Što donosi iduća faza investicijskog ciklusa u Federaciji BiH

Slijede radovi do sjevernog dijela Mostara dužine 30 km, ali i probijanje tunela Prenj od 10 km

15.09.2024.
u 20:47

Nakon prošlotjednog otvaranja i puštanja u promet kolosalnog mosta Hercegovina, najvišeg infrastrukturnog objekta na koridoru Vc, čini se kako bismo ove godine mogli imati i vijesti kada govorimo o najdužem objektu cjelokupnog koridora, ali i dionicama koje od Mostara vode prema jugu.

Nastavak aktivnosti
Direktor JP Autoceste Federacije BiH Denis Lasić nedavno je poručio kako će ovo poduzeće nastaviti do kraja godine s procesom povezivanja južnog dijela zemlje s novih blizu 30 kilometara dionica sve do Mostara sjevera. A to bi, kako je nedavno potvrđeno iz Autocesta FBiH za Večernji list, uključivalo realizaciju plana prema kojemu bi do kraja godine bilo sve spremno za početak radova na dionicama Mostar jug – tunel Kvanj, tunel Kvanj – Buna, Mostar sjever – Mostar jug, ali i kada govorimo o najkompleksnijem objektu na cijelom koridoru, tunelu Prenj. U potonjem projektu, a uzimajući u obzir složenost i zahtjevnost navedene dionice za izgradnju, natječajni proces za odabir izvođača radova na predmetnoj dionici u drugoj je završnoj fazi tenderiranja. Sam tijek natječajnog procesa definiran je planom nabava za predmetnu dionicu i usuglašen je i odobren od Banke vodećeg IFI-ja. Planom nabava definirani rok za dodjelu ugovora za izvođača radova je prosinac tekuće godine. Ključna karakteristika tunela Prenj njegova je dužina od 10,15 km, prema kojoj spada u dugačke tunele i podliježe primjeni svih propisanih mjera sigurnosti u tunelima, prema smjernici 2004/54/EC. Tunel Prenj će se graditi uz poštivanje svih sigurnosnih standarda propisanih smjernicom EU-a, odnosno s većim profilom i pregradama. Planirana je izgradnja i potpuno opremanje obiju cijevi za promet. Cestovni tuneli, a osobito dugački tuneli na autocestama, vrlo su složene građevine s izrazito naglašenim geotehničkim i građevinskim radovima uz znatan obujam i vrijednost elektrotehničkih, strojarskih i radova ostalih struka (prometna oprema, informacijske i komunikacijske tehnologije i dr.). Ključna nepoznanica i najveći rizik pri gradnji tunela jesu stvarni uvjeti geološke sredine u kojoj se probija tunel – koji se ni s vrlo opsežnim i skupim prethodnim geološkim istraživanjima ne mogu adekvatno i sveobuhvatno unaprijed definirati i tako smanjiti rizik tzv. nepredvidivih fizičkih uvjeta.

Osim tunela Prenj, koji će biti najzahtjevniji infrastrukturni objekt na cjelokupnom koridoru, ali jedan od najsloženijih u europskim okvirima, što i ne čudi zbog iznimno zahtjevnog terena na kojemu će se graditi, i ostale dionice na prostoru Hercegovine, a osobito Mostar sjever - Mostar jug, ističu se svojom složenošću. Potonja, dužine 14,2 kilometra, počinje petljom Mostar sjever i završava petljom Mostar jug, a predviđeno je da se grade sljedeći objekti: pet tunela ukupne dužine 5833 metra, deset vijadukata/mostova ukupne dužine 1640 metara, te otvorene trase 6727 metara. Trasa prolazi uglavnom kroz brdsko-planinski teren sa značajnim prostornim ograničenjima pa se duž trase smjenjuju usjeci i nasipi s većim brojem objekata. I u ovom primjeru potvrđuje se iznimno visoka razina suradnje domaćih i europskih institucija. Ugovor o zajmu za izgradnju dionice Mostar sjever – Mostar jug na koridoru Vc vrijedan je 110 milijuna eura, zaključen je krajem godine između Bosne i Hercegovine i Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD), a korisnik sredstava je JP Autoceste FBiH. Potpisivanjem ugovora EBRD je odobrio kredit u iznosu od 110 milijuna eura, s investicijskim grantom EU-a u iznosu od 150 milijuna eura i do 150 milijuna eura od lokalnih komercijalnih banaka za financiranje izgradnje dionice Mostar sjever – Mostar jug, čime će se podržati razvoj infrastrukture u zemlji, lokalnih poduzeća i usluga za građane.

Južne dionice
Andrijana Katić, federalna ministrica prometa i veza, za Večernji list nedavno se osvrnula na dinamiku pripreme gradnje južnog dijela koridora, objasnivši kako je u završnoj fazi dodjeljivanje ugovora za radove na dionicama tunel Kvanj – Buna, Mostar jug – tunel Kvanj i Mostar sjever – Mostar jug te naglasivši kako je, kroz sinergiju i maksimalan angažman nadležnog javnog poduzeća Autoceste FBiH d. o. o. Mostar, federalnih ministarstava i drugih razina vlasti, moguće i ostvarivo da u iduće četiri godine imamo završene i ove dionice na južnom dijelu koridora Vc.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije