Od male obiteljske tvrtke braća Stanić razvila su se u ozbiljnog distributera, a novom akvizicijom – kupnjom Juicyja od Agrokora – na velika vrata ušli su u svijet proizvodnje bezalkoholnih pića. Za Večernji list nakon dugogodišnje šutnje u medijima Svjetlan Stanić, koji vodi poslovanje Stanić Grupe, govori o poslovnim planovima s Juicyjem, najavljuje zapošljavanje i u Bosni i Hercegovini i u Hrvatskoj.
Napravili ste najveću akviziciju 2013. u prehrambenom sektoru. Ono što je bila Droga Kolinska i Atlantic Grupa, ove je godine, mogli bismo reći, Stanić Grupa i Juicy...
Ne bih baš uspoređivao akviziciju Juicyja s preuzimanjem Droge Kolinske, možda bi bolja usporedba bila, kad spominjemo Atlantic Grupu, njihovo preuzimanje Cedevite. Mi smo se dugo borili. U distribuciji smo pića od 1995. godine i od tada planiramo i proizvodnju.
Prije dvije godine pokušali smo kupiti Fructal, koji je konačno preuzela srpska kompanija Nektar ponudivši više nego smo mi procijenili da je poslovno logično. Lani smo se natjecali i za Pago te u samom finalu izgubili od međunarodno jakog Graninija. Ove smo godine došli u kontakt s Agrokorom i gospodinom Ivicom Todorićem, obavili preliminarne razgovore, usuglasili interese i u relativno kratku vremenu našli zajednički način da privedemo dogovor kraju.
Što ste sve kupili za 45 milijuna eura?
Kupili smo tvornicu u Jastrebarskom koja će i dalje proizvoditi za Hrvatsku i za izvoz u zemlje EU. Kupili smo i drugu tvornicu koja je bila planirana za gradnju u BiH, u Kreševu. Riječ je o greenfield investiciji koja će biti realizirana 2014., a koja će omogućiti proširenje proizvodnog asortimana i na one segmente u kojima Juicy još nije prisutan, u kojima vidimo perspektivu.
Niste li kupili i dio tvrtke Sarajevski kiseljak?
Ne, to su dezinformacije. Kupili smo dio imovine koja je trebala biti u vlasništvu Sarajevskog kiseljaka.
Hoćete li premještati proizvodnju iz Hrvatske?
Apsolutno ne. Tvornica u Hrvatskoj i dalje će raditi za potrebe hrvatskog tržišta i Europske unije, a tvornica u Bosni i Hercegovini opskrbljivat će vrlo potentno domaće tržište, kao i zemlje CEFTA-e.
U ukupnoj prodaji Juicyja koliko sudjeluje hrvatsko, a koliko tržište BiH?
Hrvatska nosi 65 posto prodaje, BIH oko 30 posto, a sve ostale zemlje oko 5 posto. Upravo zbog toga veliki potencijal vidimo u zemljama regije jer u njima možemo znatno povećati prodaju i razviti brend.
Jesu li zaposlenici u Hrvatskoj sigurni i hoće li biti prostora za zapošljavanje?
Zaposlenici su u Hrvatskoj sigurni. Dapače, budući da moramo izdvojiti jedan dio zajedničkih službi iz Jamnice, bit će i novih zapošljavanja. U BIH ćemo otvoriti novi proizvodni pogon i sigurno ćemo zapošljavati. Posao će dobiti od 50 do 70 ljudi.
Bojite li se ulaska u proizvodnju ili vam to predstavlja izazov?
Distribucija je puno više od pukog postavljanja proizvoda na police. U proteklih dvadesetak godina rada s najvećim internacionalnim kompanijama i brendovima, usvojili smo mnoga globalna znanja i vještine, primijenili ih lokalno, stekli iznimno iskustvo u svim segmentima tržišnog poslovanja. Bitna razlika između distribucije i proizvodnje jest u tome što u prvom slučaju dobivate finalni proizvod na koji nemate gotovo nikakav utjecaj, a sada imamo mogućnost i odgovornost u kreaciji vlastitog proizvoda. To je, naravno, veliki izazov, ali duboko sam uvjeren da možemo napraviti dobar posao. U sklopu obiteljskog biznisa imamo iskustva u proizvodnji jer moj mlađi brat ima tri tvornice u BiH te preko njega vidim da kao proizvođač imate puno više opcija u poslovanju nego kao samo distributer.
Agrokor i Todorići u poslovnim su krugovima prepoznati kao tvrdi pregovarači. Kakva su vaša iskustva?
Ne bih se složio da su teški pregovarači. Naše kompanije surađuju desetljećima. Pregovori su uvijek umjetnost mogućeg, a ono što je važno je da obje strane kroz jasno definirane zahtjeve pokazuju i respekt prema drugoj strani. Pregovarao sam s Ivanom Todorićem i, bez obzira na sve izazove, kroz ovaj smo proces postali i prijatelji.
Nektar je navodno u poslovnim problemima. Kad bi vam se pružila prilika, biste li još jednom pokušali kupiti Fructal?
Meni je žao što nismo uspjeli preuzeti Fructal. Ipak, akvizicija nije kraj, već početak i tek treba vidjeti što će biti s Fructalom. Što se tiče daljnjih akvizicija, sve je moguće, ali prvo treba posložiti Juicy s kojim imamo velike planove. Planiramo proširiti asortiman na puno više brendova u iduće tri godine u drugim segmentima i vrstama proizvodnje.
Je li lakše poslovati u Hrvatskoj ili u BiH?
Prisutan sam na oba tržišta, kao i moja dvojica braće, i prilično smo dobro upoznati s uvjetima poslovanja na oba tržišta. Nažalost, moram reći da, iako je prije krize, odnosno do 2008., bilo puno lakše raditi u Hrvatskoj, danas joj više ne bih dao toliku prednost. Jako su veliki problemi s naplatom i općenito s poslovanjem jer je Hrvatska poslovna scena padom tržišta u cjelini postala iznimno zahtjevno i napeto okruženje.
Kakav je odnos države prema poduzetnicima? U medijima se pisalo da je i BiH krenula u kontrole poreznog duga te da Stanići imaju milijunski dug....
I sami znate koji su sve problemi poduzetnika i ne bih ih ponavljao. Ja živim u Hrvatskoj pa mi je teško svakodnevno pratiti politička previranja u BiH i komentirati pisanje medija, ali odgovorno tvrdim da nijedna moja tvrtka nema poreznih dugova, kako u Hrvatskoj tako ni i u BiH.
Društveno ste aktivni kao počasni konzul Južne Koreje za BiH. Kako to?
Jedna od mojih kompanija od 1995. zastupa LG za BiH i radimo to na visokom nivou pa je BiH jedna od rijetkih zemalja u kojima je LG prestigao Samsung. Stoga su mi i ponudili poziciju počasnog konzula, a ja sam prihvatio znajući i da aktivnosti neće oduzimati previše vremena. Moja je obaveza pomoći građanima Južne Koreje ako se nađu u problematičnoj situaciji u BIH, ali s obzirom na to da dvije zemlje povezuju najviše turistički posjeti Međugorju, i nemam previše posla.
Rijetko ste u medijima iako imate dosta veliku tvrtku. Kako to uspijevate?
Loše iskustvo tome me naučilo. Na ovaj sam intervju pristao zbog korektnih odnosa u vremenima kada mi je bilo teško. Inače izbjegavam medije i nerado dajem intervjue.
Ta loša iskustva su iz vremena afere “Peka”?
To je priča koju bih ostavio po strani. Mogao bih reći nešto što bi uvrijedilo ili naljutilo neke ljude.