Ususret blagdanima

Božićni šoping u svijetu, ali i BiH, seli se u online trgovine

03.12.2020.
u 21:15

Predbožićno vrijeme sa sobom donosi i nekoliko nezaobilaznih stvari, a to su pripreme za obiteljska okupljanja, za božićnu kupnju, kad se malo dublje zaviri u vlastiti džep, i neizbježni film (koji smo svi odgledali barem nekoliko puta ) “Sam u kući”, a koji se paralelno zna u istom danu vrtjeti na nekoliko TV postaja, piše Večernji list BiH. 

Od svega toga ove bi godine, zbog korone i preporuka vezanih uz prevenciju ove opake bolesti, mogao “neokrznut” ostati jedino hollywoodski blockbuster o klincu koga zaborave u božićnoj žurbi.

Naime, preostalo nam je nešto više od tri tjedna do predstojećih božićnih i manje od mjesec do novogodišnjih blagdana, a stručnjaci za potrošnju u svijetu mišljenja su kako će kupnja darova u svijetu ove godine izgledati poprilično drukčije nego prošle.

Bez jurenja po trgovinama

Blagdanska kupnja većini ljudi omiljena je tradicija koja ima posebnu čar u ove dane. Jurenje po trgovačkim centrima i traženje darova u posljednji čas nešto je što većinu ljudi dočeka iz prosinca u prosinac, bez izuzetka. Međutim, ova će godina zbog pandemije koronavirusa biti znatno drukčija. Mnogi će kupci gužve u trgovinama ovaj put zamijeniti pretraživanjem na online stranicama i ponudama raznih web-trgovina. Zahvaljujući razvoju tehnologije i mogućnosti plaćanja preko interneta, takva su rješenja koje nudi digitalna tehnologija u ovim teškim vremenima i više nego dobrodošla radi očuvanja zdravlja i smanjenja izloženosti kontaktiranjem s mnoštvom ljudi.

Gotovinsko plaćanje polako postaje dijelom prošlosti, a plaćanje karticama u 2020. postalo je, tvrde istraživanja, najprihvaćenija opcija.

Trgovački lanci maksimalno su proširili online ponudu proizvoda kako bi kupci mogli naručiti svoje omiljene artikle brzo i jednostavno iz udobnosti svoga doma. Da su potrošači to objeručke prihvatili, pokazalo je i nedavno istraživanje hrvatskog dnevnika 24sata o kupnji preko interneta, a koje je pokazalo kako ih čak 30,3% kupuje online češće nego prije, što nije zanemariv broj.

I statistički pokazatelji u svijetu pokazuju slične rezultate. Nedavna studija potvrdila je kako su Amerikanci online kupnjom u predblagdansko vrijeme potrošili više od 21,7 milijardi dolara, što je čak 21% više nego 2019. Taj rezultat je i očekivan jer kupci izbjegavaju posjete trgovinama zbog novonastale situacije, a ujedno se i smanjuju velike gužve zbog posebnih regulacija.Međutim, iako je u svijetu situacija takva da iz dana u dan raste broj online kupaca, postavlja se pitanje gdje je u svemu tome BiH. Iako u BiH i u segmentu online kupnje zaostajemo za ostatkom svijeta, što je rezultat čitavog niza čimbenika - od tradicionalnog nepovjerenja u online kupnju i kartično plaćanje, preko navike odlaska u trgovinu i upoznavanja s proizvodom, ipak je i kod nas zamjetan porast trgovine na internetu.

Stanje u BiH

Prema podacima iz prošle godine, više od pet milijuna maraka građani BiH potrošili su kupnjom preko interneta i naručili robu tešku više od 328 tisuća kilograma. O stanju u prošloj godini podatke su dali i iz Uprave za neizravno oporezivanje BiH. - Građani su naručili nešto više od četiri tisuće paketa iz inozemstva koji su bili predmet carinjenja kroz tri carinska referata: u Sarajevu, Banjoj Luci i Mostaru.

Međutim, ove godine okolnost koja ne ide na ruku online kupcima iz BiH jest kupnja robe preko eBaya, Amazona i drugih inozemnih online trgovačkih platformi. Zbog koronavirusa većina trgovaca na tim platformama ne isporučuje svoju robu u Bosnu i Hercegovinu, a ako je pak isporuči, onda se na tu robu zna čekati i mjesecima.

Teoretski, ako je netko htio kupiti nešto za Božić preko eBaya, a da mu to stigne u razumnom roku, onda je, uz uvjet da prodavač nije stavio BiH na crnu listu, tu robu trebao naručiti još u rujnu ili listopadu kako bi mu stigla u predblagdanske dane. Drukčije je stanje s domaćim online trgovinama u BiH koje će zasigurno ove godine zabilježiti značajan porast broja prodanih artikala u predbožićno vrijeme, a čiji se duh, unatoč preseljenju u online prostranstva, ipak itekako osjeti.•

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije