja, koji će donijeti nešto posebno, nesvakidašnje.
Dodjeljujete i festivalske nagrade, ne samo za izlagače već i za posjetitelje.
- Svake godine posjetitelji imaju priliku glasovati za jelo koje su konzumirali, odnosno za kuhare koji su ga pripremali. U izbor ulaze svi segmenti i posjetitelji ocjenjuju osobni dojam, čime nama kao organizatorima pomažu dobiti realnu sliku svakog izlagača, a svojim glasovanjem ulaze u izbor za osvajanje nagrada, od kojih ove godine imamo najbolje smartphone uređaje na tržištu, koje su osigurali naši sponzori. Također, prošle godine pokrenuli smo i jedinstvenu nagradu - Chef's Choice, u kojoj kuhari u tri dana festivala imaju zadatak posjetiti druge izlagače i kušati njihova jela te im u nedjelju, zadnji dan festivala, dati svoju ocjenu. Lani je nagradu za najboljeg kuhara - Chef's Choice uvjerljivo osvojio Božo Ćorić za svoje jelo - lubin na rižinu papiru.
Dosadašnja izdanja Street Food Festa bila su uspješna, dobro posjećena. Jeste li zadovoljni dosadašnjim izdanjima SFF-a i što vam znače stečena iskustva?
- Prezadovoljni smo dosadašnjim izdanjima, ali iz svakog izdanja naučili smo nešto novo i odlučili popraviti neke nedostatke na svakom idućem izdanju. Također, posjećujemo sve relevantne festivale u ovom dijelu Europe te pratimo trendove na event sceni u cijelom svijetu i pokušavamo pretočiti ono najbolje na naš festival.
Vaš festival pohvalio je osobno i čuveni književnik i gastronomski stručnjak Veljko Barbieri.
- Veljko Barbieri bio je gost jednog od izdanja našeg festivala i ostao zatečen onim što je vidio te, po njegovu osobnom priznanju, ni sam nije vjerovao da će koncept street food festivala biti uspješan u Širokom Brijegu. A mi moramo priznati da nam je uvijek posebno drago kad srušimo predrasude i pokažemo da su naša očekivanja opravdana i da granice postoje samo u glavama ljudi i nikako ne smiju biti prepreka, pogotovo u organizaciji jednog projekta.
Kako ste došli na ideju da jedan ovako zanimljiv festival "ulične hrane", glazbe i zabave ostvarite u Širokom Brijegu?
- Ekipa iz organizacije i privatno su gurmani, tako da smo uvijek tragali za dobrom hranom te je i pripremali, u čemu su prednjačili pojedini članovi ekipe kao Domagoj Hrkać.
Živimo u vremenima kad se mnogima žuri i trebaju kvalitetan obrok "onako s nogu". U kojem će smjeru, po vašem mišljenju, ići ponuda takvih obroka?
- Ponuda brze hrane vjerojatno će biti sve veća, a mi se nadamo da neće biti važna samo brzina pripreme, nego da će se više vremena posvetiti i kvaliteti takve hrane.
Kako vidite SFF u budućnosti?
- Street Food Fest u budućnosti vidimo kao festival koji će rasti iz godine u godinu te postati događaj koji će biti prepoznatljiv za Grad Široki Brijeg, događaj čije će se aktivnosti odvijati na više lokacija u našem gradu te događaj koji će biti od velikog značaja za zapadnu Hercegovinu, kao i za cijelu BiH, ali i širu regiju.
Imate iskustva u marketingu. Koliko vam to iskustvo pomaže u realizaciji ovako zahtjevnog projekta?
- Iskustvo u marketingu od velike je pomoći u ovom projektu. Pokretanje projekta Street Food Fest u Širokom Brijegu također pokazuje strateški i inovativni pristup integriranom marketingu jer se festival razvio u najveći događaj takve vrste u Bosni i Hercegovini, ali i šire, a također smo lani, u suradnji s Turističkom zajednicom Ljubuški, pokrenuli i Beer Fest Ljubuški, koji će ove godine doživjeti svoje drugo izdanje.