Oblast predškolskog obrazovanja i odgoja najzapostavljenija je obrazovna razina u BiH. Nažalost, BiH ima gotovo najniži koeficijent pokrivenosti predškolskim odgojem i obrazovanjem u Europi. Posebice je nejednak tretman djece u oblasti predškolskog obrazovanja čije su usluge poprilično skupe i dostupne uglavnom djeci u urbanim sredinama, piše Večernji list BiH.
Poražavajuća statistika
BiH se nalazi na samom dnu statistike po broju djece koja ostvaruju pravo na predškolsku nastavu, a kada se pogledaju podaci o manjinama u BiH, pogotovo zajednica Roma, oni su još više zabrinjavajući i poražavajući. U BiH tek svako sedmo dijete pohađa predškolsku nastavu, što je tek nešto više od 14 posto ukupne populacije. Uz sve to, samo dva posto djece iz romske populacije ima predškolsko obrazovanje. Usporedbe radi, u Keniji 62 posto djece koristi predškolski sustav obrazovanja, u Vijetnamu je taj postotak čak i veći te iznosi 72 posto.
Provođenje programa obveznog predškolskog odgoja u trajanju od 150 do 190 sati u godini pred polazak u školu povećalo je obuhvat dobne kategorije od pet do šest godina. Postavlja se pitanje što s djecom mlađe dobi? Uz to, 150 sati godišnje nije dovoljno kako bi djeca postigla značajniji razvojni napredak na području socijalizacije, učenja i razumijevanja, te ponašanja.
U mnogim općinama nema dovoljno vrtića, ili su oni suviše udaljeni od mjesta stanovanja djece. Problem pristupa bilo bi lakše riješiti kad roditelji ne bi morali plaćati prijevoz. U zemljama EU-a obuhvat djece od tri do pet godina starosti predškolskim odgojem kreće se između 80 i 100 posto. Kada je u pitanju predškolsko obrazovanje, i zemlje u susjedstvu su daleko ispred BiH. Tako ukupni obuhvat djece rane i predškolske dobi u redovitim programima u RH iznosi 64 posto, Srbiji 44 posto, a Makedoniji 22 posto.
Ključni problemi
Predstavnici UNICEF-a u BiH još u veljači prošle godine su pokrenuli kampanju “Vrtići za sve” u cilju osvještavanja javnosti i onih koji donose odluke o značaju predškolskog obrazovanja.
“Vrtić je dio obrazovnog sustava, a ne samo ustanova za čuvanje djece. Predškolsko obrazovanje treba biti pravo svakog djeteta. Ključni problemi u oblasti predškolskog odgoja i obrazovanja u BiH su nedostupnost predškolskih ustanova za djecu u ruralnim područjima, nedostatak razumijevanja važnosti proračunske investicije za kvalitetno predškolsko obrazovanje i nedostatak razumijevanja značaja ranog učenja za razvoj djeteta”, istaknuli su iz UNICEF-a.