Ostalo je svega nekoliko dana da za svoje najdraže pronađete savršene božićne poklone. Ako ste još uvijek u nedoumici što kupiti, možda postoji bolji način za pronalazak inspiracije od razgledavanja tržišnih centara i letaka s ponudom. Pogledajte koji su pokloni znanstveno dokazano najbolji, a koji najgori, piše Tportal.hr.
Znanstvena struka predlaže četiri vrste poklona koji su odlično rješenje za Božić, kao i tri najgore moguće vrste poklona koje želite izbjeći.
Nemojte kupiti skupocjeni poklon
Iako vam se čini da je poklon koji ste pronašli prejeftin da biste ga nekome dragom poklonili, odmah da vam kažemo da se gadno varate. Važna je namjera i sam poklon, a ne njegova cijena. S time se slaže i znanstveno istraživanje objavljeno u časopisu Journal of Experimental Social Psychology. Iako oni koji daruju smatraju kako će proći bolje ako odaberu skuplji poklon, rezultati istraživanja se ne slažu s tom pretpostavkom. Upravo suprotno, pokazalo se da ne postoji poveznica između cijene poklona i zadovoljstva osobe koja ga je primila.
Nemojte darivati u tuđe ime
Pod ovime ne mislimo na to da uručite poklon u ime sebe i zajedničkog prijatelja, već na to da novac koji ste namijenili potrošiti na poklon za prijatelja darujete u dobrotvorne svrhe. Iako se to može činiti kao dobra ideja jer ste prije svega učinili dobro djelo, kao i osoba za čiji je poklon taj novac bio namijenjen, istraživanja pokazuju kako to baš nije tako. Iako bi možda neki članovi obitelji i bliski prijatelji cijenili ovu gestu, istraživanje iz 2015. godine objavljeno u časopisu Organizational Behavior and Human Decisions pokazalo je kako bi to kod druge osobe moglo stvoriti osjećaj nezadovoljstva jer se pažnja tada daje simboličnom značenju poklona, a ne osobi kojoj darujemo nešto.
Nemojte pokušavati uljepšati loš poklon
Ako ste svjesni toga da vaš poklon nije zadovoljavajući, nemojte ni pomišljati na to da ga dotjerate velikom mašnom i zapakirate u fancy kutiju. Istraživanje koje je provela Udruga za istraživanje potrošačkih navika na Yaleu pokazalo je kako ta ideja nimalo nije dobra. Kada osoba primi poklon koji je tako raskošno zapakiran, automatski se kod te osobe pojača osjećaj uzbuđenja, ali kada ugleda loš poklon, razočaranje je još veće. To je zbog toga što očekivanja osobe koja prima poklon ne odgovaraju stvarnosti.
Darujte poklon za koji znate da ga ta osoba želi
Istraživanje objavljeno u časopisu Journal of Experimental Social Psychology otkrilo je kako darivatelji precjenjuju efekt iznenađenja. Naime, pokazalo se kako osobe cijene kada dobiju poklone koje su izričito tražile, puno više nego kada dobiju poklon koji ste vi za njih odabrali.
Ne preskačite čestitku
Čestitke se mogu činiti kao neosobni ili lijeni božićni poklon, no istraživanja su pokazala da su itekako popularne kod osoba koje primaju darove. Istraživanje koje je proveo američki Nacionalni maloprodajni savez zaključilo je da su čestitke bile najtraženiji poklon u 2015. godini. Želite li si maksimalno pojednostaviti ove godine? Drugo istraživanje otkrilo je da su ljudi i više nego sretni kada kao poklon prime novac.
Darujte poklon koji odražava vas i osobu koju darujete
Niz istraživanja objavljenih u časopisu Journal of Experimental Social Psychology prije dvije godine pokazala su da ljudi preferiraju blagdanske poklone koji odražavaju njihove interese i hobije. Zanimljivo je i da su istraživači također otkrili kako davatelji i primatelji poklona osjećaju veću međusobnu povezanost ukoliko je riječ o poklonu koji odražava darivatelja. To može biti vaša omiljena knjiga, odjeća ili uspomena s tom osobom, koja za vas ima veliku vrijednost.
Darujte poklone koji će trajati
Svakodnevni predmeti, kao što su kuhinjska pomagala ili vaza za cvijeće, možda se ne čine kao najidealniji poklon koji će izazvati oduševljenje, ali istraživanje objavljeno 2016. u časopisu Current Directions in Psychological Science otkrilo je da ljudi zapravo vole poklone koje mogu koristiti mjesecima i godinama.