Vlada Federacije BiH pripremila je strategiju upravljanja javnim financijama od 2021. do 2025. godine, koja polazi od toga da je upravo upravljanje javnim financijama ključni stup funkcioniranja javne uprave u Federaciji, piše Večernji list BiH.
Prioritetne reforme
Učinkovito, efektivno i transparentno upravljanje javnim sredstvima podrazumijeva postojanje i dobro upravljanje nizom procesa i sustava koji doprinose tom cilju.
- Svaki segment upravljanja javnim financijama ima svoj značaj za svakodnevni rad javne uprave, a dolazi do posebnog izražaja u kriznim situacijama kada dostatnost javnih prihoda, efektivno upravljanje dugom i učinkovita upotreba sredstava na rashodovnoj stani proračuna dolaze do posebnog izražaja, navodi se u dokumentu s kojim će biti upoznat i entitetski Parlament.
Kroz ovu strategiju obrađuje se svaki segment upravljanja javnim financijama, od prikupljanja javnih prihoda, upravljanja rashodima, javnim dugom, javnim investicijama, do unutarnje kontrole i vanjske revizije, s namjerom da se provedu značajne reforme u nekim oblastima i uvedu poboljšanja u drugim.
Iz Vlade navode kako je strategija reforme upravljanja javnim financijama FBiH od 2021. do 2025. izrađena imajući u vidu poseban značaj daljnjeg jačanja ove oblasti za daljnji ekonomski napredak unutar FBiH te kako bi pružila snažan oslonac za reforme koje se planiraju provoditi u drugim sektorima, kao i da bude u mogućnosti odgovoriti zahtjevima koje proces pridruživanja EU postavlja pred čitavu Bosnu i Hercegovinu.
Strategija je organizirana u šest stupova koji pokrivaju sve ključne funkcije sustava upravljanja javnim financijama. Tako Federacija BiH planira uvođenje novih fiskalnih pravila o zaduživanju i jamstvima, unapređenje izrade projekcija prihoda i rashoda, kao i jačanje fiskalne koordinacije unutar FBiH kroz jačanje tijela za fiskalnu koordinaciju FBiH.
Drugi stup postavlja osnovu za daljnji rast javnih prihoda i ekonomski razvoj FBiH - od novina u zakonskom okviru (oporezivanje dohotka, igara na sreću i imovine), planira se niz aktivnosti koje bi trebale poboljšati rad Porezne uprave i omogućiti bolje usluge obveznicima javnih prihoda, kao i smanjenje fiskalnoga opterećenja i suzbijanje “sive ekonomije”. Uz to, planira se i unapređenje sustava raspodjele prihoda u FBiH.
U pogledu planiranja proračuna prioritetne reforme odnose se na izmjenu i dopunu zakonskog okvira (zakonskih i podzakonskih akata) kojom se uvode fiskalna pravila, uspostavlja programsko budžetiranje i unapređenje planiranja u cilju boljeg povezivanja sektorskih strategija sa srednjoročnim financijskim planiranjem. Poseban fokus stavljen je na kapitalno budžetiranje unapređenjem procedura procjene, utvrđivanja prioriteta i odabira projekata javnih investicija, kao i izvješćivanjem o provedbi kapitalnih projekata. Prioritet je uključivanje izvanproračunskih fondova i direkcija za ceste u relevantne proračune u FBiH.
Utjecaj revizije
U segmentu izvršenja proračuna, reformske oblasti uključuju bolju kontrolu nad obvezama, rješavanje neizmirenih obveza unutar FBiH i jačanje informacijskih sustava riznice. U oblasti upravljanja dugom prioriteti se odnose na jačanje kapaciteta za upravljanje dugom i provedbu novog IT sustava za upravljanje dugom.
Prema strategiji, razvoj javnih unutarnjih financijskih kontrola u FBiH u razdoblju od 2021. do 2027. zasnivat će se na sljedećim prioritetima: unapređenje upravljanja rizicima u ključnim procesima jačanjem financijskoga upravljanja i kontrole te unapređenje operativne funkcije unutarnje revizije kojom se ostvaruje dodatna vrijednost. Uz unutarnju kontrolu i unutarnju reviziju, jačat će se i komplementarna funkcija proračunske inspekcije.
Predviđen je daljnji razvoj funkcije vanjske revizije i jačanje revizorskih kapaciteta, kako ljudskih tako i tehničkih. Usporedno, naglasak je na jačanju svijesti o utjecaju vanjske revizije kroz strateški pristup komunikacijama kojim se treba ostvariti dvojaki cilj upoznavanja nadležnih parlamentarnih aktera o ulozi, odgovornosti i načinu rada VRI te potrebi njegova ustavnog utemeljenja. U cilju ostvarivanja učinaka i utjecaja revizije, predviđene su mjere kojima će se osnažiti mehanizmi za praćenje provođenja preporuka. Za svaki od ovih šest stupova definirani su odgovarajući ciljevi i rezultati koji se trebaju ostvariti kroz više mjera s pripadajućim aktivnostima.•