Američki predsjednik Donald Trump u svibnju je ove godine izašao iz nuklearnog sporazuma s Iranom, koji je 2015. potpisala prethodna administracija na čelu s predsjednikom Barackom Obamom, i ponovno uveo sankcije toj zemlji zaprijetivši da će strogo kažnjavati strane kompanije i tvrtke koje će ostati u njoj.
Međutim, kako potpisnice sporazuma iz EU: Njemačka, Francuska i Velika Britanija do sada nisu uspjele uvjeriti Trumpa da ne uvodi sankcije tvrtkama koje posluju s Teheranom, ipak su, u strahu od američkih sankcija, počele povlačiti svoje kompanije iz Irana.
Dobri odnosi zemalja, ali...
Njemačka vlada, koja ima dugogodišnje prijateljstvo s Iranom i gotovo svim zemljama arapskog islamskog svijeta, nije uspjela uvjeriti svoje kompanije da mogu ostati raditi u Iranu bez obzira na moguće sankcije.
Da su Njemačka i Iran 2015. godine, kada je postignut sporazum, dobro poslovale, svjedoči i činjenica da je njemački izvoz porastao za 27 posto. Prošle je pak godine njemački izvoz u tu zemlju bio vrijedan oko 3,5 milijardi eura (4,2 milijarde dolara).
Berlin je obećao kako će pomoći njemačkim tvrtkama da ostanu u Iranu nakon sankcija. Tako je njemački ministar vanjskih poslova Heiko Maas izjavio je kako su Berlin, Pariz i London radili na platnom sustavu s Iranom, koji bi mogao omogućiti nastavak poslovnih transakcija nakon početka američkih sankcija.
Volkswagen, Daimler...
Međutim, neke glavne njemačke tvrtke povući će se ili smanjiti aktivnosti u Iranu. Jedna je Volkswagen čije je poslovanje u Iranu slabo te je lokalni partner Mammut Khodro prodao samo oko 2000 vozila u predbilježbama u siječnju dajući mu četiri posto tržišnog udjela. S druge strane, za usporedbu, promet u Sjevernoj Americi bio je 38,8 milijardi eura u 2017. godini.
Isto tako, kompanija autodijelova Daimler neće nastaviti proizvodnju ili prodaju Mercedesovih automobila ili kamiona u Iranu. Među tvrtkama koje izlaze iz Irana su i Commerzbank, Deutsche Bank, DZ banka, Siemens Corporation te Allianz osiguranje. Francuski i njemački zrakoplovni proizvođač, Airbus, i njegov suparnik Boeing suočeni su s velikim izazovom. Oko 10 posto njegovih zrakoplovnih dijelova dolazi od dobavljača iz SAD-a, kao što su United Technologies, Rockwell Collins i General Electric, što dovodi do opasnosti od isporuke 95 zrakoplova u svoje narudžbenice.
Airbus je kazao kako će analizirati učinak američkih sankcija prije donošenja odluke. Deutsche Telekom je u svibnju ukinuo poslovanje u Iranu koje je prethodno provedeno preko podružnice Detecon.