Vlada FBiH prihvatila je informaciju Federalne agencije za upravljanje oduzetom imovinom o realizaciji zaključka od prije tri godine i poduzetim aktivnostima u cilju izmjena i dopuna Zakona o oduzimanju nezakonito stečene imovine kaznenim djelom, piše Večernji list BiH.
Vrijednost i imovina
Vlada Federacije tako je potvrdila opredjeljenje o potrebi izmjena i dopuna ovog Zakona čime bi bilo omogućeno da imovina i novčana sredstva oduzeta po osnovi pravomoćnih presuda proisteklih u obavljanju poslova iz nadležnosti Federalne agencije za upravljanje oduzetom imovinom budu uplaćivana, odnosno dodjeljivana u humanitarne svrhe i rad Agencije za upravljanje oduzetom imovinom koja je nezakonito stečena, prenijeli su mediji. To bi stvorilo i pretpostavke za učinkovitije postupanje oduzetom imovinom i očuvanjem njezine vrijednosti te omogućilo Federalnoj agenciji upravljanje trajno oduzetim predmetima iz kaznenih djela i predmetima i imovinskom koristi pribavljenim izvršenjem prekršaja, a koji su trajno oduzeti u sudskim postupcima. Oduzimanje imovinske koristi proistekle iz kaznenih djela jedan je od osnovnih oblika suprotstavljanja financijski motiviranim oblicima kriminala, poput korupcije, gospodarskog i organiziranog kriminala. Temeljni postulat na kojem počiva ovaj institut je kako nitko ne može zadržati korist koja je stečena izvršenjem kaznenog djela. Iako su različite razine vlasti u BiH u prošlosti uložile značajne napore u donošenju zakonodavnog okvira i uspostavi efektivnog sustava oduzimanja nezakonito stečene imovinske koristi, ipak u praksi postoje teškoće u njegovoj primjeni i različita tumačenja na svim razinama, a učinci usvojenih politika u ovoj oblasti su na samom početku.
Teškoće i razlike u praksi
Normativna rješenja u značajnoj mjeri međusobno se razlikuju u dvama entitetima u BiH, na razini Distrikta Brčko i državnoj razini, što može dovesti u pitanje poštivanje principa jednakosti u zaštiti prava, prenijeli su mediji. Iako postoji znatan broj donesenih presuda kojima se izriče mjera oduzimanja imovinske koristi, evidentno je kako je postotak stvarno oduzete imovine bitno drugačiji u odnosu na pokazatelje iz presuda, a o stvarno oduzetoj imovini ne postoje ni relevantne službene evidencije. Uspostavljanje efektivnog i učinkovitog sustava utvrđivanja, osiguranja i oduzimanja imovinske koristi stečene kaznenim djelom od ključnog je značaja za uspješno oduzimanje imovinske koristi stečene kriminalom od počinitelja kaznenih djela ili s njima povezane osobe, a potom i vraćanje imovine oštećenom ili državnoj zajednici na opću dobrobit društva.