Intervju: Ljubo Pravdić, direktor JP Ceste Federacije BiH

Poboljšavamo sigurnost prometa i smanjujemo gužve u nizu gradova

02.05.2023.
u 19:00

Javno poduzeće Ceste FBiH pripremilo je novi investicijski program za izgradnju, rekonstrukciju i rehabilitaciju magistralnih cesta, kaže Pravdić

Izgradnja obilaznica od velikog je značaja za poboljšanje sigurnosti prometa u gradovima, kako lokalnog tako i tranzitnog, a u ovom trenutku, uz obilaznice, provode se i druge aktivnosti u kontekstu izgradnje i poboljšanja prometne infrastrukture, pri čemu će sve zajedno ići u smjeru poboljšanja kvalitete života u nizu segmenata. Rezime je to trenutačnih aktivnosti JP Ceste Federacije BiH o kojima je u intervjuu za Večernji list govorio Ljubo Pravdić, direktor navedenoga poduzeća.

Večernji list: Javno poduzeće Ceste Federacije BiH nositelj je aktivnosti u programu modernizacije magistralnih cesta u FBiH, u kojoj je fazi realizacija navedenog programa?

- Provedba programa modernizacije počela je 2018. godine, kad su kreditna sredstva EIB-a i SB-a postala stvarno efektivna. Razdoblje provedbe programa zaključeno je na četiri godine, ali je produljeno zbog kašnjenja stvarne efektivnosti EBRD-ovih kreditnih sredstava. Trenutačno su u tijeku radovi na sljedećim projektima: izgradnja tunela Novi na južnoj obilaznici Mostara, dionica Miljkovići - Rodoč, rekonstrukcija tunela Skela u Jajcu, na cesti M-5, dionica Jajce jug - Donji Vakuf, izgradnja mini obilaznice Stoca (Vidovo Polje - veza na M-6) - u okviru projekta izgradnje ceste Neum - Stolac. Tu su i izgradnja trakova za spora vozila na cesti M-5, dionica Ripač - Dubovsko, izgradnja trakova za spora vozila na cesti M-18, dionica Čevljanovići - Nišići, izgradnja obilaznice Livna, (veza M-15 - M-6), izgradnja obilaznice Bugojna, izgradnja obilaznice Donjeg Vakufa - I. faza, izgradnja obilaznice Kiseljaka - I. faza, kao i izgradnja sjeverne obilaznice Gruda - I. faza. Također, u planu je i projekt izgradnje ceste M-14 Bihać - Bosanska Krupa - I. faza, dionice Jablanska - čvor Mali Lug, na kojem je trenutačno u tijeku eksproprijacija.

Večernji list: Na koje biste obilaznice posebno stavili naglasak?

- Izgradnja obilaznica od velikog je značaja za poboljšanje sigurnosti prometa u gradovima, kako lokalnog tako i tranzitnog. Također se značajno smanjuju gužve i zastoji u gradovima, što pozitivno utječe na kvalitetu života lokalnog stanovništva, a smanjuje se vrijeme putovanja za tranzitni promet, čime se povećava razina usluga na magistralnim cestama.

Večernji list: Jasno je kako je tehnički najzahtjevnija izgradnja južne mostarske obilaznice, a posebice tunela Novi. Vidljivo je kako je nedavno izvršeno i probijanje ulaza u tunel. Koliki je značaj te dionice?

- Poseban naglasak treba staviti na projekt izgradnje južne obilaznice Mostara, koji je najkompleksniji u tehničkom smislu te zahtijeva značajna financijska ulaganja. Izgradnjom južne obilaznice Mostara premjestit će se tranzit prometnih tokova iz urbanog gradskog područja Mostara. Glavnu prednost projekta predstavlja skraćenje vremena putovanja iz gravitacijskog područja zapadne Hercegovine, koje je značajno produljeno prolaskom kroz Mostar. S druge strane, projektom se smanjuju negativni utjecaji tranzitnog prometa na Mostar u smislu zagušenja, zagađenja, buke, sigurnosti i ostalih utjecaja na okoliš.

Večernji list: U kojoj je mjeri značajno održati dinamiku radova na svim pravcima te koliko je važno imati na raspolaganju potporu iz proračuna, ali i međunarodnih financijskih institucija?

- Iznimno je značajno održavati dinamiku radova na svim pravcima kako bi se ravnomjerno održavala i unaprjeđivala postojeća mreža magistralnih cesta te održala i poboljšala postojeća razina usluge i sigurnosti. Uz navedeno, izgradnjom novih cesta (obilaznica i sl.) razvija se mreža magistralnih cesta i ostvaruje bolja prometna povezanost između gradova i regija, što pozitivno utječe na konkurentnost gospodarstva. Potpore iz međunarodnih kreditnih institucija i proračuna FBiH su nužne, pogotovo u slučaju velikih razvojnih projekata, a također i u slučaju sanacija te rekonstrukcija veće investicijske vrijednosti za koje se ne mogu osigurati sredstva iz vlastitih prihoda JP Ceste FBiH. Iz navedenih prihoda moraju se osigurati sredstva za redovito i zimsko održavanje, a iz preostalih sredstava koriste se za financiranje manjih projekata izvanrednog održavanja (projekti poboljšanja sigurnosti prometa i sanacije “crnih točaka”, sanacije manjih cestovnih objekata, kolnika, klizišta i sl.), nužnih za osiguranje uvjeta za normalno odvijanje prometa.

Večernji list: Možete li se osvrnuti na novi investicijski program za iduće četverogodišnje razdoblje?

- Javno poduzeće Ceste FBiH pripremilo je novi investicijski program za izgradnju, rekonstrukciju i rehabilitaciju magistralnih cesta, a sadrži nužne projekte podijeljene u tri skupine: Projekte izgradnje i rekonstrukcije - nastavak i završetak projekata započetih programom modernizacije magistralnih cesta FBiH; Projekte rekonstrukcije i sanacije cestovnih objekata - prioritetne projekte veće vrijednosti klasificirane prema bazi podataka u skupinu za žurna ulaganja te Projekte rehabilitacije magistralnih cesta - dionica s većim prometom i prometnim opterećenjem, prema analizi iz dTIMS-a). Investicijski program usvojen je na Nadzornom odboru i proslijeđen putem Federalnog ministarstva prometa i veza Vladi FBiH na daljnje postupanje.•

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije