Već je poznato da zbog masovnog odlaska bh. stanovništva u inozemstvo BiH nedostaje radnika, piše Večernji list BiH. Među brojnim građanima koji u potrazi za plaćenijim poslom i boljim uvjetima odlaze iz države u značajnom broju nalaze se profesionalni vozači raznih kategorija.
Unosan posao
Kako ovoga kadra nedostaje u cijeloj Europi, sve više stranih kompanija i agencija na bh. tržištu angažira radnu snagu za ovaj posao nudeći jako dobre uvjete. Tako je jedna tvrtka nedavno objavila oglas za vozače za rad u Njemačkoj nudeći uvjete kakve u BiH nitko ni blizu ne može ponuditi. Oni traže vozače kamiona C, CE kategorije, a njemački jezik nije obvezan. Nude plaće do 2400 eura neto, godišnji odmor 24 dana i ugovor na neodređeno vrijeme. I upravo zbog ovakvih uvjeta u sve težoj situaciji je i gradski prijevoz. Predsjednik Skupštine Udruge prometa i veza Gospodarske komore RS-a i direktor Autoprevoza Dejan Mijić kaže da su u ovom sektoru plaće najmanje, zbog čega ljudi i odlaze. - U ovoj borbi mi ne možemo ništa uraditi sami. Očekujemo pomoć Vlade RS-a, odnosno da sudjeluje u dijelu troškova za poreze i doprinose kako bismo svojim radnicima mogli povećati plaće, kao što je slučaj sa sektorom tekstila i kože - kazao je Mijić za Glas Srpske.
Prema njegovim riječima, problem je i što je mladih vozača jako malo, a i oni koji bi htjeli raditi ne mogu zbog zakonskih propisa.
- Oni koji završe školu s 18 godina moraju čekati šest godina da bi mogli voziti autobus jer pri polaganju trebaju imati najmanje 24 godine. Smatram da je to pogrešno i da se treba prilagođavati vremenu, a ne da koristimo propise od prije 50 godina - rekao je Mijić za navedeni medij. Vršitelj dužnosti zamjenika ravnatelja Agencije za sigurnost prometa RS-a Milija Radović kaže za Glas da je posao vozača u javnom prijevozu jako odgovoran te naglašava da postoje neke inicijative u Europskoj uniji da se pomakne starosna granica prema dolje, čemu se suprotstavlja Europski savez za sigurnost prometa.
Brojne autobuse u RS-u voze prekvalificirani vozači, a direktor Edukativnog centra pri Gospodarskoj komori RS-a Dragoslav Mihajlović naglašava da od Zavoda za obrazovanje odraslih imaju odobrenje za provođenje početne i periodične obuke za vozače. - U tekućoj godini uspjeli smo smanjiti fond sati za vozače na 140 u odnosu na nekadašnjih 280. To smanjenje sati podrazumijeva kraće vrijeme trajanja obuke i lakši pristup vozačima do kvalifikacije i poslodavcima do radnika - rekao je Mihajlović.
Umirovljenici
Sve navedeno dovelo je do toga da je sve više umirovljenika danas za upravljačem autobusa, dok nam mladu radnu snagu "usisavaju" europske zemlje.