Baš kad pomislimo da smo se uhvatili ukoštac s Internet prijevarama, prevaranti pronalaze nove i opake načine za njihovo provođenje. I dok sigurnosne provjere poput potvrde primatelja uplate i obvezne naknade rade na tome da budemo sigurniji, pojavljuju se nove prijetnje u obliku AI slika i pojedinačno ciljanih prijevara u više koraka. Ovo su prijevare kojih se trebate paziti u 2024. godini, piše Which?.
1. Krađa identiteta: Gotovo ste sigurno čuli za krađu identiteta - gdje vas prevaranti prevare porukom ili e-poštom za koje se tvrdi da dolaze od banke, neke tvrtke ili državnog tijela. Ali, što je to sa 'spear phishingom'? Izraz opisuje osobno ciljani pokušaj krađe identiteta, u kojem prevaranti koriste vaše podatke - kompromitirane u ranijoj fazi - kako bi vas uvjerili da su pouzdana organizacija s kojom inače poslujete.
Osobni podaci koji se koriste u spear phishingu mogu potjecati iz velikog broja izvora, uključujući velike povrede podataka, otvorene profile na društvenim mrežama ili prethodne prijevare u kojima ste predali svoje podatke, a da niste ni svjesni.
2. 'Tapkanje': Ova prijevara bizarnog naziva navest će vas da kliknete i izvršite radnje na svom telefonu ili uređaju, a da toga niste ni svjesni. Funkcionira tako da vam prikazuje gumb za koji mislite da se može kliknuti - ali ne možete. To je samo lažni zaslon dizajniran da prikrije stvar na koju zapravo klikate. Na primjer, možda mislite da igrate mobilnu igru, ali elementi igre na zaslonu samo su maska.
Daleko od zarađivanja bodova u igri, vaši se klikovi zapravo primjenjuju na nevidljivi zaslon ispod, gdje nesvjesno kupujete unutar aplikacije ili se prijavljujete na mjesečnu pretplatu. Kako biste smanjili rizik da postanete žrtva ove prijevare, instalirajte samo aplikacije iz renomiranih trgovina aplikacijama kao što su App Store ili Google Play Store i prije preuzimanja pročitajte recenzije korisnika.
3. Quishing: Čini se da su QR kodovi stvarno uzeli maha tijekom pandemije, kada su nas restorani tjerali da ih skeniramo kako bismo mogli naručivati sa svojih telefona i minimalizirati interakciju s osobljem. No, kao i sa svim ostalim, kibernetički kriminalci su ih iskoristili kako bi prevarili žrtve da koriste određene stranice. Ova prijevara poznata je kao 'quishing' ili QR phishing.
Kriminalci su se pouzdali u činjenicu da smo skloni pretpostaviti da su takvi kodovi autentični i skenirati ih bez razmišljanja. Na primjer, posljednjih godina lažni QR kodovi koje su prevaranti zalijepili na automate za parkiranje pogrešno su usmjeravali vozače na lažne aplikacije za plaćanje, gdje su se nesvjesno upisali na skupe mjesečne pretplate.
Uvijek idite izravno na web mjesto tako da potražite tvrtku na tražilici ili trgovini aplikacija i odaberete najrelevantniji organski rezultat. Pripazite na prijevare s oglasima za pretraživanje koji se mogu pojaviti na vrhu stranica s rezultatima na tražilicama jer je nedavna istraga otkrila da prevaranti oponašaju legitimne tvrtke na Googleu, Yahoou i Bingu.
4. AI & deepfake: Izborna je godina u više od 40 zemalja diljem svijeta. Budući da više od polovice svjetske populacije izlazi na izbore, poticaji lošim akterima da zlouporabe umjetnu inteligenciju (AI) nikada nisu bili veći. U siječnju je Guardian izvijestio o otkriću više od 100 'deepfake' videa na Facebooku. Lažni isječci navodno su doveli do ismijavanja web stranica kako bi izgledale kao BBC-jev novinski članak koji je promovirao investicijsku prijevaru.
Matična tvrtka Facebooka i Instagrama Meta sada je rekla da će otkriti i označiti sve AI slike kako bi obični korisnici znali da ono što vide nije stvarno.
5. Oglasi na online platformama: Prošle godine završila je era samoregulacije za najveće stranice društvenih medija i tražilice. Zahvaljujući Zakonu o sigurnosti na internetu, velike internetske platforme sada su odgovorne za ilegalne sadržaje koji se nalaze na njihovim stranicama, uključujući prijevarne oglase.
Ipak, ti zakoni još nisu na snazi, a najnovije istraživanje pronašlo je očigledne primjere prijevarnih oglasa, pokazujući da se do sada malo toga promijenilo. Jedan takav primjer bio je oglas koji oponaša trgovca elektronikom Currys i nudi nevjerojatnih 90% popusta kupcima koji kupuju na Crni petak.