Ugostiteljstvo na izdisaju, konobari ostaju bez posla, restorani se daju u najam... neki su od naslova koji su proteklih tjedana okupirali naslovnice medija. Kada su u pitanju brojke vezane za hotelijerstvo i ugostiteljstvo u Federaciji BiH, ukupni promet u prva tri mjeseca 2020. za 8,2 posto manji je u odnosu na isto razdoblje lani, piše Večernji list BiH. Promet u pripremi i usluživanju hrane pao je za 1,5 posto. Međutim, ta tri mjeseca tek su bila uvod u krizu jer je od polovine ožujka počelo zatvaranje. Kada se uzme u obzir da se cijeli četvrti i dobar dio petog mjeseca nije nikako radilo, nove brojke bit će itekako loše.
Preokrenuti situaciju
Nakon dva mjeseca ključa u bravi otvorena su vrata ugostiteljskih objekata sa strogim mjerama, a iako se situacija dobrim dijelom normalizirala, dva mjeseca nerada i dalje se osjećaju. Međutim, stara je izreka da za prolivenim mlijekom ne treba plakati, već pokušati situaciju okrenuti u svoju korist. Toga je svjestan i sugovornik iz ZHŽ-a.
- Unatoč pomoći naših lokalnih zajednica, koja je u granicama mogućnosti i treba je pozdraviti, mi smo na višestrukom gubitku. Ali, moramo zasukati rukave i pokušati anulirati gubitke. Ja sam vrijeme iskoristio za preuređenje objekta i smatram da dugoročno Hercegovina može imati prednost od ovakve situacije ako budemo znali predstaviti naše vrijednosti ovdje - priča nam ugostitelj. Objasnio je i što pod time podrazumijeva.
Važnost promocije
- Svaka naša općina ili grad imaju neku prirodnu ljepotu ili znamenitost koju vrijedi promovirati, a barem je to danas pristupačno svima preko raznih društvenih mreža i drugih specijaliziranih medija. Oni koji vole putovati i namjeravaju posjetiti ove prostore uhvatit će se za nešto, doći će vidjeti to što nudimo, jest će, piti, boraviti ovdje. Za razliku od susjednih zemalja koje dižu cijene “u nebo” kada dođe ljetna sezona, kod nas je cijena uvijek ista. Kava se pije za marku ili marku i pol, a gost se može najesti za 10 KM. Našu ponudu treba promovirati, a tu su važni menadžeri koji će nas znati prezentirati. Hercegovinu treba svijetu predstaviti kao podneblje s brojnim bogatstvima, a koje je, praktički, i “koronafree” zona, a to je u ovom vremenu jako važno - kaže sugovornik.
Da situacija nigdje više nije ista, ali da će opstati samo oni s najjačom radnom etikom, jasno je i po pisanju svjetskih medija poput Wall Street Journala, koji se u jednoj od analiza bavi gospodarstvom u cjelini te na čijem tragu i ovo podneblje mora funkcionirati. - Zajedno krećemo u veliki eksperiment u prirodi poslovanja, ali ne zato jer to želimo nego zato jer su nas na to prisilile okolnosti. I trebat će puno razboritog napora i brzog prilagođavanja kako bi tranzicija prošla bez većih potresa. U takvim će okolnostima ključni čimbenici uspjeha biti puno povjerenje, uzajamno dogovorene norme, dobra komunikacija te snažna i potvrđena radna kultura - objavljeno je u poznatom magazinu.•