ZBOG CIJENA

Veliki broj vlasnika vozila umjesto dizel goriva koristi lož-ulje

'gorivooo'
Foto: ''
09.12.2013.
u 09:17

Sumnje u korištenje loživog ulja u automobilima potkrijepljene su i činjenicom prema kojoj je u spomenutom razdoblju došlo do znatnijeg smanjenja potrošnje motornih goriva iako je istodobno došlo do rasta registriranih putničkih motornih vozila

Loša ekonomska situacija prisiljava sve veći broj građana da umjesto predviđenog dizel goriva koristi loživo ulje za pogon svojih ljubimaca. Od svega toga najveću štetu ima država, ali nitko se i ne trudi promijeniti trenutačno stanje. Veliki broj vlasnika motornih vozila na dizel gorivo problem sve tanjih novčanika rješavaju kupovinom jeftinijeg loživog ulja. Ovo potvrđuju i analize Uprave za neizravno oporezivanje Bosne i Hercegovine. Prema usporednim podacima iz 2009. i 2012. godine potrošnja loživog ulja je nevjerojatno porasla. Naime, u 2009. godini ukupna potrošnja loživog ulja u BiH je bila 110 milijuna litara, a u prošloj godini čak 142 milijuna litara.

Neslaganje statistika

Sumnje u korištenje loživog ulja u automobilima potkrijepljene su i činjenicom prema kojoj je u spomenutom razdoblju došlo do znatnijeg smanjenja potrošnje motornih goriva iako je istodobno došlo do rasta registriranih putničkih motornih vozila. Mnogi vozači o ovom ne žele javno govoriti, ali daju potvrdan odgovor na pitanje sipaju li u svoje spremnike lož ulje. No, ima i onih koji tvrde da pojedinci sipaju i trafo-ulje, ali je to skuplja varijanta, a to ulje imaju obično oni koji rade u elektrodistribuciji ili sličnim poduzećima. Inače, trafo-ulje je zbog svoje dielektrične čvrstoće kvalitetno gorivo, ali i ono može skratiti vijek motora. Na benzinskim crpkama o ovoj temi nisu voljni razgovarati, iako pojedini vozači kažu da se znaju crpke na kojima se loživo ulje može sipati izravno u rezervoare, jer to rade ne samo vlasnici malih automobila, već i vlasnici kamiona i poljoprivrednih strojeva. Tako, gdje se ne može sipati gorivo u rezervoar, rješenje su kanistri i točenje kod kuće.

Europski standardi

Kontrole utroška loživog ulja, koje je također radio UNO BiH, potvrdile su njihove sumnje u velike zloupotrebe s lož-uljem koje je već odavno građanima s cijenom od jednog eura po litri postalo nerentabilno za grijanje. Međutim, sa sankcijama za zloupotrebu lož-ulja, koje su trenutačno na snazi, ovaj trend neće biti zaustavljen. Odlukom Vijeća ministara BiH o kvaliteti goriva iz 2002. predviđeno je da inspekcija zaplijeni vozilo ako se utvrdi da je u njega sipano lož-ulje, ali taj propis je, prema tumačenju tržišne inspekcije, potpuno bezvrijedan zato što nije propisano što da se radi s vozilom poslije zapljene, zbog čega se to i ne radi. Ni vozači nisu sasvim sigurni što sve sipaju u svoje automobile, jer sumnja se da su se mnoge crpke prethodnih godina obogatile miješajući dizel i lož-ulje, te razne dodatke. Iako se kvaliteta goriva u BiH posljednjih godina popravila, to je još uvijek daleko od europskih standarda. Službenih podataka nema, ali se procjenjuje da je zbog zloupotreba lož -ulja proračun BiH oštećen za nekoliko desetaka milijuna KM.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?