Insider je, u suradnji s njemačkim časopisom Der Spiegel, došao do hakirane korespondencije visokih službenika ruske vanjske obavještajne agencije (SVR), otkrivajući tajne strategije Kremlja za vođenje informacijskog rata protiv Zapada. Procurjeli dokumenti, namijenjeni raznim ruskim vladinim agencijama, razotkrivaju razrađene planove širenja dezinformacija s ciljem destabilizacije zapadnih društava.
Tajna operacija, kodnog imena "Projekt Kylo" trebala je biti savršeno neprepoznatljiva i bez ikakvih veza koje bi je povezale s ruskim obavještajnim službama. Međutim, Insider i Der Spiegel uspjeli su povezati operaciju sa SVR-om, agencijom zaduženom za stranu špijunažu. Prema dokumentima koji su procurili, strategija Kremlja uključuje širenje dezinformacija o osjetljivim zapadnim temama, objavljivanje neistina pod krinkom radikalnih ukrajinskih i europskih političkih snaga te apeliranje na emocije — prvenstveno strah, paniku i užas - nad racionalnim razmišljanjem. Dokumenti otkrivaju i lokalizirane kampanje usmjerene protiv ruskih emigranata, uključujući napore da se diskreditira prikupljanje sredstava za Fondaciju za borbu protiv korupcije Alekseja Navalnog, koja je preseljena u Sjedinjene Države.
Arhitekt "Kyla" bio je Mihail Kolesov, 45-godišnji službenik SVR-a, koji je prethodno bio stacioniran u Kabulu u Afganistanu. Dana 23. svibnja 2022. Kolesov je sebi poslao e-mail s Word dokumentom pod nazivom "Propaganda". Činilo se da je to nacrt prezentacije koju je Kolesov trebao održati tri dana kasnije na privatnoj raspravi u ruskom Senatu o "informacijskom ratu sa Zapadom". Taj forum, kojim je predsjedavao bivši sovjetski diplomat, a sadašnji protuzapadni senator Aleksej Puškov, uključivao je prepoznatljive glasnogovornike Putinovog režima, uključujući Mariju Zaharovu, glasnogovornicu Ministarstva vanjskih poslova, specijaliste za "psihološki rat" iz Ministarstva obrane i lojalne novinare.
Senator Puškov izrazio je ozbiljnu zabrinutost zbog toga kako proukrajinski osjećaji dominiraju zapadnim internetskim platformama, samo šest mjeseci nakon što je Rusija započela svoju posrnulu osvajalačku ratnu kampanju, koja je trebala trajati ne više od tri dana. Diskusije su se fokusirale na potrebu prilagodbe ruskih dezinformacijskih taktika kako bi se bolje nosile s novim izazovima i učinkovito destabilizirale zapadne društvene i političke strukture.
Tajna operacija "Projekt Kylo" pokazuje da je Kremlj bio svjestan da gubi bitku na dva bojišta: fizičkom i informacijskom. Prema dokumentima, korištenje kontroliranih medija poput RT-a i Sputnika već dugo nije imalo efekta, a pokušaji kultiviranja prijateljskih platformi društvenih medija, poput Telegram kanala, nije ispunilo očekivanja. Mihail Kolesov prepoznao je te probleme i ponudio svježi prijedlog. Umjesto iznošenja izravnih proruskih argumenata, Kolesov je predložio da SVR cilja na "produbljivanje unutarnjih kontradikcija među vladajućim elitama" na Zapadu. Plan je uključivao stvaranje lažnih nevladinih organizacija - zapravo lažnih organizacija koje financiraju i vode agenti Kremlja - s ciljem poticanja antivladinih demonstracija u SAD-u i drugim zapadnim demokracijama.
Lažni oglasi, kamuflirani kao naslovi vijesti, koje izrađuju regruti SVR-a, bit će, bio je plan, vidljivi na svakom stolnom računalu ili mobilnom uređaju ciljnih skupina na Zapadu, privlačeći korisnike da kliknu i završe na "internetskim resursima pod našom kontrolom". Jedna od strategija koju je Kolesov predložio jest da se stvara sadržaj koji se čini vrlo naklonjen Ukrajini i ukrajinskim izbjeglicama. To bi mogli biti članci, objave na društvenim mrežama ili bilo koji drugi oblik javnog izražavanja podrške.
Ovi sadržaji dolazili bi iz organizacija koje su poznate po svojoj nepristranosti i vjerodostojnosti. To bi mogli biti nevladine organizacije, humanitarne organizacije ili slične institucije koje se bave ljudskim pravima ili izbjeglicama. Kolesov predlaže da se u ovom proukrajinskom sadržaju postavljaju zahtjevi ili traže akcije koje bi mogle izgledati kao prevelike ili nepraktične za domaće birače zemalja Zapada. Takvim sadržajima cilj je bio stvoriti percepciju da su zahtjevi za pomoć ukrajinskim izbjeglicama pretjerani ili da bi njihovo zadovoljavanje moglo štetiti interesima domaćeg stanovništva, što može potkopati podršku ili simpatiju javnosti prema ukrajinskim izbjeglicama ili povećati društvenu podijeljenost.
Kolesov je podijelio svoj nacrt prijedloga s kolegom časnikom SVR-a, Mihajlom Kuleminom. Od svibnja 2022. do rujna 2023. njih dvojica su razmijenila više od 10 verzija projekta Kylo. Primjerice, 29. svibnja 2023. Kolesov je poslao kopiju Eduardu Černovoltsevu, voditelju tehničko-znanstvene službe FSB-a, ruske agencije koja nadzire glavnu hakersku jedinicu FSB-a i Institut forenzičke znanosti. Ovaj institut proizvodi otrove poput Novičoka, vojnog nervnog agensa koji je navodno korišten u pokušajima atentata na Alekseja Navaljnog.
Najdopunjenija verzija Projekta Kylo, datirana 9. siječnja 2023., bila je označena bizarnim znakovima koji su formirali naziv "SVR-Project" kombinirajući ćirilična slova i engleski jezik. Prema dokumentu, planirano je da SVR regrutira timove za operacije u različitim ciljnim zemljama. Planirala se izrada web-stranica koje bi se lažno predstavljale kao "neovisne istražne agencije", a služile bi kao platforme za distribuciju manipulativnog sadržaja. Ovaj sadržaj nije uključivao samo tekstove već i audio- i videozapise koji bi se postavljali na platformama poput YouTubea ili drugih društvenih medija.
Videozapisi bi se montirali u kratke segmente koji bi se objavljivali jednom ili dva puta dnevno, s ciljem da budu što pristupačniji za konzumaciju, slično pristupu na TikToku. Linkovi prema sadržaju koji je generirao SVR bili bi "ugrađeni" u elektroničke komunikacijske kanale ciljane publike pomoću jedinstvenog algoritma baziranog na novom "Storm" platformskom modulu i posebnom softveru.
Prema Kolesovu, SVR bi čak razvio metriku aktivnosti korisnika: stope klikanja, vrijeme provedeno čitajući materijale koje je generirao SVR te objavljene komentare. U dokumentu se predlaže da "lajtmotiv naše kognitivne kampanje u [zapadnim] zemljama bude usađivanje najjače emocije u ljudsku psihu - straha". Naglašava se da je cilj stvoriti strah za budućnost, neizvjesnost za sutra, nemogućnost planiranja dugoročnih ciljeva te nejasna sudbina djece i budućih generacija. Kultiviranjem ovih emocionalnih okidača, podsvijest pojedinca bi se navodila na osjećaj panike i užasa.
Cilj projekta bio bi postizanje rezultata u fazama. Već za četiri do pet tjedana očekuje se da će projekat pokazati početne efekte poput destabilizacije u liberalnim demokracijama i Europskoj uniji. Također, planira se organizacija manjih protesta s manje od 100 sudionika, koji bi svaki bili kompenzirani s 100 eura, uz snimanje događaja za kasnije širenje na mrežama. Srednjoročni ciljevi, koji bi se postavili u razdoblju od tri do šest mjeseci, uključivali bi diskreditaciju Ukrajine i "proukrajinskih nacija" u očima zapadne javnosti. Cijena ovakve operacije utjecaja procjenjuje se kao relativno niska: samo tri dolara mjesečno po svakom korisniku koji je meta ovih aktivnosti.
"Uistinu konačnu verziju" projekta, Kulemin je poslao svom ocu, generalu Aleksandru Kuleminu, umirovljenom višem časniku 12. glavne uprave Ministarstva obrane, koja nadzire nuklearno oružje. Ta verzija projekta jasno navodi da će glavni cilj biti organizacija masovnih prosvjednih akcija u zemljama članicama NATO-a, istovremeno šireći medijski sadržaj protivnika. Kulemin i njegovi suradnici planiraju privući potreban kontingent za te akcije, koji bi mogao uključivati SVR-ove "ilegalce" ili špijune stacionirane na Zapadu bez diplomatskog pokrića. Kolesov, koji radi u vojnoj jedinici SVR 33949 (dio Odjela S), specijaliziranoj za operacije s ilegalcima, igra ključnu ulogu u ostvarenju ovih planova.
Iako u digitalnoj korespondenciji između Kolesova i Kulemina nema podatka kada je Projekt Kylo službeno odobren, u ožujku 2023. godine dva SVR-ova časnika počela su obrađivati desetke životopisa potencijalnih kandidata za sve pozicije. Poželjno je bilo da svi kandidati imaju neko iskustvo u obavještajnom radu i da govore barem jedan strani jezik. Više o ruskoj dezinformacijskoj kampanji čitajte na stranici Insidera.