Prije nekoliko dana, medijima je odjeknula vijest o novom Nacrtu Zakona koji je privukao pažnju zbog mogućnosti uvođenja neradne nedjelje za radnike u Federaciji BiH.
Dok se mnogi fokusiraju na rasprave o neradnoj nedjelji i njenim posljedicama, postoji član unutar teksta Nacrta Zakona o unutarnjoj trgovini, koji bi mogao imati potencijalno dobre posljedice za građane.
Član 38 otvara vrata prema transformaciji koja se odvija ispod površine – samouslužno točenje goriva na benzinskim crpkama, javlja N1.
Često zanemarujemo koliko velika promjena može proizaći iz zakonodavstva, a upravo Član 38 donosi inovaciju u načinu kako ćemo koristiti benzinske crpke.
Ova promjena neće samo donijeti novu tehnološku dimenziju u načinu na koji sipamo gorivo, već će i oblikovati svijet radne snage. Pitanje o smanjenju broja radnika na benzinskim crpkama postaje ključno, otvarajući diskusiju o promjenama u zapošljavanju, obuci i budućnosti radnika u tom sektoru.
Vlada Federacije namjerava raspravljati o ovom zakonu na jesen. U slučaju da se usvoji, on dalje ide u parlamentarnu proceduru.
- Mi smo razgovarali i s udruženjima poslodavaca i s distributerima nafte. Oni često imaju potrebu u drugoj smjeni osigurati samouslužno točenje. Čak se ta potreba javlja i tijekom dana kada su velike gužve ili kada radnici uzimaju pauze”, objasnio je ministar Hasičević.
Međutim, on je kazao da je jedan od najvećih problema propis koji je u našem zakonu ostao iz vremena Socijalističke Federativne Republike Jugoslavije.
- Radi se o pravilniku koji se bavi rukovanjem opasnim i zapaljivim materijama. Zbog toga su inspektori i bili zaduženi kazniti osobe koje su htjele same nasuti gorivo, kazao je on.
Ministar Hasičević je objasnio kako bi novim zakonom bile predviđene dvije vrste samouslužnih servisa na benzinskim crpkama. U prvoj instance se podrazumijeva da je prisutan radnik na benzinskoj stanici i mora imati protupožarnu licencu.
- Drugi način podrazumijeva samouslužno automatsko točenje goriva. To je ista metoda koja je prisutna na Zapadu gdje izvršite uplatu željenog iznosa goriva debitnom ili kreditnom karticom i dobijete račun koji seknirate i onda vam se sipa automatski taj iznos koji je na računu. U Federaciji to još uvijek nije prisutno, ali Republici Srpskoj ta vrsta prakse već zaživljava.
- Ono što smo mi uočili je da bi s takvim načinom sipanja goriva u određenim vremenskim terminima, na primjer nakon ponoći ili u drugoj smjeni – iza 11 sati navečer, cijena goriva mogla biti manja za pet ili 10 feninga, naglasio je ministar.
Na pitanje bi li takav način točenja goriva utjecao na smanjenje broja zaposlenih na benzinskim stanicama, ministar Hasičević je kazao kako je pri razmatranju o izmjenam azakona to bilo jedno od prvih pitanja o kojima se raspravljalo.
- Poslodavci imaju kronični problem nedostatka radnika i njihovog rasporeda rada u dvije ili tri smjene, kazao je ministar, navodeći da Europska unija vrši pritisak na bolje usklađivanje zakona i modernizaciju ovih sustava.
N1 je također razgovarao s generalnim direktorom jedne od najvećih naftnih kompanija u BiH Hifa-Oil, Venan Hadžiselimović. On je otkrio njihove planove i razmišljanja o mogućim promjenama.
Na pitanje planira li Hifa-Oil planira uvesti opciju samousluživanja na svojim benzinskim stanicama, Hadžiselimović je odgovorio:
- Ako se donese Zakon o trgovini koji tretira samousluživanje, svakako planiramo uvesti i tu opciju.
Upitan što očekuju po pitanju utjecaja prelaska na samusluživanje na korisničko iskustvo i zadovoljstvo vozača, Hadžiselimović ističe:
- Mislimo da neće utijecati negativno. Dosta vozača koristi iste forme točenja na putovanjima u inozemstvu gdje je ova forma točenja već odavno uvedena. Također, postoje situacije u kojima korisnici, čekajući na pružanje usluga i usljed objektivnih razloga, samousluživanjem ubrzavaju proces točenja i dolaska i odlaska sa benzinske crpke, što rezultira većim zadovoljstvom brzinom rješavanja točenja goriva.
Što se tiče smanjenja radne snage usljed izmjena zakona, Hadžiselimović objašnjava kako bi samousluživanje smanjilo broj zaposlenika, ali ne na štetu kvaliteta pružene usluge.
- Oni koji bi ostali da pružaju druge usluge osim točenja goriva, bi imali daleko veću mogućnost za pružanje veće razine usluga unutar objekata. Radna snaga bi također bila motivirana da smanjenjem usluge točenja posveti značajniju pažnju na druge poslove koje bi obavljali tijekom svog redovnog rada, kazao je Hadžiselimović za N1.
Hadžiselimović naglašava da, osim što će se osloniti na novi nacrt zakona, kompanija Hifa-Oil vidi ovaj korak kao dio šireg usmjerenja ka optimizaciji korisničkog iskustva i unapređenju kvaliteta usluga.