Iako nije svaka tvrtka rigidna po pitanju odijevanja svojih zaposlenika, nekih se pravila ipak trebate pridržavati.
- Naravno da bankovni službenici ne mogu birati kako će biti odjeveni, ali velika većina ljudi koji rade u uredima - može. Oni koji nemaju tu slobodu, uvijek imaju slobodu odjenuti se originalno u svoje slobodno vrijeme - govori modna savjetnica Alma Premerl Zoko. Ljudi nisu svjesni koliko nas ostali procjenjuju po vašem odijevanju - ono je naša osobna karta. Zato nikad ne biste smjeli prijeći granice "dobrog ukusa", između ostalog i zato što vas ne promatraju i procjenjuju kolege već i šef(ovi). Već i na razgovoru za posao mogu ocijeniti po tome što nosite i koji ste tip, te što od vas mogu očekivati, piše 24sata.hr.
Ako nema kodeksa, pitajte šefa kako da se odjenete
Mnogi uredi nemaju služben kodeks poslovnog odijevanja već se pretpostavlja da će ih zaposlenici sami shvatiti. Ako sami ne možete shvatiti pravila odijevanja promatrajte kolege i budite slobodni pitati nadređenog ili se obratiti vašem odjelu za ljudske potencijale.
Čak i kad vaš ured nema napisana pravila poslovnog odijevanja, pojavite li se neprikladno poslovno odjeveni djelovat ćete vrlo neprofesionalno, a možda i upasti u neugodnosti.
- Rad u uredu može biti i vrlo opušten što ne znači da su nužna odjeća uska suknja, košulja ili haljina. Današnji trendovi dopuštaju mnoge kombinacije, pa se tako ‘casual-poslovna’ kombinacija smatra pristojnom. Prije svega se potrudite da vam je udobno u cipelama, odjeći i šminki koju nosite - govori nam modna savjetnica Premerl Zoko. Izbjegavajte izazovne komade, prozirnu odjeću, gola leđa, i prekratke suknje. Ni ljeti nemojte nositi previše otvorenu odjeću jer jednostavno nije pristojno.
Pamet u glavu, predstavljate svoju tvrtku
- Imajte na umu da odabirom odjeće, osim što šaljete poruku o sebi, istovremeno predstavljate i tvrtku u kojoj radite. Ovisno o branši u kojoj djelujete, imat ćete veću ili manju slobodu. Bavite li se područjem financija ili ste možda predavač na nekoj visokoškolskoj ustanovi klasičnim ćete odijevanjem ulijevati povjerenje i kredibilitet - naglašava Alma. Uredska moda za visoki biznis je još uvijek klasična, stroga i definirana. No, nemojte misliti ako je vaš posao isključivo kreativne prirode da se ovo ne odnosi na vas. Možda imate veću slobodu u odijevanju, ali ne preveliku.
Kreativniji uredi, poput marketinških agencija ili dizajnerskih studija, također imaju svoja "pravila" odijevanja. Budući da se radi o kreativnim ljudima od kojih se očekuju nove i originalne ideje, pa je njima dozvoljena i mnogo veća sloboda prigodom odabira odjeće koju nose, i naziva se "biznis casual". Ipak, "otkačen", poseban ili totalno drugačiji stil nije preporučljiv. Umjesto originalno izgledat ćete kao da ste tu zalutali. I tu se poštuju pravila da nije previše otkopčano, kratko, pripijeno uz tijelo, s previše "otvorenim" natpisima ili previše napadnih uzoraka, poput tigraste haljine. Ako već volite tigrasto i želite ukomponirati u svoj izgled, nabavite maramu tigrstog uzorka.
Pencil suknja - ali ljubičasta
- Bilo da se radi o "bussiness" ili "casual" poslovnom odijevanju, bonton odijevanja na poslu uvijek je isti. Primjerice "pencil" suknja uvijek je iste duljine, do ruba koljena, ali u kreativnim uredima ona može biti - ljubičasta. Inače, ako su stroža pravila suknja će biti crna ili siva i duljine dovoljne da ti se ne vide gaćice kad se sagnete - kaže Alma Premerl Zoko.
Iz uske haljine ne smije sve kipjeti van, a iz uske košulje pucati gumbi. Dekolte ne smije biti previše dubok, to možete napraviti kad idete na svadbu, ali ne i na posao.
- Vodič je ovo za sve one koji misle da dubokim dekolteom mogu dobiti povišicu. Jednostavno, topić koji završava iznad pupka ili nešto što biste odjenuli za šetnju uz more, definitivno nije za "look" za odlazak na posao. Naravno otkrivanje bilo kojeg dijela tijela osim ruku i nogu je neprimjeren, tako ni otkrivanje golih leđa nije lijepo - treba ih zaogrnuti sakoom ili vestom. Ne zaogrćite se pašminom jer ćete na poslu izgledati presvečano - napominje.
Ne više od dva gumba
"Zlatno pravilo" kod poslovnog odijevanja je da košulja nikad ne bi smjela biti otkopčana više do dva gumba. Košulja je svugdje košulja, bijela, cvjetna, prugasta ili neke kričeće boje, ali nikad - raskopčana. Obična majica ne smije imati dekolte dublji od prsne kosti, donosno ispupčenja na prsnoj kosti.
- Majice bi trebale biti normalne, ne za večernji izlazak, žarkih boja i prepune šljokica, te nipošto s nekim uvredljivim natpisima poput ovog "Tražim muškarca". Natpisi se mogu krivo protumačiti, a po bontonu se u formalnom odijevaju oni uopće ne nose - govori Alma.
Zakon su crna, siva i tamnoplava
U strogim se sredinama nose samo crna, siva ili tamnoplava. Općenito, kod kombinacije boja pravilo je da se kombiniraju najviše tri boje - dvije hladne i jedna topla. Što je ured stroži, topla boja postaje samo modni detalj, poput marame ili šala, a baza su hladne boje. Ako nosi bijela košulja, uz nju se kombiniraju jedna od tri osnovne (ne)boje i jedna boja kao detalj.
- Poderane traperice, također nisu dobrodošle, kao niti isprane traperice koje često ne stoje dobro, jer proširuju bokove i kvare figuru. Hrpa nakita, nekoliko lančića, prstenja, pa naušnice i narukvice ne nose se na posao jer zveckaju i odvlače pažnju, kako kolegama tako i sugovornicima - kaže Alma te dodajte make up treba prekriti nedostatke na licu, ali ne i biti neprimjeren. Crveni ruž je po bontonu za posebne prigode, a na sebe ne biste trebali izliti ni pola bočice parfema - jer sve to stvara negativan dojam.
Cipele ne više od 7 centimetara
Kad govorimo o cipelama, tenisice su aposlutni promašaj. Preferiraju se cipele sa zatvorenim prstima, i petom. Petica ne smije biti viša od sedam centimetara, a to je i tako najudobnija visina. Ne smije biti ni jako tanka, tanja od pola centimetra.
Mala pismo torbica? Da, nosite je
- Prihvatljivo je nositi malu torbicu na posao, pismo torbu s tankim remenom, međutim ne naravno lakiranu, ili onu koju nosite u izlazak. Dobro je ponijeti malu torbicu, ali i veliku, u kojoj držite papire, gadgete ili druge sitnice, dok malu možete ponijeti da u rukama ne nosite novčanik. Torbe ne smiju biti s previše ukrasa, kristalića, zakovica, ili mrtvačkim glavama - zaključuje Alma.
Traperice su isključivo tamne
Traperice smiju biti samo tamne. Iako u bontonu za hlače stoji da one moraju biti visoka struka i ravnih nogavica, takav kroj neće svima stajati. Tako da one mogu ići i, primjerice, u trapez, ali onda neka boja ostane postojana - tamna i jednobojna."Poderane" traperice, s rupama već su dugo trend, ali nikako nisu izbor za posao. Isto tako ni previše ukrasa, izvezenih cvjetova, zakovica ili šljokica na hlačam nije poželjno.
Što BAŠ NIKAD ne smijete nositi u uredu?
Postoje i odjevne kombinacije koje nikad neće biti prihvatljive za nošenje u ured bez obzira gdje radite. To su sportske hlače i majice, vruće hlačice, večernje haljine, tajice, odjeća za trening, odjeća koja izgleda poput pidžama. Također, nije dopušteno nositi prozirnu odjeću u kojoj se vidi donje rublje. Podrazumijeva se i da odjeću koju nosite "po doma" ne nosite na posao.
Dekolte - ne zamarajte se centimetrima
Dekolte ne smije biti dublji od sredine prsne kosti, ispupčenja koje možete napipati prstima. To je donja granica do koje on može biti otvoren. Nosite li košulju, dozvoljena su otkopčana prva dva gumba.
'Prava pravila' - hulahopke - ne deblje od 40 dena ni tanje od 8
U visokom biznisu potoje jasno definirana pravila koja se čak navode i u ugovoru. Tamo se štuju samo tri boje - crna, tamnoplava i siva. I bijela košulja. Nose se kostim ili odijelo (s hlačama ili suknjom). Hulahopke ne smiju biti deblje od 40 dena, ali ni tanje od osam.
Obično se kombiniraju dvije boje uz crnu aktovku. Stavlja se i samo jedan komad nakita.
'Casual friday
Mnoge firme danas dopuštaju svojim zaposlenicima opušteno odijevanje petkom. No to se često zna iskorištavati - pa odijevaju poderane traperice i body, kako bi nadoknadili/e strogoću tijekom ostalog dijela tjedna.
Ponesite za presvući
Ako u nekim danima očekujete više sastanaka, ne bi bilo loše sa sobom ponijeti dodatnu košulju ili cipele. Držanje rezervne košulje, cipela ili najlonki za žene u uredu je uvijek dobra ideja ako imate mjesta za to.
Ovo su neka pravila poslovnog odijevanja za žene:
*neka odjeća ne bude previše uska ili seksipilna
*ne pretjerujte s nakitom
*odaberite najviše dvije boje
*dekolte je zabranjen
*prekratke suknje su zabranjene
*ne miješajte više od dva uzorka
*sandale neka budu zatvorenih prstiju
*štikle neka ne budu više od 7 centimetara, ni petice tanje od pola centimetra