Dejan Lovren, hrvatski nogometni reprezentativac i stoper engleskog nogometnog kluba Liverpool na društvenim mrežama ima stotine tisuća pratitelja, a neke njegove objave imaju milijune lajkova i interakcija.
Status poznatog nogometaša osigurava njegovim objavama veliki doseg u javnosti. Stoga ne čudi da je posljednja objava u kojoj se svrstao u ‘teoretičare zavjere’ izazvala golemo zanimanje i različite reakcije. Od ushita i odobravanja do uvreda i traženja Liverpoola da ukloni objavu. Lovren je ‘zapalio’ javnost javno napadajući Billa Gatesa, osnivača Microsofta i filantropa koji se osobno angažirao u humanitarnim doprinosima za zdravlje. Lovren je Gatesu na Instagramu poručio: “Bille, igra je završena, ljudi nisu slijepi.” Pružajući time podršku ‘urotniku’ Davidu Ickeu koji svoje poklonike uvjerava da Zemljom vladaju ljudi – gušteri, a kanale na YouTubeu i Facebooku naposljetku je izgubio jer je javnost pokušao uvjeriti da je pandemija prouzročena koronavirusom povezana s 5G mrežama.
Lovren je izrazio osobno mišljenje, pri tom jasno je da nije u tome niti stručan niti je ponudio ikakvu argumentaciju, ipak, iznio je stav koji su vidjeli i pročitali milijuni ljudi. Iako, društvene mreže pokušavaju ‘očistiti’ takve statuse sa svojih mreža jer nisu utemeljeni na znanosti, ipak, pitanje jest koliku štetu doista čine po javno mnijenje i koliko su opasni. Kako ističe Aleš Živković, psihoterapeut, Lovren kao i ostale poznate osobe koje imaju veliki doseg u javnosti, ne utječu na javno mnijenje već uglavnom na mišljenje svojih sljedbenika i poklonika bilo u online ili fizičkom svijetu.
Njihov je utjecaj jači u vrijeme krize, jer ljudima tada treba sigurnost, a praćenje mišljenja vlastitih uzora jedan je od načina smanjenja stresa kod sljedbenika, jer time unosi određenu sigurnost u svoj život. Ono što ovdje moramo razumjeti jest da sljedbenici ne žele usvojiti samo mišljenje osobe koju prate, već žele ‘cijeli paket’ odnosno identitet koji im influencer nudi, napominje Živković. To se može činiti kao mala razlika, međutim, u praksi je vrlo značajna. Primjerice, ljudi mogu imati različito pa i potpuno suprotno mišljenje od tzv. influencera pa ga i unatoč tomu usvojiti jer se nesvjesno žele poistovjetiti s tom osobom. Stoga, da bismo razumjeli utjecaj koji influenceri mogu izazvati moramo se osvrnuti na kolektivnu psihologiju koja se odnosi na velike skupine ljudi – naglašava Živković i nastavlja.
- Ono što se zapravo događa na psihološkoj razini jest da sljedbenici biraju influencera s razlogom. Sljedbenici u influenceru vide svoj uzor, ideal koji sami žele biti i postati. Oni teže takvom životnom stilu, osobinama i materijalnim dobrima koje nudi influencer. Što osoba ima lošije mišljenje o sebi i neizgrađeni osobni identitet, to je ranjivija i sklonija da postane istinski sljedbenik, - naglašava Aleš Živković, psihoterapeut specijaliziran za poremećaje ličnosti, konzultant za razvoj lidera i grupnu koheziju, certificirani transakcijski analitičar i magistar znanosti koji vodi kliničku psihoterapeutsku praksu u Londonu, a ima i bogato iskustvo rada u britanskom javnom zdravstvenom sustavu (NHS) - U ekstremnim slučajevima govorimo o fanaticima koji se u potpunosti poistovjećuju s osobom koju slijede do te mjere da prisvajaju cjelokupni identitet koji im vođa servira.
Ovaj proces, tvori skupine koje dijele isti kolektivni identitet koji je izgrađen oko lidera kojega slijede. Kada vođa podijeli mišljenje ono brzo postaje mišljenje sljedbenika. Zbog toga ćete u političkom okruženju, u istoj političkoj stranci ili opciji, vidjeti ljude koji su usvojili mišljenje s kojim se oni osobno ne slažu ali će se polako stvarno složiti pa i provoditi ga. - Vođe, lideri, influenceri, imaju moć jer mogu utjecati na mase koje se s njima poistovjećuju. Što se određena kolektivna masa ljudi više s njima poistovjećuje, to je skupina jača. I što je masa nazadnija, ovisnija i needuciranima, nesigurnija u vlastiti identitet. (npr. skupina fanatika, ili na primjer politički fanatici), oni će slijepo slijediti svog čelnika.
Što je više sljedbenika koji su regresivni, to je moćniji vođa. Političke stranke s razlogom promoviraju poruke koje privlače takve ljude jer će se tako lakše identificirati sa strankom. Bolje je govoriti o domoljublju, dobru i zlu, ratu i miru, spasiteljima i progoniteljima, lopovima i skrbnicima, nego o složenim društvenim pojavama i ekonomskoj situaciji, smatra Živković. Dakle, svaki lider ili influencer na društvenim mrežama treba biti svjestan da izjave koje olako lansiraju u javni prostor imaju posljedice. Influencer treba biti svjestan moći koju posjeduje kad daje izjave. A moć kao i svaka druga može se i koristiti kao i svaka druga za dobro ili loše. A kada se radi o svima nama koji smo izloženi raznim objavama i mišljenjima,, obrazovanje i osobni razvoj jedini su načini da ih kritički promatramo i stvorimo svoje vlastito mišljenje. Vlastiti identitet i svjesnost brana su upadanja u kolektivni identitet i slijepo sljedbeništvo.
Za ludsku svijes "znanost" isto nema dokaza a ipak svi znamo da postoji! Pustite gluposti kao znanstveno dokazivanje,otvorite oči i progledajte napokon moderni robovi