strateški projekti

Samo u energetiku i cestogradnju moguće ubrizgati 14 milijardi maraka

04.03.2019.
u 16:00

Politički dogovor o trasi buduće autoceste od Sarajeva do Beograda trebao bi značiti i početak priprema za provedbu ovog projekta, koji bi vrlo lako mogao biti i jedan od kapitalnih u mandatu vlasti čiju uspostavu očekujemo, piše Večernji list BiH. 

Trogodišnji plan

No, da bi doista došlo do snažnijeg ekonomskog uzleta, nova vlast morat će pokrenuti i mnoge druge strateške projekte o čijoj provedbi će ovisiti i njihov rezultat pred biračima na idućim izborima. Prema postojećim planovima i stupnju pripreme projekata, najviše se očekuje od energetike i cestovne infrastrukture, dok će sve ostalo ovisiti o zanimanju stranih ulagača. Trogodišnjim planom iz 2017. samo u Federaciji BiH, zaključno s idućom godinom, bile su planirane javne investicije u vrijednosti od gotovo 14 milijardi maraka. I nakon godinu i pol najveći dio tih projekata daleko je od realizacije, ali se za neke od njih konačno stvaraju pravni, tehnički i financijski preduvjeti. Takav je slučaj s Blokom 7 TE Tuzla, čija je vrijednost 1,622 milijarde maraka. Ovaj blok trebali bi graditi Kinezi zajedno s EP BiH, a čekaju se još završna odobrenja Parlamenta FBiH, a radovi bi mogli početi do jeseni ove godine. Prošlog tjedan Parlament nije o ovome raspravljao. Na popisu najvrjednijih projekata je i TE Banovići s 994 milijuna KM. I u ovaj energetski projekt uključeni su kineski investitori. Iako je već mjesecima u zastoju, ovaj projekt mogao bi dobiti novi “politički” zamah ulaskom PDA u federalnu vlast. Ovo je za tu regionalnu stranku i njezina lidera Mirsada Kukića prioritetan projekt. Na prostoru Hercegovine najvrjedniji energetski projekt koji je planiran za provedbu od 2018. do 2020. je vjetroelektrana Poklečani kod Posušja vrijedna 214 milijuna maraka. Predviđeno je još nekoliko infrastrukturnih projekata iz oblasti energetike, ali manje vrijednosti, poput vjetroelektrane Vlašić (150 milijuna KM), vjetroelektrane Bitovnja Konjic (150) ili malih hidroelektrana na slijevu rijeke Neretvice (103,5). Tu je i već započeta izgradnja crpne hidroelektrane Vrilo i najavljeni tunel koji bi povezivao Buško i Ramsko jezero.

Partneri i poslovi

Velike energetske planove ima i Republika Srpska, a uglavnom se odnose na iskorištavanje hidropotencijala na Drini i drugim rijekama. Kada bi se i dio od spomenutih energetskih projekata realizirao, bio bi to velik napredak u odnosu na protekla dva desetljeća kada je izgrađena tek jedna termoelektrana i nekoliko hidroelektrana. Što se tiče cestovne infrastrukture, planovi su još ambiciozniji jer, osim već spomenute izgradnje moderne prometnice, koja bi preko Tuzle i Višegrada spajala Sarajevo i Beograd, u planu su izgradnje novih dionica na koridoru Vc.

Za neke od njih već su osigurana i financijska sredstva pa se očekuje i otvaranje prvih gradilišta u blizini Mostara. Najvrjednija planirana dionica je na koridoru Vc Mostar sjever - Mostar jug, vrijedna ukupno 554,8 milijuna maraka. Predviđena je i izgradnja tunela Prenj na dionici Ovčari - Mostar sjever. Njezina vrijednost je 452,8 milijuna maraka. U RS-u planiraju izgradnju autoceste od Banje Luke prema Novom Gradu, ali i definitivno povezivanje Doboja s Bijeljinom. Najozbiljniji partneri u ovim projektima su, za sada, Kinezi. U Federaciji BiH se očekuje završetak povezivanja Stoca i Neuma modernom prometnicom, ali i izgradnja brze ceste kroz središnju Bosnu. Brza cesta Lašva - Nević Polje, koja je kapitalni projekt za središnju Bosnu, vrijedna je 469 milijuna maraka. Provedba svih ovih planova ovisi o financijskim sredstvima, ali možda još i više o funkcionalnosti budućih vlada na državnoj i entitetskoj razini.•

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije