Povijesno značajni projekti za gospodarsku i prometnu revitalizaciju regije Hercegovine - tunel Prenj, tunel Kvanj te dionica Mostar sjever - Mostar jug, a koji će donijeti novu dimenziju prometnog povezivanja ovoga dijela BiH na međunarodnu mrežu prometnih koridora, trebali bi biti ugovoreni do kraja ove godine, doznaje Večernji list.
Kada se tomu doda i dionica Mostar jug - tunel Kvanj, koja također uskoro dolazi na red, regija Hercegovina imat će ili izgrađen ili u gradnji cjelokupan dio paneuropskog koridora koji će svoju vrijednost pokazati u godinama koje dolaze, kada će se, usporedno s političkim napretkom BiH prema EU provoditi jednako vrijedni procesi ekonomskog uvezivanja.
Dinamika aktivnosti
V. d. direktora JP Autoceste Federacije BiH Denis Lasić u razgovoru za Večernji list objasnio je detalje planiranih aktivnosti za ovu i iduću godinu, najavivši iznimno vrijedne, a iz kuta struke strateški važne projekte prometnog uvezivanja koji imaju jasnu potporu međunarodnih financijskih institucija. Naglasio je kako je potpora EBRD-a, Europske investicijske banke (EIB), kao i Svjetske banke jasna i neupitna, potvrdivši da je u posljednjih nekoliko dana održano nekoliko sastanaka i razgovora o temi financiranja i potpore daljnjem ubrzanju dinamike gradnje koridora. Lasić je poručio kako su Autoceste Federacije krenule obnovljenom energijom u tom smjeru, kazavši kako su detektirali i riješili određene stvari u tom procesu, nakon čega je mogla uslijediti i nova dinamika. Potvrdivši kako su međunarodne financijske institucije spremne pratiti i podržavati Federaciju, Lasić je objasnio i očekivanja za ovu godinu. A ona glase: - Do kraja 2023. godine trebale bi biti ugovorene dionice Mostar sjever - Mostar jug, tunel Prenj, kao i tunel Kvanj, dok bi u prvoj polovini iduće godine trebala biti ugovorena i dionica Mostar jug - tunel Kvanj. Lasić ističe kako se također očekuje i ugovaranje za dio autoceste od Zenice do Poprikuša, a u 2024. godini cilj je, naglasio je, imati ugovorene sve preostale dionice koridora Vc u vrijednosti od još milijardu maraka. Sve to uklapa se u zacrtani cilj o završetku radova izgradnje kroz ovaj entitet, a koji će dobiti jednu suvremenu, brzu i sigurnu prometnicu spojenu na sve važnije prometne koridore Europske unije. Takvo što otvorit će nove perspektive razvoja lokalnoj poslovnoj zajednici, kao i lokalnoj samoupravi, općinama i gradovima kroz koje prolazi.
Kada je riječ o radovima na sjevernom dijelu, svakako treba uputiti na najveći investicijski ugovor u posljednjih 30 godina u BiH, koji se odnosi na dionicu autoceste na koridoru Vc Medakovo - Ozimice ukupne dužine 21,3 kilometra, a na kojoj radi Cengiz İnşaat Sanayi ve Ticaret A. Ş. Projekt je to kojim će se na višu razinu podignuti gospodarski potencijali ovoga dijela BiH, ali i stvoriti pretpostavke za povezivanje sjevernog dijela koridora. Takvo što zasigurno će dovesti do snažnijeg prometnog pozicioniranja, ali i otvoriti nove perspektive razvoja.
Tehničke karakteristike
U kontekstu južnog dijela koridora koji prolazi kroz Hercegovinu svakako će tunel Prenj biti najzahtjevniji projekt u kontekstu struke, što i ne čudi s obzirom na zemljopisnu konfiguraciju terena, kao i činjenicu da će strojevi probijati deset kilometara dug tunel ispod planinskog masiva. Tunel je lociran u središnjem masivu planine Prenj i s dužinom od 10,45 kilometara (sa svim pristupima oko 12 kilometara) radit će se o devetom najdužem cestovnom tunelu u Europi, a prvi je ovakav tunel u Bosni i Hercegovini koji prelazi granicu od šest kilometara. Kada je pak u pitanju dionica Mostar sjever - Mostar jug, projektna dokumentacija pokazuje kako će također biti riječ o iznimno zahtjevnom projektu, a dokaz je plan koji uključuje izgradnju pet tunela ukupne dužine oko šest kilometara i deset vijadukata/mostova ukupne dužine oko dva kilometra. Svi ovi važni procesi imaju potporu međunarodnih financijskih institucija, a novi investicijski ciklus koji se planira ove i iduće godine bit će važan dio dovršetka mozaika koji se odnosi na infrastrukturni projekt o kojem su sanjale generacije žitelja BiH.