Osim osiguranja koje građanin mora platiti pri registraciji automobila, a koje košta u prosjeku oko 250 KM, te tehničkog pregleda koji je do 100 KM, jedna od stavki pri registraciji vozila za koju se mora izdvojiti veća svota novca je i “cestarina”. Ovisno o snazi vozila, vozači svake godine plaćaju od 25 do 250 KM. Ako uzmemo u obzir da se u BiH svake godine registrira oko milijun vozila, dolazimo do zaključka kako se od “cestarine” koja bi se trebala koristiti za održavanje cesta prikupi nemala svota novca. Odnosno, ukupna sredstva koja se prikupe u BiH za ceste po osnovi registracija (cestarina) i po osnovi prometa naftnim prerađevinama, što je posebna pristojba na gorivo, iznose oko 200 milijuna KM. Usprkos tome, većina magistralnih, regionalnih i lokalnih cesta, prvenstveno u Hercegovini, je su u jako lošem stanju zbog čega se vozači s pravom pitaju gdje se i na što troši novac koji uredno svake godine pri registraciji daju na ime održavanja cesta. Komentirajući sve lošije stanje regionalnih i lokalnih cesta u Federaciji BiH, te pitanje kome idu naknade koje građani plaćaju za ceste prilikom registracije vozila, iz Cesta d.d. Mostar priopćili su za Fenu kako se prihodi ostvareni po osnovi naknada za ceste iz maloprodajne cijene (MPC) goriva i naknada za korištenje cesta pri registraciji motornih vozila raspoređuju po principu 40% za magistralne ceste (JP Ceste FBiH d.o.o. ), 35% za regionalne ceste (županijske ustanove ) i 25% za lokalne ceste i gradske ulice (nadležna općinska/gradska tijela). Financiranje javnih cesta u Federaciji BiH definirano je odredbama Zakona o cestama FBiH prema kojemu se financiranje obavlja iz tri glavne skupine prihoda: naknada za ceste iz MPC goriva, naknada za korištenje cesta pri registraciji motornih vozila, te krediti i donacije/grantovi. Iz Cesta d.d. napominju kako je naknada za ceste iz MPC goriva kao neizravni porez stavljena u istu ravan s PDV-om, trošarinama i carinom kod raspodjele sredstava. Izuzetak je napravljen kod financiranja autocesta i brzih cesta.- Iz naprijed navedenog može se zaključiti kako nikakvih izravnih koristi od naknada koje građani plaćaju za ceste prilikom registracije motornih vozila naše poduzeće nema, a ukupan prihod od prodaje usluga ostvarujemo na tržištu - ističu iz Cesta.
registracija