Već godinama govori se kako će tehnologija preuzeti pojedina ljudska zanimanja, a čovjeka će na radnom mjestu zamijeniti roboti.
Za one ljude koji će ipak ostati raditi, stručnjaci tvrde kako će morati baratati vještinama koje donosi budućnost tržišta rada.
Strojevi su već tu
Prema pisanju njemačkog Focusa, trenutačno se nalazimo u vremenu transformacije ne samo tržišta rada već i samih radnika koji djeluju na tom tržištu.
– Više neće biti dugotrajnog zaposlenja na pojedinim radnim mjestima, a radnici bez završene škole ili pak oni s nižim stupnjem obrazovanja ostat će bez posla ili će se teško zapošljavati – smatra Focusov poslovni filozof Bernhard von Mutius. Dodaje pak kako će oni koji imaju razvijene tehnološke i socijalne vještine, koji razvijaju svoju kreativnost i sposobni su samostalno suočiti se i rješavati kompleksne probleme, imati velike šanse za poslovni uspjeh u budućnosti.
Ovakve tvrdnje Von Mutius temelji na tri ključne pretpostavke. Prije svega, živimo u tranzicijskom razdoblju između starog i novog svijeta, pri čemu, navodi Von Mutius, prolazimo razdoblje koje je gotovo jednako važno kao industrijska revolucija u prošlosti. Ovo je, tvrdi on, vrijeme ne samo tehnološkog napretka nego i socijalnih i kulturoloških promjena u kojem se mijenja način našeg razmišljanja, rada i učenja.
Kao drugi važan element navodi se podatak kako će baš kao i u vrijeme industrijske revolucije pojedini poslovi postati nepotrebni. Poput, na primjer, djelatnika u pozivnim centrima.
Također se predviđa kako će pojedini poslovi biti posve automatizirani, a ljudi će se suočiti sa snažnim konkurentima za posao – strojevima. Kao treći element Bernhard von Mutius navodi kreativnost kao primarnu kompetenciju radnika budućnosti i naziva novo razdoblje kreativnom revolucijom.
– U politici, biznisu, obrazovanju, okolišu... samo oni koji će se znati kreativno suočiti s novonastalim problemima, bit će prepoznati kao uspješni radnici u budućnosti – kaže Von Mutius i kao konkretne primjere navodi njemačke automobilističke divove BMW i Daimler koji, kako kaže, još koriste mnogo ljudske radne snage za proizvodnju i razvoj dijelova motora na benzin ili dizel, no kada je riječ o električnim vozilima koja imaju puno manje dijelova, tu je već zamjetna prisutnost robotizirane proizvodnje.
Kreativna revolucija
Kada je riječ o kompetencijama radnika budućnosti, Von Mutius se poziva na nizozemskog stručnjaka Nicka van Dama koji je u deset točaka opisao vještine radnika koje će se tražiti na tržištu rada.
To su emocionalna kompetencija i empatija koje mogu izgraditi povjerenje, koordinacija timskog rada i dobra komunikacija s ostalim zaposlenicima, usredotočenost na klijenta i uslužnost kao prioritet u radu, posvećenost ljudima, slušanje i razmišljanje u odnosu s drugima, pregovaračke sposobnosti – snalažljivost u novonastalim situacijama koliko god one bile stresne i kritične, kreativnost – sposobnost eksperimentiranja, vizualizacije i promjene, sposobnost samostalnog razumijevanja i rješavanja kompleksnih problema, mentalna fleksibilnost – sposobnost učenja, kritičkog i umreženog razmišljanja, prosuđivanje i odlučivanje na temelju usporedbe korisnosti i štetnosti za kompaniju te, u konačnici, sposobnost da kombiniranjem i restrukturiranjem i neproduktivni elementi postanu produktivni.