COVID potvrde u posljednja dva dana bile su tražena ‘roba’. Mnogi su ih doista trebali, primjerice za prelazak granice, a neki su tek provjeravali kako cijela priča funkcionira. A da doista funkcionira u Hrvatskoj, pokazuju i podaci AKD-a, jer u nešto više od 24 sata od puštanja u rad Nacionalnog sustava za izdavanje EU digitalnih COVID potvrda, kazali su nam, izdano ih je više od 50.000.
Ili preciznije, jučer do 15.30 sati bilo je izdano 50.767 COVID potvrda, s tim da je putem HZZO-a bilo izdano njih 9566, a sve ostalo putem sustava e-Građani.
U AKD-u, državnoj tvrtki koja je u cijelosti izradila sustav COVID potvrda, ističu da nisu zaprimili upite vezane ni za kakve tehničke poteškoće s radom same aplikacije. Dapače, reakcije koje dobivaju s terena, kažu, potvrđuju im da su odradili dobar posao jer građani s lakoćom dolaze do potvrda. Da aplikacija putem sustava e-građani promptno reagira, i sami smo isprobali i uvjerili se da je doista tako.
Izrađena u dva mjeseca
Kao zamjerka kad je riječ o COVID potvrdama pojavljuju se neka pitanja o uvjetima izdavanja potvrde. Jednako tako neki građani primijetili su da nemaju ažurirane podatke o cijepljenju te u tom dijelu možda i dolazi do problema. AKD nije nadležan za podatke upisane u baze podataka Ministarstva zdravstva niti ima mogućnost uvida u njih, stoga je, ako je to posrijedi, prava adresa za prigovore nadležno Ministarstvo zdravstva, odnosno službe koje se time bave.
Još jedno od pitanja i nedoumica jest dobivaju li se potvrde automatizmom iako ih korisnik nije zatražio, a primjerice, dva puta je cijepljen i udovoljava trenutačnim uvjetima za izdavanje potvrde. Iz AKD-a kazuju da nije moguće zaprimiti potvrdu, po bilo kojoj osnovi, ako je korisnik nije zatražio. Dakle, tek kada se zatraži potvrda, ona se i izdaje.
Kristina Leko Kuštrak, direktorica IT sektora u AKD-u, otkriva da se na sustavu COVID potvrda počelo raditi čim je Europska unija iskazala namjeru da se one uspostave.
– Kad je Europska komisija krenula s dokumentacijom oko COVID potvrda, počeli smo razmišljati o konceptu i usklađivanju tehničkih zahtjeva, a prije dva mjeseca, početkom travnja, odlukom Vlade i službeno smo dobili zeleno svjetlo, odnosno zadatak da razvijemo i izradimo sustav – kaže nam Kristina Leko Kuštrak te dodaje da je aplikacija za izdavanje COVID potvrda jednostavna za korištenje, ali ima vrlo kompleksnu arhitekturu u pozadini, posebice onu sigurnosnu.
Digitalni potpis
– Puno je posla odrađeno u kontekstu standardizacije svih parametara na razini cijele EU. Iako je za sada interoperabilna u zemljama članicama Europske unije, sadrži i sve potrebne standarde za svjetsku interoperabilnost – ističe Leko Kuštrak.
Pojednostavljeno, potvrda je usklađena s europskim, ali i svjetskim standardima i bit će je moguće ‘pročitati’ svugdje u svijetu. COVID potvrda sadrži sve sigurnosno-tehničke standarde poput putovnica. Skeniranje COVID potvrde, primjerice na granici, jednako je skeniranju putovnice i, što je iznimno važno, jednako valjano i sigurno.
Naime, EU digitalna COVID potvrda sadrži QR kôd s digitalnim potpisom radi zaštite od krivotvorenja, koji se temelji na ICAO PKI specifikacijama. Pri provjeri potvrde skenira se QR kôd i provjerava digitalni potpis.
– Kad na granici policajci provjeravaju COVID potvrdu, ona signalizira je li valjana. Zelena, naravno, govori o tome da jest valjana, dok crvena pokazuje da nije. Važno je da se gotovo nikako ne može krivotvoriti – naglašava Kristina Leko Kuštrak, te dodaje kako su je u AKD-u, unatoč kompleksnosti i zahtjevnosti zadatka, zahvaljujući iskusnom timu stručnjaka, bili u mogućnosti napraviti u samo dva mjeseca.
Da podsjetimo, COVID potvrdu u Hrvatskoj putem servisa e-Građani ili fizički u uredima HZZO-a mogu zatražiti svi koji su cijepljeni, imaju negativan test ili su nedavno preboljeli COVID-19. Kad je riječ o sustavu e-Građani, nakon prijave s valjanim vjerodajnicama, jednostavnim klikom u izborniku usluga zatražit ćete COVID potvrdu koju potom možete preuzeti putem portala e-Građani, spremiti na računalo, isprintati ili poslati elektroničkom poštom na e-mail adresu.
Prema posljednjim podacima, sustav e-Građani ima 1,288.211 jedinstvenih korisnika.