Dobar dan, ovdje Marina. Ime uvijek isto, a "usluge" različite, uvjerili su se svi oni koji su se ikad javili na poziv s nepoznatog broja. Ne samo u posljednje vrijeme, već nekoliko godina obrazac ponašanja je isti; pozivni broj s kojeg "Marina" zove zagrebački je, onaj 01, pa većina nazvanih uredno digne slušalicu jer misle, možda je banka, možda je doktor, a onda im se s druge strane ponudi - zdravstveno savjetovanje, popust na solarne panele, životno osiguranje. Naravno, uvijek uz određeni poklon; ručni sat, usisavač, mobitel. Nude se i tzv. prezentacije; pozovu vas na događaj na kojem morate odslušati predavanje o, primjerice, opremi za masažu, a oni su čak i otišli, kažu da, osim gubitka vremena, i nije bilo toliko loše.
Contacto Bueno ime je agencije iz koje se zove najčešće upravo na opisani način, registrirana je ona u Zagrebu kod Glavnog kolodvora, promijenila je tridesetak brojeva telefona u posljednje dvije godine, a vlasnica joj je Yuliia Shport, žena za koju se pretraživanjem može doznati tek da je ili Ukrajinka ili iz Bugarske. Posao, međutim, koji radi njena tvrtka registrirana za "djelatnosti pozivnih centara" ni na koji način nije ilegalna, baš kao niti jedna druga koja na isti način zarađuje. Radi se naprosto o tome da ih tvrtke angažiraju da telefonskim putem probaju prodati određene njihove proizvode, pa koliko "Marina", koja je u posljednje vrijeme tek glas generiran putem AI-a, uspije - uspije.
Druga vrsta poziva oni su sa stranim pozivnim brojevima kojima je cilj pozivatelja nagnati da obavi povratni poziv, kako bi se upravo on probao naplatiti po sumnjivim tarifama. U ovom slučaju radi se o potpunoj prevari te na propuštene pozive ovakve vrste ne treba odgovarati.
E sad, što u slučaju kad pozivi postanu naporni i kako ih se u potpunosti otarasiti? Otkud agencijama te inim pozivateljima uopće različiti brojevi mobitela, pitali smo Hrvatsku regulatornu agenciju za mrežne djelatnosti (HAKOM).
"Tvrtke mogu doći do naših brojeva na razne načine, a najlakši je putem javno dostupnog imenika u kojemu se nalazi većina brojeva pretplatnika. Sukladno Zakonu o elektroničkim komunikacijama, upis podataka o korisnicima u javno dostupan imenik obavlja se temeljem privole korisnika. Ako korisnik to ne zatraži, broj neće biti upisan u imenik. Ispis i upis su mogući u bilo kojem trenutku, na zahtjev korisnika", kažu nam u HAKOM-u pa dodaju da uslugu pružanja informacija o brojevima može pružati više pravnih osoba, a podatke im dostavljaju operatori temeljem privole krajnjih korisnika.
Drugim riječima, ako niste provjerili ugovor koji ste potpisivali sa svojim operatorom i u njemu stoji klauzula da on vaš broj smije dijeliti, operator će to i napraviti. Što se same privole tiče, koju HAKOM spominje, istu dajete i na većinu aplikacija koje instalirate na mobitel i u 90 posto slučajeva stiskanjem "OK" ili "prihvati" gumba, pristajete na to da vaš broj mobitela bude dostupan raznim agencijama za prodaju.
Također, na svakom mjestu gdje su vas tražili dozvolu prikupljanja podataka radi daljnje obrade, pristajete na to da se vaši podaci općenito slobodno mogu koristiti, a odrekli ste se privatnosti i na svakom mjestu na kojem ste ostavili svoj broj telefona; bilo to na Facebooku, bilo sudjelovanjem u određenoj nagradnoj igri, bilo davanjem broja kako bi vam se poslao određeni kod koji vam treba za uspostavljanje lozinke na nekoj internetskoj stranici.
U HAKOM-u nam kažu i da je zabranjeno automatsko pozivanje fizičkih osoba koji nisu dali svoju prethodnu privolu te, u takvim slučajevima, HAKOM "postupa sukladno svojim ovlastima propisanim spomenutim Zakonom o elektroničkim komunikacijama".
"Konačno, ukoliko korisnik ne želi primati pozive trgovca može broj upisati u registar "Ne zovi" i ako ga trgovac i nakon upisa uznemiruje, može prijaviti kršenje Zakona o zaštiti potrošača Državnom inspektoratu", kažu u HAKOM-u.
Sam registar "Ne zovi" uspostavljen je prije osam godina, a pristupa mu se vrlo jednostavno putem HAKOM-ove internetske stranice. Oni koji svoj broj žele sakriti od agencija i inih tvrtki koje će im nuditi različite usluge, ondje mogu ispuniti obrazac i njihov broj više neće biti dostupan. Također, pozivatelja se može blokirati i u samom mobilnom uređaju, ali to neće biti efikasno kao upis u sam registar jer tvrtka vas jednostavno može nazvati s nekog drugog svog broja.
Nakon upisa u registar "Ne zovi", primijetite li, internetskom pretragom, da vaš broj i dalje postoji na određenim javnim imenicima kao što je, primjerice, imenik.hr, njima također možete poslati mail s molbom da ga uklone i oni će to učiniti unutar nekoliko sati.