Najveća letjelica na svijetu, Antonov AN-225 Mrija, uništena je u ruskom napadu na zračnu luku u blizini Kijeva. Priča o zrakoplovu koji je držao brojne rekorde i koji je često korišten u humanitarne svrhe.
Potvrda da je uništena najveća letjelica na svijetu, Antonov AN-225 Mrija, stigla je 27. veljače sa službenog profila ukrajinske vlade na Twitteru, ali i od Dmitra Kulebe, ukrajinskog ministra vanjskih poslova.
Mrija (u prijevodu „san“), bila je stacionirana u hangaru u ukrajinskoj zračnoj bazi u Hostomelu, koja je bila mjesto intenzivnih sukoba prije nekoliko dana, kada je ruska vojska preuzela kontrolu nad tom bazom.
Ove tvrdnje potkrijepljene su satelitskim snimkama kompanije Maxar Technologies, koje su pokazale značajna oštećenja na ovom dijelu hangara, dok je sustav za informacije NASA-e otkrio više požara u zračnoj luci (detektirani su 27. veljače u 11.13 sati), također uključujući i hangar.
Mrija – gigant na nebu
Antonov An-225 Mriia (u doslovnom prijevodu „san“ ili „inspiracija“) bio je strateški teretni avion koji je dizajnirao Konstrukcijski ured Antonov u Ukrajini u okviru Sovjetskog Saveza tijekom 1980-ih. Nakon uspješnog ispunjavanja svojih sovjetskih vojnih misija, osam godina je bio u “mirovini”, nakon čega je renoviran i ponovno uveden u komercijalni rad s avioprijevoznikom Antonov Airlines, orijentirajući se na transport cargoa.
AN-225 je korišten i tijekom humanitarnih kriza u drugim zemljama. Nakon potresa na Haitiju 2010. isporučio je humanitarnu pomoć susjednoj Dominikanskoj Republici, a tijekom prvih dana pandemije covida-19 korišten je za transport medicinskog materijala do brojnih pogođenih područja. Najveći broj zaštitnih maski za svijet prevezao je upravo on.
Njegova popularnost u svijetu zrakoplovstva često je privlačila veliki broj aviozaljubljenika gdje god da je otišao, posebno kad je nastupao kao zvijezda na aeromitinzima.
Brojni komentari na društvenoj mreži Twitter nakon vijesti o eksploziji, o tome najbolje svjedoče.
Rekordi
Sa svojim grandioznim gabaritima “Mrija” je oborio višestruke rekorde, a jedan je svakako i u doslovnom i prenesenom značenju imao “najveću težinu” s obzirom na to da je najteži avion dosad napravljen, teži od svakog dvokatnog Airbusa A380.
Imao je i najveći raspon krila od svih aviona u operativnoj službi. Drugi rekordi koje je držao An-225 odnosili su se na teret u pogledu težine i dužine, jer je Antonov An-225 imao sposobnost nositi i do 640 tona.
Mrija drži apsolutni svjetski rekord za zračni transport od 189.980 kg i ukupnu nosivost od 253.820 kg. Također je prevezao teret od 247.000 kg na komercijalnom letu.
Dana 11. rujna 2001, nosio je četiri borbena tenka s rekordnim opterećenjem od 253,82 tone tereta, leteći na visini od 10.750 m.
Godine 2009. u zrakoplov je utovaren najteži pojedinačni teret poslan zračnim transportom, dužine od 16,23 m i širine od 4,27 m. Pošiljka je bila generator za plinsku elektranu u Armeniji, koja je zajedno s utovarnim okvirom, težila rekordnih 189 tona. U komercijalnim aranžmanima cijena njegovog najma bila je oko 30.000 dolara po satu.
Godinu dana kasnije, An-225 je prevezao najduži komad zračnog tereta na svijetu, dvije probne lopatice vjetroturbine od 42,1 m iz Tjenđina u Kini do Skridstrupa u Danskoj.
Opće karakteristike
Ostat će zabilježeno da su praktički sve karakteristike ovog aviona bile zlatna slova u avioknjigama. Posada od šest članova upravljala je zrakoplovom kapaciteta od 253,820 kilograma, dužine 84 metara, s rasponom krila od 88.4 metara (905 metara kvadratnih bila je površina samih krila).
Visina je iznosila 18,1 metara, a težina bez tereta 285,000 kg (maksimalna težina prilikom polijetanja nije smjela prelaziti 640,000 kg).
Kapacitet za gorivo bio je 300,000 kg, dok su maksimalna brzina i domet iznosili 850 km/h i 15,400 km. Sve ovo omogućili su turbo motori Progress D-18T, njih ukupno šest.
Ukrajinci su već najavili njegovu obnovu, na radost mnogih zaljubljenika u zrakoplovstvo.